Newsy

Polska firma buduje Rail Baltica na Litwie. Czas przejazdu pociągów może skrócić się nawet o dobę

2013-06-24  |  06:15

Pasażerowie jadący pociągiem z Europy Centralnej nie będą tracić czasu na polsko-litewskiej granicy na wymianę podwozia pociągu. Spółka Grupy Kapitałowej Trakcja AB Kauno tiltai zbuduje na Litwie tory o europejskim rozstawie szyn, co znacznie ułatwi komunikację na odcinku Rail Baltica, biegnącej od Warszawy, przez Kowno i Rygę do Helsinek. Wartość tej inwestycji to 361 mln zł netto. Trakcja liczy na kolejne kontrakty na tej trasie w przyszłości.

AB Kauno tiltai, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Trakcji, ma zmodernizować stację Mariampol wraz z bocznicą kolejową oraz zbudować nowy tor na odcinku Marijampole-Šeštokai. Do tej pory istnieją tam, podobnie jak na większości litewskiego terytorium, wyłącznie tory z tzw. rosyjskim zestawem szyn, który jest szerszy od europejskiego o 8,5 cm.

Współfinansowana przez UE inwestycja będzie dużym ułatwieniem przy komunikacji z Litwą.

 – Ponieważ tory europejskie są węższe o 8,5 cm, to wjeżdżając na teren Litwy trzeba zmienić podwozie albo przeładować towar na inne wagony lub pasażerów do innych pociągów. Wybudowanie linii węższej, o rozstawie torów europejskich, obok linii szerokotorowej na sąsiednim nasypie, umożliwi transport pasażerów i towarów bez przesiadek czy bez wymiany podwozia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.

Z powodu różnicy w szerokości torów pociągi pasażerskie tracą na granicy ok. 2 godzin, a towarowe nawet dobę.

Zdaniem prezesa Trakcji można się spodziewać kolejnych przetargów na usprawnienie komunikacji na odcinku Rail Baltica, obejmującym Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię.

 – Ten szlak liczy ponad 1000 km do Helsinek, w związku z czym te kilkadziesiąt kilometrów to są właściwie pierwsze przetargi zorganizowane przez rząd litewski – mówi Przybył. – W najbliższej unijnej perspektywie budżetowej będzie ich więcej. Jesteśmy przekonani, że jako firma, która ma lokalnego partnera, znającego litewski rynek, a także mająca możliwość wykorzystania polskiego sprzętu, możemy z optymizmem patrzeć na nasze szanse w kolejnych przetargach – dodaje prezes Trakcji.

W ramach kontraktu oprócz budowy toru na linii Marijampole-Šeštokai, AB Kauno tiltai zmodernizuje także już istniejące szerokie tory, co pozwoli na szybszy przejazd pociągów w połączeniach wewnątrzlitewskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.