Mówi: | Roman Przybył |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Trakcja S.A. |
Polska firma buduje Rail Baltica na Litwie. Czas przejazdu pociągów może skrócić się nawet o dobę
Pasażerowie jadący pociągiem z Europy Centralnej nie będą tracić czasu na polsko-litewskiej granicy na wymianę podwozia pociągu. Spółka Grupy Kapitałowej Trakcja – AB Kauno tiltai zbuduje na Litwie tory o europejskim rozstawie szyn, co znacznie ułatwi komunikację na odcinku Rail Baltica, biegnącej od Warszawy, przez Kowno i Rygę do Helsinek. Wartość tej inwestycji to 361 mln zł netto. Trakcja liczy na kolejne kontrakty na tej trasie w przyszłości.
AB Kauno tiltai, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Trakcji, ma zmodernizować stację Mariampol wraz z bocznicą kolejową oraz zbudować nowy tor na odcinku Marijampole-Šeštokai. Do tej pory istnieją tam, podobnie jak na większości litewskiego terytorium, wyłącznie tory z tzw. rosyjskim zestawem szyn, który jest szerszy od europejskiego o 8,5 cm.
Współfinansowana przez UE inwestycja będzie dużym ułatwieniem przy komunikacji z Litwą.
– Ponieważ tory europejskie są węższe o 8,5 cm, to wjeżdżając na teren Litwy trzeba zmienić podwozie albo przeładować towar na inne wagony lub pasażerów do innych pociągów. Wybudowanie linii węższej, o rozstawie torów europejskich, obok linii szerokotorowej na sąsiednim nasypie, umożliwi transport pasażerów i towarów bez przesiadek czy bez wymiany podwozia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.
Z powodu różnicy w szerokości torów pociągi pasażerskie tracą na granicy ok. 2 godzin, a towarowe nawet dobę.
Zdaniem prezesa Trakcji można się spodziewać kolejnych przetargów na usprawnienie komunikacji na odcinku Rail Baltica, obejmującym Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię.
– Ten szlak liczy ponad 1000 km do Helsinek, w związku z czym te kilkadziesiąt kilometrów to są właściwie pierwsze przetargi zorganizowane przez rząd litewski – mówi Przybył. – W najbliższej unijnej perspektywie budżetowej będzie ich więcej. Jesteśmy przekonani, że jako firma, która ma lokalnego partnera, znającego litewski rynek, a także mająca możliwość wykorzystania polskiego sprzętu, możemy z optymizmem patrzeć na nasze szanse w kolejnych przetargach – dodaje prezes Trakcji.
W ramach kontraktu oprócz budowy toru na linii Marijampole-Šeštokai, AB Kauno tiltai zmodernizuje także już istniejące szerokie tory, co pozwoli na szybszy przejazd pociągów w połączeniach wewnątrzlitewskich.
Czytaj także
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-12-05: Koszty realizacji inwestycji kolejowych kilkadziesiąt procent wyższe niż przed wybuchem wojny. Branża apeluje o waloryzację kontraktów
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-09-13: Adam Woronowicz: Wolę podróż pociągiem niż samolotem. Jest mniej formalności, a więcej czasu na odpoczynek
- 2023-07-18: Wpływ zachodnich sankcji na rosyjską gospodarkę jest coraz bardziej widoczny. Może jednak nie wystarczyć do szybkiego zakończenia wojny
- 2023-07-20: Do 2030 roku PKP Intercity chce wysyłać na tory dwa razy więcej pociągów. Szykują się wielomiliardowe inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.