Mówi: | Lev Rubinstein |
Funkcja: | menadżer ds. eksportu na rynek Polski i Europy Środkowo-Wschodniej |
Firma: | Valio |
Przemysł mleczarski stawia na innowacje. Branża coraz bardziej skupia się na naturalności produktów
Przemysł mleczarski coraz częściej stawia na naturalne produkty i przykłada coraz większą wagę do innowacji. Valio, największy i najbardziej innowacyjny producent w Finlandii, jest już obecny w Polsce. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak np. mleko bez laktozy. Niedługo zamierza wprowadzić do Polski kolejne żywieniowe innowacje.
– Innowacje w przemyśle mleczarskim są bardzo istotne, ponieważ w ten sposób możemy się wyróżnić na tle konkurencji i wypromować jakiś produkt. Obecnie obserwujemy w branży dwa główne trendy. Pierwszy to dążenie do naturalności produktów, a drugi to uwolnienie ich od niektórych składników, takich jak laktoza, cukier czy sól – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Lev Rubinstein, menadżer ds. eksportu w Valio, odpowiedzialny za rozwój na polskim rynku.
Największy w Finlandii producent nabiału, z przychodami przekraczającymi 1,6 mld euro rocznie, w czerwcu wszedł na polski rynek. Valio jest firmą założoną przez spółdzielnie mleczarskie (obecnie zrzesza 17 spółdzielni i około 6 tys. mleczarskich rodzin, które zatrudniają łącznie 30 tys. pracowników). W Finlandii i na całym świecie ma 15 zakładów produkcyjnych, a swoje produkty eksportuje do 60 krajów. Nieco ponad jedna piąta sprzedaży (20,5 proc.) fińskiego giganta przypada na rynki Unii Europejskiej.
– W Polsce chcemy wdrożyć wszystkie nasze najlepsze technologie i innowacje, począwszy od redukcji poziomu soli i cukru. Chcemy również wprowadzić na polski rynek nasze produkty ze zwiększoną zawartością protein, które są niezwykle popularne w Skandynawii i stanowią tam składnik codziennej diety –mówi Lev Rubinstein.
Po dobrym przyjęciu przez polskich konsumentów klasycznego masła marka Valio zdecydowała się rozszerzyć portfolio produktów. Niedługo na półki największych sieci handlowych w Polsce ma trafić fińskie miękkie masło z dodatkiem oleju rzepakowego, produkt z kategorii premium, który zdobył najwyższą nagrodę w konkursie Nantwich Cheese Awards w Wielkiej Brytanii. Kolejną nowością wprowadzaną na polski rynek może być ser Valio Finnish Havarti – najpopularniejszy w tej kategorii produkt w Finlandii, szczególnie wśród rodzin z dziećmi.
– Przy produkcji miękkiego masła fińskiego od Valio wykorzystujemy naszą technologię pod nazwą ValSa, której celem jest obniżenie zawartości sodu w produktach mlecznych. Chciałbym podkreślić, że to unikalna koncepcja w technologii mleczarskiej, ponieważ wykorzystuje naturalną zawartość soli, którą możemy znaleźć w mleku – tłumaczy Lev Rubinstein.
ValSa to opracowana przez Valio innowacyjna technologia, która pozwala ograniczyć ilość soli w produktach nabiałowych aż o 80 proc.
Ponieważ Valio zostało założone przez hodowców, stawia mocny akcent na zrównoważoną hodowlę trzody (na nieskażonych terenach wiejskich) i naturalną produkcję mleka. Wyroby Valio są wytwarzane z fińskiego, czystego mleka (Valio produkuje około 1,9 mld litrów mleka rocznie) i pozbawione barwników, konserwantów czy oleju palmowego.
Z drugiej strony Valio przoduje pod względem innowacji w branży mleczarskiej. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak na przykład produkty bez laktozy.
– Mleko bez laktozy oferuje dziś praktycznie każda firma w Polsce czy na jakimkolwiek innym europejskim rynku. Rzecz w tym, że Valio było pionierem w tej dziedzinie i nasze mleko ma bardzo unikalny smak, praktycznie identyczny jak mleko zawierające laktozę – mówi Lev Rubinstein.
Innowacje żywieniowe Valio odpowiadają na globalne trendy prozdrowotne. Pięć z nich zostało nominowanych do nagród SIAL Innovation Awards 2016, które przyznawane są najlepszym innowacjom w zakresie żywienia na świecie.
– Dla Valio innowacje to kluczowy element biznesu, jego integralna część. Wydajemy blisko 30 mln euro na badania i rozwój oraz kontrolę jakości. Historia naszych innowacji zaczyna się w latach 40., kiedy dyrektorem działu R&D był Artturi Virtanen, laureat Nagrody Nobla. Jego innowacje dotyczyły karmienia krów – opracował technologię, którą pozwoliła ustabilizować produkcję mleka w skali całego roku. Każdego dnia pytał swoich pracowników: „Co nowego?”. Tego staramy się trzymać, wnosić coś nowego, wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Te nowe koncepcje pozwalają naszym odbiorcom zdrowiej się odżywiać – mówi Lev Rubinstein.
Strategia Valio zakłada długofalową obecność na polskim rynku, który jest jedną z mleczarskich potęg w UE. Rozwojowi marki w Polsce ma sprzyjać rosnąca pozycja klasy średniej, dobra koniunktura i coraz silniejszy trend zdrowego odżywiania. W tej chwili firma analizuje polski rynek również pod kątem zdrowych przekąsek proteinowych Valio PROfeel – jogurtów, napojów mlecznych i białka, które cieszą się bardzo dużą popularnością w Finlandii.
Czytaj także
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.