Mówi: | Robert Kuczyński |
Funkcja: | rzecznik prasowy PKP PLK |
PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami. Od jutra nowe linie ze Szczecina i Kołobrzegu do Goleniowa
Od jutra mieszkańcy Szczecina i Kołobrzegu będą mogli dojechać pociągiem na lotnisko w Goleniowie. PKP Polskie Linie Kolejowe oddają do użytkowania dwie nowe linie. To kolejny etap realizowanych przez spółkę w całej Polsce inwestycji, które mają ułatwić dostęp do lokalnych lotnisk i pomóc w rozwoju poszczególnych aglomeracji. Wartość tych inwestycji przekroczy w sumie miliard złotych.
Nowe połączenie kolejowe w Zachodniopomorskiem zostanie uruchomione 29 maja. Pociągi będą wozić pasażerów na odcinkach Kołobrzeg – Goleniów i Szczecin – Goleniów.
– Jest to możliwe dzięki zrewitalizowaniu 45-kilometrowego odcinka torów oraz dobudowaniu pewnego fragmentu, który bezpośrednio doprowadza do lotniska w Goleniowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Spółka przeznaczyła na ten cel ponad 67 mln złotych. Dzięki temu przejazd z Goleniowa do Szczecina zajmie 45 minut, do Kołobrzegu zaś półtorej godziny.
– Wykorzystaliśmy linię, która miała niskie parametry, bo można tam było jeździć w granicach 30 km/h – mówi Robert Kuczyński. – Dzięki pracom rewitalizacyjnym podnieśliśmy prędkość do 120 km/h, w związku z czym takie połączenie kolejowe będzie atrakcyjne nie tylko dla osób korzystających z ruchu lotniczego, ale po prostu poruszających się na terenie województwa.
To kolejny etap realizowanych przez kolejową spółkę inwestycji aglomeracyjnych. Największa zakończyła się tuż przed ubiegłorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Kosztem 300 mln zł uruchomione zostało połączenie między Lotniskiem Chopina na Okęciu i pozostałymi dzielnicami Warszawy. Projekt był zaawansowany technologicznie, bo wiązał się z przeprowadzeniem prawie dwóch kilometrów toru na głębokości około ośmiu metrów pod ziemią. Końcowa stacja ulokowana jest w tunelu, znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.
– Połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko osób korzystających z samolotu, ale jest również ważnym elementem obsługi ruchu aglomeracyjnego – tłumaczy rzecznik PKP PLK. – Przystanek Warszawa-Służewiec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dużego parku biznesowego, gdzie wysiada bardzo dużo pasażerów.
Lotniska lepiej skomunikowane z miastami
Od grudnia ub.r. funkcjonuje także nowa linia, łącząca Lublin z lotniskiem w Świdniku. Trwają też zaawansowane prace nad kolejnymi projektami, m.in. przebudową cieszącego się dużą popularnością połączenia Kraków – lotnisko w Balicach. Z chwilą rozstrzygnięcia trwającej właśnie procedury przetargowej rozpoczną się prace modernizacyjne. Dobudowany będzie m.in. drugi tor na odcinku Mydlniki – Balice.
– Cały ten odcinek będzie zelektryfikowany, natomiast wydłużymy istniejącą linię o około 400 metrów tak, aby pociągi mogły dojeżdżać bezpośrednio do terminala lotniska – mówi Kuczyński.
Rewitalizacji poddawana jest również linia Olsztyn – Szymany. Pociągi będą jeździć po nowych torach, zapewniających wyższe prędkości przejazdu.
– Podpisaliśmy umowę na dokumentację, która zakłada dobudowanie dwukilometrowego odcinka torów od przystanku w Szymanach do portu lotniczego – tłumaczy Robert Kuczyński. – Będzie to w pełni kompleksowe połączenie Olsztyna z lotniskiem.
Równocześnie trwają prace nad studium wykonalności budowy połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Prace dokumentacyjne mają się zakończyć do przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana ze środków przyznanych Polsce w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Podobnie rzecz się ma z połączeniem Łodzi z portem lotniczym im. Reymonta. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć po roku 2014.
– Liczymy na to, że w przyszłej perspektywie będą to środki, które będą przekazywane przez stronę samorządową, jako że te inwestycje mają kluczowe znaczenie właśnie dla funkcjonowania danych regionów – mówi rzecznik kolejowej spółki.
Czytaj także
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-02-29: Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.