Newsy

Strabag zbuduje obwodnicę Kościerzyny. Mniejsze projekty drogowe to dla spółki miliard złotych przychodu rocznie

2014-09-11  |  06:35

Strabag wraz ze spółką zależną Heilit+Woerner wybudują za 165 mln zł obwodnicę Kościerzyny w ciągu drogi krajowej DK20. Takie inwestycje, mniejsze niż budowa autostrad czy dróg ekspresowych, to element długofalowej strategii spółki w Polsce. Rocznie spółka z małych kontraktów ma ponad miliard złotych przychodu.

Patrzymy na swoją obecność w Polsce i na swój model biznesu długoterminowo. Zdajemy sobie sprawę z tego, że prędzej czy później tych dużych inwestycji w drogi krajowe będzie coraz mniej, szczególnie po zakończeniu kolejnej perspektywy unijnej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabagu. ‒ W każdym właściwie województwie mamy oddział, mamy wytwórnię mas bitumicznych i realizujemy ponad 1 mld zł przychodów z małych kontraktów.

Trojanowski podkreśla, że nie można jeszcze mówić o zakończeniu rozbudowy sieci autostrad. Wciąż brakuje autostrad, które spinałyby Polskę i łączyły z krajami sąsiednimi na obydwu końcach. Taką trasą będzie wkrótce autostrada A4. Należąca do Strabagu spółka Heilit+Woerner jest liderem konsorcjum, które kończy budować 35-kilometrowy fragment pomiędzy Tarnowem a Dębicą. Ten odcinek będzie oddany jeszcze w tym roku, a cała trasa z Ukrainy do Niemiec ma być gotowa do końca 2016 r.

Strabag duże nadzieje wiąże z uruchomieniem przetargów na brakujący odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową oraz wydłużeniem autostrady A2 na wschód. Obecnie trasa z Niemiec kończy się w Warszawie, a dalej istnieje jedynie obwodnica Mińska Mazowieckiego. Nie ma jednak sprecyzowanych planów co do dalszej rozbudowy tej trasy.

Dużo więcej dzieje się jednak w obszarze budowy dróg ekspresowych oraz obwodnic miast, takich jak trasa omijająca Kościerzynę. Wybuduje ją konsorcjum Strabagu i Heilit+Woerner. Na 7,6-kilometrową inwestycję spółka ma 38 miesięcy (osiem na projekt i 30 na budowę).

To jest jedna z obwodnic mniejszych miast, które są na centralnej liście inwestycyjnej, z której w tej chwili Generalna Dyrekcja realizuje przetargi – tłumaczy Trojanowski. ‒ Obecnie wszystkie przetargi, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, dotyczą budowy dróg ekspresowych S3, S5, S7, S8 na wszystkich odcinkach, na których tych dróg jeszcze nie ma, częściowo drogi S19 i obwodnic miast.

Dodaje, że dla Strabagu interesujące są też inwestycje kolejowe. Trojanowski podkreśla, że chwilowo w tym sektorze obserwuje spowolnienie pod względem nowych inwestycji. Ma jednak nadzieję, że ruszą one jeszcze w tym, a najpóźniej w przyszłym roku.

Mamy nadzieję, że zamawiający PKP PLK będzie ogłaszał przetargi, bo wiemy, jakie jest zapotrzebowanie na remont linii kolejowych w Polsce – podkreśla członek zarządu Strabagu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.