Newsy

Strabag zbuduje obwodnicę Kościerzyny. Mniejsze projekty drogowe to dla spółki miliard złotych przychodu rocznie

2014-09-11  |  06:35

Strabag wraz ze spółką zależną Heilit+Woerner wybudują za 165 mln zł obwodnicę Kościerzyny w ciągu drogi krajowej DK20. Takie inwestycje, mniejsze niż budowa autostrad czy dróg ekspresowych, to element długofalowej strategii spółki w Polsce. Rocznie spółka z małych kontraktów ma ponad miliard złotych przychodu.

Patrzymy na swoją obecność w Polsce i na swój model biznesu długoterminowo. Zdajemy sobie sprawę z tego, że prędzej czy później tych dużych inwestycji w drogi krajowe będzie coraz mniej, szczególnie po zakończeniu kolejnej perspektywy unijnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabagu. ‒ W każdym właściwie województwie mamy oddział, mamy wytwórnię mas bitumicznych i realizujemy ponad 1 mld zł przychodów z małych kontraktów.

Trojanowski podkreśla, że nie można jeszcze mówić o zakończeniu rozbudowy sieci autostrad. Wciąż brakuje autostrad, które spinałyby Polskę i łączyły z krajami sąsiednimi na obydwu końcach. Taką trasą będzie wkrótce autostrada A4. Należąca do Strabagu spółka Heilit+Woerner jest liderem konsorcjum, które kończy budować 35-kilometrowy fragment pomiędzy Tarnowem a Dębicą. Ten odcinek będzie oddany jeszcze w tym roku, a cała trasa z Ukrainy do Niemiec ma być gotowa do końca 2016 r.

Strabag duże nadzieje wiąże z uruchomieniem przetargów na brakujący odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową oraz wydłużeniem autostrady A2 na wschód. Obecnie trasa z Niemiec kończy się w Warszawie, a dalej istnieje jedynie obwodnica Mińska Mazowieckiego. Nie ma jednak sprecyzowanych planów co do dalszej rozbudowy tej trasy.

Dużo więcej dzieje się jednak w obszarze budowy dróg ekspresowych oraz obwodnic miast, takich jak trasa omijająca Kościerzynę. Wybuduje ją konsorcjum Strabagu i Heilit+Woerner. Na 7,6-kilometrową inwestycję spółka ma 38 miesięcy (osiem na projekt i 30 na budowę).

To jest jedna z obwodnic mniejszych miast, które są na centralnej liście inwestycyjnej, z której w tej chwili Generalna Dyrekcja realizuje przetargi – tłumaczy Trojanowski. ‒ Obecnie wszystkie przetargi, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, dotyczą budowy dróg ekspresowych S3, S5, S7, S8 na wszystkich odcinkach, na których tych dróg jeszcze nie ma, częściowo drogi S19 i obwodnic miast.

Dodaje, że dla Strabagu interesujące są też inwestycje kolejowe. Trojanowski podkreśla, że chwilowo w tym sektorze obserwuje spowolnienie pod względem nowych inwestycji. Ma jednak nadzieję, że ruszą one jeszcze w tym, a najpóźniej w przyszłym roku.

Mamy nadzieję, że zamawiający PKP PLK będzie ogłaszał przetargi, bo wiemy, jakie jest zapotrzebowanie na remont linii kolejowych w Polsce – podkreśla członek zarządu Strabagu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.