Mówi: | Adrian Furgalski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
Prywatyzacja PKP Informatyka wciąż niepewna
PKP Informatyka powinna zostać wcielona do grupy infrastrukturalnej, w której główną rolę będzie odgrywać PKP PLK – uważa ekspert rynku kolejowego Adrian Furgalski. Według niego większość akcji nowej grupy w perspektywie dwóch lat powinna trafić na giełdę. Zdaniem Furgalskiego, to lepszy scenariusz niż sprzedaż PKP Informatyka inwestorowi lub włączenie spółki do PKP Cargo czy PKP S.A.
– PKP Informatyka dzisiaj połowę swoich przychodów czerpie z PKP Cargo, ale nie ma sensu wnoszenia tam pewnej wyodrębnionej części z tego przedsiębiorstwa, ponieważ PKP Cargo ma swoich ludzi do obsługi systemów zaprojektowanych i zbudowanych przez Informatykę. Po pewnym czasie te osoby, które trafiłyby tam z Informatyki, straciłyby pracę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Nie byłoby to również korzystne dla PKP Cargo, bo – według Furgalskiego – oznaczałoby raczej obniżenie wartości przewoźnika. Dlatego spółka, która jeszcze w tym roku ma zostać sprywatyzowana, powinno szukać możliwości przejęć poza granicami Polski.
– Pomysł połączenia Informatyki z PKP S.A. jest jeszcze głupszy, dlatego że choć nie jest to nigdzie twardą datą zapisane, ale wszyscy to podtrzymują, PKP S.A. ma iść do likwidacji. Ta firma ma się zwijać, sprzedawać majątek, spółki, żeby na końcu ulec likwidacji. Rola PKP S.A. musi być ograniczana, a więc absolutnie żadnych dodatkowych kompetencji, dodatkowych uprawnień bądź przejmowania spółek – podkreśla Furgalski.
Według niego najlepszym rozwiązaniem dla PKP Informatyka jest plan przyjęty przed kilkoma laty, za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt ten zakłada stworzenie grupy zajmującej się całą kolejową infrastrukturą, w skład której – poza PKP Informatyka – weszłyby również PKP Energetyka oraz TK Telekom. Wiodącą rolę odgrywałoby PKP PLK, które zarządza liniami kolejowymi. Spółka, według Furgalskiego, powinna mieć 33 proc. akcji. Resztę należy wprowadzić na giełdę.
– Mam wątpliwości, czy sprzedaż w całości tych firm inwestorom, nawet jeśli będzie stosowny zapis w umowie, zabezpieczy to działalność PKP PLK i jej ofertę dla przewoźników w odniesieniu do dostępu do energii lub rozwiązań informatycznych. Te 33 proc. akcji, decydujący głos i wpuszczenie pozostałych akcji tych spółek na giełdę, to byłby moim zdaniem najlepszy pomysł – podkreśla Furgalski.
Ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR uważa jednak, że wejście na giełdę takiej grupy infrastrukturalnej byłoby możliwe dopiero w 2015 r. Prywatyzacja wymaga nie tylko odpowiednich przygotowań w spółkach, ale i dobrego otoczenia gospodarczego.
Jak podkreśla Furgalski, w PKP Informatyka brakuje stałej, jasnej i stabilnej strategii. Krytykuje, że przyjęta trzyletnia strategia dla spółki pozostaje tajna i nie znają jej nawet pracownicy.
Pozytywnie ocenia obrany kierunek rozwoju spółki. Dzięki połączeniu z innymi spółkami infrastrukturalnymi PKP Informatyka mogłaby w dalszym ciągu rozwijać działalność związaną z systemami informacji pasażerskiej, np. z wyświetlaczami peronowymi oraz automatami do sprzedaży biletów. Furgalski przekonuje, że spółka powinna także przejąć zarządzanie systemami rezerwacji i sprzedaży biletów wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce.
– Dzisiaj ten system, który ma najszerszy zasięg znajduje się w Intercity. On powinien być odkupiony przez Informatykę i spółka na bazie tego systemu powinna stworzyć ogólnopolski system sprzedaży i rezerwacji biletów, do którego należeliby wszyscy przewoźnicy – przekonuje Furgalski. – Gdyby PKP Informatyka miała stać się częścią grupy z PKP PLK, to daje nadzieje na to, że docelowo ten system sprzedaży biletów nie będzie tak jak dzisiaj związany z jakimkolwiek przewoźnikiem, tylko z niezależną firmą, jakim jest zarządca infrastruktury.
Czytaj także
- 2025-04-30: W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-12-11: Miuosh: Trwa wielkie odliczanie do trasy koncertowej „Pieśni Współczesne. Tom II”. Biletów praktycznie już nie ma, więc dodajemy kolejne terminy
- 2024-10-30: Choroby eozynofilowe śmiertelnym zagrożeniem dla pacjentów. Chorzy z HES, EGPA, astmą ciężką czy polipami nosa mają ograniczony dostęp do nowoczesnej terapii
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.