Newsy

Skandynawskie firmy wyznaczają trendy rozwoju globalnego biznesu. Polskie przedsiębiorstwa także będą z nich korzystać

2018-11-22  |  06:25
Mówi:Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB

Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB

Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzający, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza

  • MP4
  • Identyfikacja kluczowych trendów biznesowych pomaga firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Dla polskich firm wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań. W najnowszym raporcie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu” eksperci wskazują czternaście najważniejszych trendów biznesowych w Skandynawii, które będą w nadchodzących latach kształtować rynek, a także polsko-skandynawską współpracę. Znalazły się wśród nich m.in. te związane ze sztuczną inteligencją, IoT, biotechnologią, digitalizacją medycyny czy technologią blockchain.

    – Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, w wielkim chaosie komunikacyjnym. Wraz z infuture hatalska foresight institute postanowiliśmy pomóc biznesowi w zdefiniowaniu trendów, które wpłyną na przyszłość biznesu i współpracy polsko-skandynawskiej. Skandynawowie są liderami w wielu dziedzinach życia, przodują w cyfryzacji społeczeństwa, w rankingach konkurencyjności i innowacyjności. Chcieliśmy znaleźć punkt wspólny, który mógłby posłużyć do budowania efektywnej współpracy, dlatego przeprowadziliśmy badanie wśród członków Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. Aż 73 proc. badanych firm potwierdziło, że zdefiniowanie trendów jest kluczowe dla budowania ich konkurencyjności na globalnym rynku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzająca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.

    Zdaniem ekspertów w kontekście digitalizacji i coraz szybszych przemian społecznych, gospodarczych czy technologicznych biznes musi na bieżąco reagować i adaptować się do zmian. Produkty i usługi są wciąż ulepszane w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów. By nie pozostawać w tyle, firmy muszą właściwie identyfikować trendy, które będą kształtować przyszłość rynku i właściwie na nie odpowiadać. Dla polskich przedsiębiorstw wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań, wyznaczając kierunek rozwoju dla innych państw.

    – Od wielu lat jesteśmy klasyfikowani na czołowych pozycjach. Utrzymanie innowacyjnego charakteru jest łatwiejsze, kiedy wiemy, w czym sprawdzają się nasi sąsiedzi. Wówczas nam samym łatwiej jest podążać tą ścieżką, sukces napędza sukces. Kolejną istotną kwestią jest nasza kultura, która sprzyja wychodzeniu przed szereg i podejmowaniu wspólnych działań. Nie mamy w zwyczaju dusić pomysłów w zarodku. Uważamy, że dzielenie się szalonymi pomysłami jest w porządku, bo czasem szalony pomysł okazuje się świetny i możemy wdrożyć go w życie – mówi Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB. – Jedną z cech, która wyróżnia skandynawskie przedsiębiorstwa, jest międzynarodowość. Zbliża się era cyfryzacji i proces ten osiąga wymiar globalny. Szwedzkie przedsiębiorstwa mają charakter globalny już od wielu lat, nie jest to dla nas nic nowego. Traktujemy to raczej jako nowe narzędzie, dzięki któremu możemy przyspieszyć proces globalizacji, a nie jako wyzwanie – dodaje.

    Dane przytaczane w najnowszym raporcie SPCC i infuture hatalska foresight institute („Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu”) potwierdzają czołową pozycję państw skandynawskich w rankingach dotyczących cyfryzacji czy zrównoważonego rozwoju. W tegorocznym indeksie DESI 2018 (ocena stopnia cyfryzacji państw), publikowanym przez Komisję Europejską, Dania, Szwecja i Finlandia zajmują trzy pierwsze miejsca. Z kolei w Global Innovation Index 2018 Szwecja znalazła się na 3. pozycji, natomiast Dania i Finlandia uplasowały się w pierwszej dziesiątce. W tym roku Szwecja, Dania i Finlandia zajęły również trzy pierwsze miejsca w rankingu Global SDG Index (Indeks Celów Zrównoważonego Rozwoju), a do 2040 roku Dania zamierza całkowicie przestawić się na zrównoważone źródła energii.

    Eksperci podkreślają, że identyfikacja kluczowych trendów biznesowych w Skandynawii może pomóc polskim firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Mając wiedzę na temat wiodących trendów, firmy mogą się zainspirować i odnaleźć nowe obszary dla skandynawsko-polskiej współpracy biznesowej. W raporcie SPCC „Nordic Insights” najważniejsze kierunki rozwoju biznesu zostały przestawione w czternastu głównych trendach kształtujących jego przyszłość. Podzielono je na trzy grupy tematyczne: gospodarka i technologia, środowisko i zrównoważony rozwój oraz społeczeństwo i praca.

    – Wyłoniliśmy czternaście trendów, które są istotne dla rozwoju skandynawsko-polskiej współpracy. Wśród najistotniejszych jest Smarter Living &  Working, czyli rozwiązania oparte na internecie rzeczy. Kolejne to to Fossil Fuel Free, czyli rozwój zrównoważonego środowiska, obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, oraz AI for Humanity. Skandynawowie stawiają człowieka w centrum zainteresowania, stąd rozwiązania sztucznej inteligencji mają wspierać ludzi w ich codziennych działaniach. AI for Humanity dotyczy rozwijania obszarów związanych z internetem rzeczy, który może służyć podnoszeniu komfortu życia osób starszych. Stoimy obecnie przed wyzwaniem, jakim jest starzejące się społeczeństwo i tutaj poszukiwanie nowych rozwiązań jest kluczowe. Skandynawowie mają już w tym praktykę – zauważa podkreśla Agnieszka Zielińska, Dyrektor Zarządzająca SPCC.

    Fossil Fuel Free – kolejny trend wymieniony w raporcie – opiera się na głównych założeniach strategii zrównoważonego rozwoju. Obejmuje wszystkie te działania, których konsekwencją jest uniezależnienie od paliw kopalnych (ang. fossil fuel). Natomiast trend Smarter Living & Working nawiązuje do inteligentnych rozwiązań IoT (Internet of Things), które pozwalają społeczeństwu funkcjonować efektywniej, oszczędniej i sprawniej. Dotyczy to zarówno elektroniki użytkowej (urządzenia typu smart home), inteligentnych budynków (smart buildings) czy infrastruktury miast (smart city).

    – W Skandynawii już w tej chwili pracuje się nad rozwiązaniami sieci 5G i widzimy, że Polska bierze w tym udział. W zeszłym tygodniu została ogłoszona współpraca – stworzenie nowego ekosystemu pomiędzy firmą szwedzką Ericsson, Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Politechniką Łódzką, której celem jest rozwijanie sieci 5G w Polsce – zauważa Agnieszka Zielińska.

    Wśród kluczowych trenów wymienianych w raporcie znalazły się również te związane z biotechnologią, digitalizacją medycyny, technologią blockchain, Gospodarką Obiegu Zamkniętego, wykorzystywaniem wody jako zasobu oraz innowacjami w edukacji. Jednym z ważniejszych dla biznesu jest także trend Deep Impact oparty o współpracy firm i start-upów, które wspólnie starają się reagować na globalne problemy wynikające ze zmian ekonomicznych czy środowiskowych.

    – Współpraca ze start-upami przynosi obopólne korzyści, każda ze stron wnosi zupełnie inną wartość. Jako bardziej tradycyjna instytucja bankowa wnosimy wkład w postaci rozległej wiedzy, długofalowych relacji z klientami i przede wszystkim zaufania. Start-upy są z kolei ogromnie doświadczone w obszarze nowych technologii, innowacyjnych modeli współpracy oraz mają możliwość dostarczania konkretnych rozwiązań w obszarach istotnych dla naszych klientów. Przestaliśmy więc postrzegać je przez pryzmat konkurencji i zaczęliśmy być bardziej otwarci na współpracę. Coraz szerzej inwestujemy także w fintechy i start-upy z krajów nordyckich, mając na celu zacieśnienie współpracy i ustanowienie długofalowych relacji – mówi Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB.

    Jak podkreśla ekspert Sigma Connectivity Ola Möllerström, aby odnaleźć się w dzisiejszych realiach, firmy powinny dostrzegać nie wyzwania, lecz możliwości. Kluczowe jest dla nich dzisiaj modyfikowanie swoich modeli biznesowych, wychodzenie poza sztywne schematy i modyfikowanie swojej oferty, dostosowując ją do rynkowych zmian.

    – Kiedy pojawia się tak wiele możliwości i przemysł mocno napiera do przodu, trzeba być gotowym na błyskawiczne zmiany. Jedną z najistotniejszych kwestii jest dziś niewątpliwie pozostanie w łączności, pozyskiwanie danych i wypracowanie nowych modeli biznesowych. To z kolei wymusza inny tok myślenia, wyjście poza pewne ramy i modyfikowanie własnej oferty. Prawdopodobnie będziemy musieli opracować nowe usługi, wykraczające poza standardową ofertę – mówi Ola Möllerström, wiceprezes w Sigma Connectivity AB.

    Raport Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy kształtujące przyszłość biznesu”, opracowany we współpracy z  infuture hatalska foresight institute, został zaprezentowany w trakcie zakończonej właśnie konferencji SPCC w Warszawie, której motywem przewodnim były właśnie te trendy, które będą kształtować przyszłość biznesu i współpracę polsko-skandynawską. Jego pełna wersja dostępna jest na stronie internetowej SPCC. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.