Mówi: | Robert Kuczyński |
Funkcja: | rzecznik prasowy PKP PLK |
PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami. Od jutra nowe linie ze Szczecina i Kołobrzegu do Goleniowa
Od jutra mieszkańcy Szczecina i Kołobrzegu będą mogli dojechać pociągiem na lotnisko w Goleniowie. PKP Polskie Linie Kolejowe oddają do użytkowania dwie nowe linie. To kolejny etap realizowanych przez spółkę w całej Polsce inwestycji, które mają ułatwić dostęp do lokalnych lotnisk i pomóc w rozwoju poszczególnych aglomeracji. Wartość tych inwestycji przekroczy w sumie miliard złotych.
Nowe połączenie kolejowe w Zachodniopomorskiem zostanie uruchomione 29 maja. Pociągi będą wozić pasażerów na odcinkach Kołobrzeg – Goleniów i Szczecin – Goleniów.
– Jest to możliwe dzięki zrewitalizowaniu 45-kilometrowego odcinka torów oraz dobudowaniu pewnego fragmentu, który bezpośrednio doprowadza do lotniska w Goleniowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Spółka przeznaczyła na ten cel ponad 67 mln złotych. Dzięki temu przejazd z Goleniowa do Szczecina zajmie 45 minut, do Kołobrzegu zaś półtorej godziny.
– Wykorzystaliśmy linię, która miała niskie parametry, bo można tam było jeździć w granicach 30 km/h – mówi Robert Kuczyński. – Dzięki pracom rewitalizacyjnym podnieśliśmy prędkość do 120 km/h, w związku z czym takie połączenie kolejowe będzie atrakcyjne nie tylko dla osób korzystających z ruchu lotniczego, ale po prostu poruszających się na terenie województwa.
To kolejny etap realizowanych przez kolejową spółkę inwestycji aglomeracyjnych. Największa zakończyła się tuż przed ubiegłorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Kosztem 300 mln zł uruchomione zostało połączenie między Lotniskiem Chopina na Okęciu i pozostałymi dzielnicami Warszawy. Projekt był zaawansowany technologicznie, bo wiązał się z przeprowadzeniem prawie dwóch kilometrów toru na głębokości około ośmiu metrów pod ziemią. Końcowa stacja ulokowana jest w tunelu, znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.
– Połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko osób korzystających z samolotu, ale jest również ważnym elementem obsługi ruchu aglomeracyjnego – tłumaczy rzecznik PKP PLK. – Przystanek Warszawa-Służewiec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dużego parku biznesowego, gdzie wysiada bardzo dużo pasażerów.
Lotniska lepiej skomunikowane z miastami
Od grudnia ub.r. funkcjonuje także nowa linia, łącząca Lublin z lotniskiem w Świdniku. Trwają też zaawansowane prace nad kolejnymi projektami, m.in. przebudową cieszącego się dużą popularnością połączenia Kraków – lotnisko w Balicach. Z chwilą rozstrzygnięcia trwającej właśnie procedury przetargowej rozpoczną się prace modernizacyjne. Dobudowany będzie m.in. drugi tor na odcinku Mydlniki – Balice.
– Cały ten odcinek będzie zelektryfikowany, natomiast wydłużymy istniejącą linię o około 400 metrów tak, aby pociągi mogły dojeżdżać bezpośrednio do terminala lotniska – mówi Kuczyński.
Rewitalizacji poddawana jest również linia Olsztyn – Szymany. Pociągi będą jeździć po nowych torach, zapewniających wyższe prędkości przejazdu.
– Podpisaliśmy umowę na dokumentację, która zakłada dobudowanie dwukilometrowego odcinka torów od przystanku w Szymanach do portu lotniczego – tłumaczy Robert Kuczyński. – Będzie to w pełni kompleksowe połączenie Olsztyna z lotniskiem.
Równocześnie trwają prace nad studium wykonalności budowy połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Prace dokumentacyjne mają się zakończyć do przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana ze środków przyznanych Polsce w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Podobnie rzecz się ma z połączeniem Łodzi z portem lotniczym im. Reymonta. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć po roku 2014.
– Liczymy na to, że w przyszłej perspektywie będą to środki, które będą przekazywane przez stronę samorządową, jako że te inwestycje mają kluczowe znaczenie właśnie dla funkcjonowania danych regionów – mówi rzecznik kolejowej spółki.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.