Newsy

Średnio 6 mld zł co roku kosztuje budowa infrastruktury w Warszawie. A lista zadań wciąż długa

2012-10-05  |  06:20

Ratusz i miejskie spółki na inwestycje w stolicy od 2007 roku wydały rekordową kwotę 18 mld zł. – W najbliższym czasie musimy poczekać na przyszły budżet Unii Europejskiej, który będzie zorientowany na środowisko i wtedy będziemy się zastanawiać, ile chociażby można dobudować linii tramwajowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Jak podkreśla potrzeby wciąż są duże.

Po doliczeniu środków GDDKiA, PKP i wydatków z budżetu państwa na inwestycje w stolicy wydano w ciągu ostatnich pięciu lat około 33 mld zł.

  Myślę, że to, co zakupiliśmy, czyli 186 nowych składów tramwajów, ponad 1 tys. autobusów czy też SKM- ka [25 składów – przyp. red.] i nowy tabor do metra, to oczywiście wymagało ogromnego wysiłku finansowego. Pomimo funduszy z Unii, był to wysiłek finansowy ze strony spółek i ze strony miasta, ponieważ podpisaliśmy umowy wieloletnie z tymi spółkami komunikacji i innymi spółkami transportowymi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Średnio co roku Warszawa wydawała około 6 mld zł. Ale jak podkreślają włodarze stolicy wciąż dużo jest jeszcze to zrobienia.

  Potrzebne są m.in. szybki tramwaj na Gocław, następnie tramwaj do Wilanowa. Jeszcze przed nami jest budowa samych szyn i zakup wagonów, składów tramwajowych. Tak samo chcielibyśmy, żeby w kierunku Piaseczna były jakieś rozwiązania szynowe – wylicza.

Jakich nakładów finansowych będą wymagać kolejne inwestycje, nie wiadomo. Prezydent stolicy liczy, że część z nich sfinansuje Bruksela.

  W najbliższym czasie musimy poczekać na przyszły budżet Unii Europejskiej, który będzie zorientowany na środowisko i wtedy będziemy się zastanawiać, ile np. moglibyśmy dobudować linii tramwajowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Jak podkreśla, część inwestycji związanych z transportem miejskim, jest wciąż realizowana. W najbliższym czasie do użytku oddana zostanie kolejna nowa linia. Miasto kupuje tramwaje dwukierunkowe, które będą jeździć przez Most Skłodowskiej-Curie. Tzw. swing duo będzie pierwszym w stolicy, który zawróci bez konieczności wjeżdżania na pętlę. Docelowo ma ich być w Warszawie około 45.

 – Jednym słowem, cały czas coś nowego dokupujemy, ale ten skok w ciągu pięciu lat był bezprecedensowy – podkreśla.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

Robotyka i SI

Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

Sport

Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.