Mówi: | Robert Kuczyński |
Funkcja: | rzecznik prasowy PKP PLK |
PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami. Od jutra nowe linie ze Szczecina i Kołobrzegu do Goleniowa
Od jutra mieszkańcy Szczecina i Kołobrzegu będą mogli dojechać pociągiem na lotnisko w Goleniowie. PKP Polskie Linie Kolejowe oddają do użytkowania dwie nowe linie. To kolejny etap realizowanych przez spółkę w całej Polsce inwestycji, które mają ułatwić dostęp do lokalnych lotnisk i pomóc w rozwoju poszczególnych aglomeracji. Wartość tych inwestycji przekroczy w sumie miliard złotych.
Nowe połączenie kolejowe w Zachodniopomorskiem zostanie uruchomione 29 maja. Pociągi będą wozić pasażerów na odcinkach Kołobrzeg – Goleniów i Szczecin – Goleniów.
– Jest to możliwe dzięki zrewitalizowaniu 45-kilometrowego odcinka torów oraz dobudowaniu pewnego fragmentu, który bezpośrednio doprowadza do lotniska w Goleniowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Spółka przeznaczyła na ten cel ponad 67 mln złotych. Dzięki temu przejazd z Goleniowa do Szczecina zajmie 45 minut, do Kołobrzegu zaś półtorej godziny.
– Wykorzystaliśmy linię, która miała niskie parametry, bo można tam było jeździć w granicach 30 km/h – mówi Robert Kuczyński. – Dzięki pracom rewitalizacyjnym podnieśliśmy prędkość do 120 km/h, w związku z czym takie połączenie kolejowe będzie atrakcyjne nie tylko dla osób korzystających z ruchu lotniczego, ale po prostu poruszających się na terenie województwa.
To kolejny etap realizowanych przez kolejową spółkę inwestycji aglomeracyjnych. Największa zakończyła się tuż przed ubiegłorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Kosztem 300 mln zł uruchomione zostało połączenie między Lotniskiem Chopina na Okęciu i pozostałymi dzielnicami Warszawy. Projekt był zaawansowany technologicznie, bo wiązał się z przeprowadzeniem prawie dwóch kilometrów toru na głębokości około ośmiu metrów pod ziemią. Końcowa stacja ulokowana jest w tunelu, znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.
– Połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko osób korzystających z samolotu, ale jest również ważnym elementem obsługi ruchu aglomeracyjnego – tłumaczy rzecznik PKP PLK. – Przystanek Warszawa-Służewiec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dużego parku biznesowego, gdzie wysiada bardzo dużo pasażerów.
Lotniska lepiej skomunikowane z miastami
Od grudnia ub.r. funkcjonuje także nowa linia, łącząca Lublin z lotniskiem w Świdniku. Trwają też zaawansowane prace nad kolejnymi projektami, m.in. przebudową cieszącego się dużą popularnością połączenia Kraków – lotnisko w Balicach. Z chwilą rozstrzygnięcia trwającej właśnie procedury przetargowej rozpoczną się prace modernizacyjne. Dobudowany będzie m.in. drugi tor na odcinku Mydlniki – Balice.
– Cały ten odcinek będzie zelektryfikowany, natomiast wydłużymy istniejącą linię o około 400 metrów tak, aby pociągi mogły dojeżdżać bezpośrednio do terminala lotniska – mówi Kuczyński.
Rewitalizacji poddawana jest również linia Olsztyn – Szymany. Pociągi będą jeździć po nowych torach, zapewniających wyższe prędkości przejazdu.
– Podpisaliśmy umowę na dokumentację, która zakłada dobudowanie dwukilometrowego odcinka torów od przystanku w Szymanach do portu lotniczego – tłumaczy Robert Kuczyński. – Będzie to w pełni kompleksowe połączenie Olsztyna z lotniskiem.
Równocześnie trwają prace nad studium wykonalności budowy połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Prace dokumentacyjne mają się zakończyć do przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana ze środków przyznanych Polsce w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Podobnie rzecz się ma z połączeniem Łodzi z portem lotniczym im. Reymonta. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć po roku 2014.
– Liczymy na to, że w przyszłej perspektywie będą to środki, które będą przekazywane przez stronę samorządową, jako że te inwestycje mają kluczowe znaczenie właśnie dla funkcjonowania danych regionów – mówi rzecznik kolejowej spółki.
Czytaj także
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.