Mówi: | Magdalena Jaworska |
Funkcja: | Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad |
viaTOLL w 2014 r. będzie dalej rozbudowywany. GDDKiA chwali jakość działania systemu
W przyszłym roku system viaTOLL zostanie powiększony o kolejnych 600 km nowych dróg. Ma przynieść ponad 1,7 mld zł przychodów. Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że system spełnia swoje zadanie. Zapowiadają też przeprowadzenie na początku przyszłego roku przetargu na projektanta Ogólnokrajowego Systemu Zarządzania Ruchem, którego viaTOLL ma być częścią.
– Około 600 km nowych dróg – taki jest plan rozszerzenia systemu viaTOLL na przyszły rok – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Będziemy włączać do niego tylko drogi nowo budowane i nowo oddawane do ruchu. Dziś szacujemy przyszłoroczne przychody z tego systemu na ponad 1,7 mld zł.
W tym roku w ciągu 11 miesięcy z samego systemu viaTOLL wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 900 mln zł. Jaworska podkreśla, że GDDKiA jest zadowolona z działania systemu.
– Poprzedni system tyle miał wpływów, ile kosztował, więc państwo przez całe lata było na zero. Ten system został zlikwidowany w 2011 roku i od tego czasu przychody systematycznie rosną, bo rośnie sieć płatnych dróg, a koszty spadają. To jest to, czego oczekiwaliśmy od viaTOLL – podkreśla Magdalena Jaworska. – Wszędzie za granicą nasz system jest pokazywany jako wzór rzeczy niemożliwych do osiągnięcia, a w Polsce w kółko odpowiadamy na pytania, co jest z nim nie tak.
Jej zdaniem, zwłaszcza szczególnie istotny system monitorowania działania viaTOLL działa bez zarzutu, wyłapując wszelkie ewentualne nieprawidłowości, których w ogólnym rozliczeniu jest niewiele. Pokazuje to też skala skarg i zapytań, jakie wpływają w związku z funkcjonowaniem systemu poboru opłat.
– Przy milionach transakcji miesięcznie, mamy łącznie ok. 4-5 tys. zapytań i skarg. To pokazuje, że skala ewentualnych problemów jest minimalna – wyjaśnia. – Chcę zwrócić uwagę na to, że system viaTOLL jest dużo bardziej skomplikowany niż systemy bankowe. I jakby skrupulatnie porównywać problemy z nim związane do problemów systemów bankowych, to viaTOLL powinien dostawać co kwartał co najmniej złoty medal – dodaje.
viaTOLL ma być częścią ogólnopolskiego Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, który chce w najbliższych latach utworzyć GDDKiA. W przyszłym roku ma zostać rozpisany przetarg na projektanta nowego systemu. Ma być największym ITS-em (inteligentnym systemem zarządzania ruchem) w Europie. Według planów zacznie działać w 2020 r.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-01-11: Platformy społecznościowe pod większą kontrolą w UE. Dobiegają końca prace nad nowymi regulacjami w tym zakresie
- 2022-02-17: Interesy internautów mają być ponad interesami cybergigantów. Konieczna regulacja mediów społecznościowych
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-03-03: Blisko 330 warszawskich skrzyżowań automatycznie wykrywa pieszych. Radary i inteligentne czujniki zwiększają bezpieczeństwo i płynność ruchu
- 2021-02-10: To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.