Newsy

W miastach ruszają przetargi na inteligentne systemy transportowe

2012-09-26  |  06:20
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    W piątek wchodzi w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Nowe prawo systematyzuje między innymi możliwość wykorzystywania w miastach inteligentnych systemów transportowych (ITS). – Świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy, która buduje tego typu systemy.

    Nowela wprowadza do polskiego systemu prawnego przepisy unijnej dyrektywy w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych. W dużym uproszczeniu ITS to system, który łączy w sobie rozwiązania telekomunikacyjne i informatyczne w celu zarządzania ruchem drogowym.

    Zarządzanie takie ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, jak też poprawiać jego efektywność. Nie bez znaczenia jest też pozytywny wpływ ITS na środowisko, poprzez np. zmniejszenie emisji spalin w centrum miast.

    Inteligentne systemy transportowe obejmują m.in. rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenie stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

     – Niektóre miasta skupiają się na usprawnieniu ruchu, inne – na usprawnieniu informacji o sytuacji drogowej, niektóre – na wypchnięciu ruchu ciężkiego z miast i zapewnieniu, że pojazdy nie przekraczają masy dopuszczalnej. Jest również wiele miast, które interesują się elektronicznym pomiarem prędkości i tzw. egzekwowaniem zachowań na skrzyżowaniach – wymienia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Cywiński.

    Jak podkreślają eksperci, w praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza, a także nowe środki w budżetach miejskich, które mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury lub bardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego.

     – Bez wątpienia są korzyści w zakresie usprawnienia ruchu. Zwłaszcza w systemach, wdrażanych w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej, określone korzyści zostały osiągnięte. Z informacji, jakie mamy z miast, gdzie systemy tego typu już działają wiemy, mieszkańcy byli w stanie to zauważyć – podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Na razie systemy ITS wprowadzane są głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy samorządów. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.

    Do tej pory w Polsce takie rozwiązania nie były szczególnie rozpowszechnione, ale – jak zauważa dyrektor generalny Kapscha – świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa.

     – Miasta coraz częściej rozpisują przetargi na różne segmenty ITS. System jest dość skomplikowany, obejmuje różne segmenty, w zależności od potrzeb miast i może być rozbudowywany w miarę pojawiania się nowych potrzeb – wyjaśnia Marek Cywiński.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.