Newsy

W nowym rozkładzie Przewozów Regionalnych więcej połączeń

2013-12-16  |  06:45
Mówi:Krzysztof Pawlak
Funkcja:naczelnik Wydziału Kształtowania Oferty
Firma:Przewozy Regionalne SA
  • MP4
  • Przewozy Regionalne w obowiązującym od wczoraj rozkładzie uruchomiły około 40 relacji połączeń dalekobieżnych interREGIO. Część z nich będzie jednak obsługiwana autobusami. Do marca rozkład się nie zmieni, ale potem możliwe są korekty związane z remontami. Przewoźnik zapowiada uruchomienie wiosną połączenia do Kudowy Zdrój. Znikają natomiast krajowe połączenia REGIOekspres.

    Znaczna część tych połączeń jest oczekiwana przez pasażerów. Staramy się wpasować w niszę, która występuje na rynku i poprzez koordynację połączeń z innymi przewoźnikami – zapewnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Pawlak, naczelnik Wydziału Kształtowania Oferty Przewozów Regionalnych.

    W całej Europie 15 grudnia wszedł w życie nowy rozkład połączeń kolejowych. Będzie on obowiązywał co najmniej do 9 marca. Potem możliwe są zmiany spowodowane zaplanowanymi przez PKP PLK remontami torów. Przewozy Regionalne wprowadzą część zmian dopiero na początku nowego roku.

    Przewoźnik uruchomi łącznie około 70 pociągów interREGIO. Wśród nowości będzie m.in. IR „Białowieża” z Warszawy do Hajnówki przez Siedlce i Czeremchę, który będzie kursował od 10 stycznia w piątki i niedziele. IR „Starosta” pojedzie również w piątki i niedziele z Warszawy do Zielonej Góry (w pozostałe dni zakończy bieg w Poznaniu), a IR „Piast” z Warszawy do Jeleniej Góry przez Katowice i Wrocław. Ten drugi pociąg zastąpi „Chemika”, który obecnie dojeżdża tylko do Kędzierzyna-Koźla.

    Z rozkładu znikną krajowe połączenia REGIOekspres. Do tej kategorii będą należeć jedynie połączenia z Wrocławia do Drezna przez Legnicę. Oznacza to, że nowoczesne bezprzedziałowe wagony wyposażone m.in. w bezprzewodowy internet, do tej pory wykorzystywane w REGIOekspresach, trafią do składów obsługujących pociągi interREGIO.

     – Planujemy już od kwietnia uruchomić taki pociąg, który będzie jechał z Warszawy do Kudowy-Zdroju. Będzie on połączony do Kędzierzyna-Koźla z pociągiem „Piast” do Jeleniej Góry, gdzie będziemy wyłączać wagony, które pojadą przez Nysę Kłodzką i połączą Duszniki, Polanicę i Kudowę-Zdrój – dodaje Pawlak.

    Będzie to jedyne dalekobieżne połączenie do Kotliny Kłodzkiej. Przewozy Regionalne uzupełnią ofertę kolejową połączeniami autobusowymi. Pawlak mówi, że spółka uruchomi sześć takich tras.

     – Uruchamiamy w tym roku na większą skalę ofertę interREGIO Bus. Przykładowo z Katowic będzie można dojechać do Wadowic, z Rabki-Zdroju, z Zakopanego do Ustronia, Wisły, a z Jeleniej Góry do Karpacza i Świeradowa-Zdroju. Łącznie będzie to sześć tras w całym kraju – podkreśla Pawlak.

    Dodaje, że połączenia międzywojewódzkie Przewozów Regionalnych nie będą kasowane. We wrześniu i październiku przewoźnik zdecydował o likwidacji niektórych relacji i po tej optymalizacji nie planuje kolejnych zmian. Pewne korekty wymuszą jednak remonty – m.in. wiosną mniej pociągów będzie mogło jeździć Centralną Magistralą Kolejową, czyli szybką trasą prowadzącą ze stolicy w kierunku Katowic i Krakowa.

    Modernizacje sieci kolejowej są dla Przewozów Regionalnych i ich pasażerów uciążliwe już od pewnego czasu. Cierpią m.in. osoby korzystające z IR „Starzyński” z Warszawy do Krakowa, którego kursowanie co kilka miesięcy jest regularnie zawieszane i przywracane.

     – Obecnie trwa procedura uzgadniania rozkładu jazdy od 9 marca do połowy kwietnia i na chwilę obecną nie mamy sygnału, żebyśmy musieli coś odwołać, z czegoś zrezygnować. Natomiast również do marca 2014 roku będą trwały prace już nad ofertą na 2015 rok. I w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć, co planujemy, a czego nie, ponieważ nie mamy jeszcze zakresu zadań, jakie będzie wtedy wykonywała PLK na torach – podkreśla Pawlak.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.