Newsy

Za kilka lat ma powstać nowa Nowa Huta

2013-04-09  |  06:35

Krakowską Nową Hutę czekają duże zmiany. Nowy projekt, który będzie realizowany w latach 2014-2020 ma sprawić, że Huta stanie się praktycznie nowym miastem. Na obszarze 55 tys. hektarów mają powstać m.in. parki technologiczne, nowe osiedla, a także instytucje kulturalne.

Realizacja projektu „Kraków-Nowa Huta przyszłości” finansowanego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego jest zaplanowana na lata 2014-2020. Wartość tego przedsięwzięcia jest w tej chwili szacowana na 2 mld złotych, a w kosztach partycypować będą także instytucje rządowe. Pod koniec marca zostało podpisane porozumienie w tej sprawie pomiędzy marszałkiem województwa a prezydentem Krakowa. W Nowej Hucie ma powstać przede wszystkim nowoczesna infrastruktura.

 – Będą to parki technologiczne, nowe osiedla mieszkaniowe, sport, rozrywka, rekreacja, a także usługi kulturalne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury.

Program modernizacyjny będzie realizowany na obszarze 55 tys. hektarów.

 – Jest to teren poprzemysłowy, który chcielibyśmy zagospodarować – mówi Trzmiel. – Ma on być funkcjonalnie związany z Krakowem, ale stworzony w oparciu o nowoczesne technologie, zarówno w zakresie organizacji obszarów, zagospodarowania obszaru, jak również budowy obiektów kulturowych. Będzie taką wizytówką Krakowa, która zaktywizuje zwłaszcza starą Nową Hutę – dodaje.

Budowę Nowej Huty rozpoczęto w 1949 r. Pierwotnie miało być to odrębne miasto przemysłowe, jednak dwa lata później zostało włączone w obręb Krakowa. Na terenie historycznego obszaru Nowej Huty – zajmującego ponad 110 km kwadratowych – mieszka ok. 220 tysięcy osób. Głównym zakładem przemysłowym jest Arcelor Mittal Poland S.A. Oddział w Krakowie (dawna Huta im. Włodzimierza Lenina). Pod względem produkcji stali zakład ten jest na drugim miejscu w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.