Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
W miastach ruszają przetargi na inteligentne systemy transportowe
W piątek wchodzi w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Nowe prawo systematyzuje między innymi możliwość wykorzystywania w miastach inteligentnych systemów transportowych (ITS). – Świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy, która buduje tego typu systemy.
Nowela wprowadza do polskiego systemu prawnego przepisy unijnej dyrektywy w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych. W dużym uproszczeniu ITS to system, który łączy w sobie rozwiązania telekomunikacyjne i informatyczne w celu zarządzania ruchem drogowym.
Zarządzanie takie ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, jak też poprawiać jego efektywność. Nie bez znaczenia jest też pozytywny wpływ ITS na środowisko, poprzez np. zmniejszenie emisji spalin w centrum miast.
Inteligentne systemy transportowe obejmują m.in. rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenie stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
– Niektóre miasta skupiają się na usprawnieniu ruchu, inne – na usprawnieniu informacji o sytuacji drogowej, niektóre – na wypchnięciu ruchu ciężkiego z miast i zapewnieniu, że pojazdy nie przekraczają masy dopuszczalnej. Jest również wiele miast, które interesują się elektronicznym pomiarem prędkości i tzw. egzekwowaniem zachowań na skrzyżowaniach – wymienia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Cywiński.
Jak podkreślają eksperci, w praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza, a także nowe środki w budżetach miejskich, które mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury lub bardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego.
– Bez wątpienia są korzyści w zakresie usprawnienia ruchu. Zwłaszcza w systemach, wdrażanych w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej, określone korzyści zostały osiągnięte. Z informacji, jakie mamy z miast, gdzie systemy tego typu już działają wiemy, mieszkańcy byli w stanie to zauważyć – podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services.
Na razie systemy ITS wprowadzane są głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy samorządów. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.
Do tej pory w Polsce takie rozwiązania nie były szczególnie rozpowszechnione, ale – jak zauważa dyrektor generalny Kapscha – świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa.
– Miasta coraz częściej rozpisują przetargi na różne segmenty ITS. System jest dość skomplikowany, obejmuje różne segmenty, w zależności od potrzeb miast i może być rozbudowywany w miarę pojawiania się nowych potrzeb – wyjaśnia Marek Cywiński.
Czytaj także
- 2024-07-01: Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-07-04: Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
- 2024-05-29: Infrastruktura krytyczna w polskich miastach jest dobrze chroniona. Nadal są jednak słabe punkty
- 2024-05-21: Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
- 2024-06-21: Polska wciąż w unijnym ogonie pod względem rozwoju sektora biogazu. Nie pomogła specustawa, barierą pozostają wysokie koszty
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-06-05: Już 60 proc. polskich przewoźników chce ciąć zatrudnienie. Branża apeluje do rządu o wsparcie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.