Mówi: | Jakub Karnowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP S.A. |
Prywatyzacja w PKP przyspiesza: kończą się negocjacje ws. TK Telekom, wielu chętnych na Polskie Koleje Linowe
Trwają prace prywatyzacyjne w Grupie PKP. Negocjacje w sprawie sprzedaży TK Telekom z trzema zainteresowanymi spółkami zakończą się jeszcze w lutym. Duże jest też zainteresowanie Polskimi Kolejami Linowymi. Prezes Grupy, Jakub Karnowski zapewnia, że prywatyzacji PKP Cargo nie zaszkodzi to, że dotychczasowy prezes tej spółki Wojciech Balczun zrezygnował właśnie ze stanowiska. Przewoźnik towarowy zadebiutuje na warszawskim parkiecie pod koniec roku.
Prywatyzacja TK Telekom, w której 100 proc. udziałowcem jest PKP SA, zbliża się do finału. Rozstrzygnięcia należy się spodziewać w ciągu najbliższych 2-3 tygodni.
TK Telekom to operator telekomunikacyjny, świadczący usługi dla biznesu, administracji, operatorów telekomunikacyjnych, kolei i klientów indywidualnych. Firma ta zarządza prawie 30 tys. kilometrów linii, łącząc ponad 300 miejscowości w całym kraju.
Prezes PKP SA w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria potwierdził, że w ostatecznej rozgrywce są trzy podmioty (GTS, Netia oraz konsorcjum Hawe/IT Polpager). Trudno jednak prognozować, czym ta rozgrywka się zakończy.
– Dla nas TK Telekom ma swoją wartość i będziemy starali się ją uzyskać – zapewnia Jakub Karnowski. – Jeśli nam się to nie uda, to prywatyzacja może się zakończyć bez rozstrzygnięcia.
Proces prywatyzacji TK Telekom rozpoczął się we wrześniu 2011 roku.
Dużo krócej, bo od miesiąca, trwa prywatyzacja Polskich Kolei Linowych SA. W ubiegły piątek minął termin składania ofert. Zgłosiło się aż 12 podmiotów zainteresowanych przejęciem spółki.
– Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania, z czego oczywiście bardzo się cieszymy, bo większy popyt na akcje spółki oznacza wyższą cenę – mówi Karnowski. – Uzyskane ceny, które są początkiem kolejnego etapu negocjacji, są dla nas bardzo atrakcyjne.
Wyłoniona zostanie teraz krótka lista inwestorów, z którymi toczone będą dalsze negocjacje. Zostaną oni także dopuszczeni do badania finansów spółki, czyli procesu due dilligence.
Polskie Koleje Państwowe nie chcą zdradzić nazw oferentów, natomiast dwoje z nich samo potwierdziło, że złożyo swoje oferty. Są to Polskie Koleje Górskie, czyli spółka, należąca do czterech gmin z Podhala, w tym do Zakopanego, oraz konsorcjum, w skład którego obok czterech polskich gmin (Szczawnicy, Zawoi, Krynicy-Zdroju i Czernichowa) wchodzi słowacka spółka Tatry Mountain Resorts. Proces prywatyzacji ma się zakończyć do końca czerwca tego roku.
Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 roku. Wtedy też powstała kolej na Kasprowy Wierch, która jest dziś najstarszą w Polsce górską kolejką linową. Do PKL należą też wyciągi na górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, na Mosorny Groń w Zawoi, na Gubałówkę i Butorowy Wierch, na Palenicę w Szczawnicy oraz na Górę Parkową w Krynicy.
Cargo zadebiutuje z nowym prezesem
Giełdowy debiut PKP Cargo – zgodnie z założonym harmonogramem – spodziewany jest w ostatnich miesiącach tego roku. W przygotowaniu do tego wydarzenia spółkę będzie wspierał jeszcze tylko przez trzy miesiące jej prezes, Wojciech Balczun, który wczoraj zrezygnował ze stanowiska. Balczun był związany z przedsiębiorstwem przez ostatnich 5 lat. Przeprowadził je z sukcesem przez etap restrukturyzacji, dzięki czemu firma zamiast notowanych wcześniej strat zaczęła wypracowywać pokaźne zyski. W 2012 roku wyniosły one ponad 210 mln zł netto (według dotychczas stosowanej metodologii).
– Prezes Balczun będzie współpracował z nami jeszcze przez trzy miesiące – tak wynika z jego kontraktu – mówi prezes PKP, Jakub Karnowski. – Będziemy liczyć na jego wsparcie i pomoc w rozpoczęciu kolejnego etapu w rozwoju spółki.
Chodzi o przygotowanie strategii Grupy Kapitałowej PKP Cargo, jak i samej spółki. Według założeń, przyszli inwestorzy będą mogli przejąć 50 proc. plus jedną akcję.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-22: Cezary Pazura: Jako reżyser filmu „Weekend” dostałem manto od branży i spokorniałem. Ale chętnie bym jeszcze raz stanął za kamerą
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.