Mówi: | Wojciech Trojanowski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Strabag |
Strabag zbuduje obwodnicę Kościerzyny. Mniejsze projekty drogowe to dla spółki miliard złotych przychodu rocznie
Strabag wraz ze spółką zależną Heilit+Woerner wybudują za 165 mln zł obwodnicę Kościerzyny w ciągu drogi krajowej DK20. Takie inwestycje, mniejsze niż budowa autostrad czy dróg ekspresowych, to element długofalowej strategii spółki w Polsce. Rocznie spółka z małych kontraktów ma ponad miliard złotych przychodu.
‒ Patrzymy na swoją obecność w Polsce i na swój model biznesu długoterminowo. Zdajemy sobie sprawę z tego, że prędzej czy później tych dużych inwestycji w drogi krajowe będzie coraz mniej, szczególnie po zakończeniu kolejnej perspektywy unijnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabagu. ‒ W każdym właściwie województwie mamy oddział, mamy wytwórnię mas bitumicznych i realizujemy ponad 1 mld zł przychodów z małych kontraktów.
Trojanowski podkreśla, że nie można jeszcze mówić o zakończeniu rozbudowy sieci autostrad. Wciąż brakuje autostrad, które spinałyby Polskę i łączyły z krajami sąsiednimi na obydwu końcach. Taką trasą będzie wkrótce autostrada A4. Należąca do Strabagu spółka Heilit+Woerner jest liderem konsorcjum, które kończy budować 35-kilometrowy fragment pomiędzy Tarnowem a Dębicą. Ten odcinek będzie oddany jeszcze w tym roku, a cała trasa z Ukrainy do Niemiec ma być gotowa do końca 2016 r.
Strabag duże nadzieje wiąże z uruchomieniem przetargów na brakujący odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową oraz wydłużeniem autostrady A2 na wschód. Obecnie trasa z Niemiec kończy się w Warszawie, a dalej istnieje jedynie obwodnica Mińska Mazowieckiego. Nie ma jednak sprecyzowanych planów co do dalszej rozbudowy tej trasy.
Dużo więcej dzieje się jednak w obszarze budowy dróg ekspresowych oraz obwodnic miast, takich jak trasa omijająca Kościerzynę. Wybuduje ją konsorcjum Strabagu i Heilit+Woerner. Na 7,6-kilometrową inwestycję spółka ma 38 miesięcy (osiem na projekt i 30 na budowę).
‒ To jest jedna z obwodnic mniejszych miast, które są na centralnej liście inwestycyjnej, z której w tej chwili Generalna Dyrekcja realizuje przetargi – tłumaczy Trojanowski. ‒ Obecnie wszystkie przetargi, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, dotyczą budowy dróg ekspresowych S3, S5, S7, S8 na wszystkich odcinkach, na których tych dróg jeszcze nie ma, częściowo drogi S19 i obwodnic miast.
Dodaje, że dla Strabagu interesujące są też inwestycje kolejowe. Trojanowski podkreśla, że chwilowo w tym sektorze obserwuje spowolnienie pod względem nowych inwestycji. Ma jednak nadzieję, że ruszą one jeszcze w tym, a najpóźniej w przyszłym roku.
‒ Mamy nadzieję, że zamawiający PKP PLK będzie ogłaszał przetargi, bo wiemy, jakie jest zapotrzebowanie na remont linii kolejowych w Polsce – podkreśla członek zarządu Strabagu.
Czytaj także
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.