Mówi: | Piotr Rogut |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju |
Firma: | Emerson Polska |
Rynek pocztowy uwolniony tylko w teorii. Prywatni operatorzy jednak korzystają na nowym prawie
Liberalizacja rynku pocztowego nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Operatorzy pocztowi, konkurencyjni dla Poczty Polskiej, podkreślają, że dostęp do rynku i tak jest ograniczony. Mimo to zmiana przepisów umożliwiła im wdrożenie nowych usług.
– Spodziewaliśmy się znacznie więcej po liberalizacji rynku pocztowego. Dziś mogę powiedzieć, że ten rynek teoretycznie został zliberalizowany, bo jako operatorzy pocztowi i firmy, które mogą zajmować się usługami brokerskimi, nie mamy pełnego dostępu do rynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Rogut, dyrektor ds. rozwoju Emerson Polska.
Liberalizacja rynku usług pocztowych została formalnie zakończona 1 stycznia 2013 r. Wtedy uwolniono rynek przesyłek ważących do 50 g, na które miała monopol Poczta Polska. Państwowy operator nadal jest tzw. operatorem wyznaczonym na przejściowy okres trzech lat, co gwarantuje mu wiele przywilejów, m.in. moc stempla pocztowego. Potem Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpisze konkurs, który wyłoni nowego operatora wyznaczonego na okres 10 lat.
Piotr Rogut podkreśla jednak, że liberalizacja jest tylko częściowa, bo na rynku nadal nie pojawili się nowi operatorzy ani firmy brokerskie, które kumulowałyby wolumeny swoich klientów i negocjowały niższe ceny u operatorów. Dotychczasowe zmiany w prawie ułatwiły jednak spółce Emerson Polska uruchomienie usługi elisty.pl. Umożliwia ona klientom wysłanie listu w formie elektronicznej do centrum obsługi korespondencji spółki, gdzie dokument jest drukowany, kopertowany i nadawany za pośrednictwem tradycyjnego operatora pocztowego. Pozwala to znaczenie przyspieszyć wysyłkę i dostarczenie korespondencji do adresata, a także obniżyć koszty o ponad połowę, w stosunku do tradycyjnych usług pocztowych.
– Wiele lat się do tego przymierzaliśmy, wiele firm o tym mówiło, a my ciężko pracowaliśmy – zaznacza Piotr Rogut.
Dodaje, że usługa elisty.pl będzie dalej rozwijana i wzbogacana o kolejne funkcje. Spółka zamierza również rozszerzyć ofertę nie tylko dla małych i średnich firm, ale także dla dużych korporacji. Pakiet usług ma umożliwić tańszą wysyłkę znacznej ilości korespondencji.
Emerson Polska został jednym ze zdobywców nagrody "Najlepszy Partner w Biznesie 2013". Nagrodzono właśnie usługę elisty.pl, pierwszą w Polsce usługę outsourcingu obsługi korespondencji dostępną dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz użytkowników indywidualnych.
Czytaj także
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.