Mówi: | Jacek Borek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Accenture Technology |
Tempo wprowadzania innowacji w biznesie przyspiesza. 60 proc. firm chce w tym roku inwestować w sztuczną inteligencję
Wkraczamy w erę postcyfrową, w której nowe technologie stają się powszechne, a kluczem do sukcesu będzie dostarczanie klientom spersonalizowanej oferty w odpowiednim miejscu i czasie, czyli on-demand – to główny wniosek z raportu Accenture Technology Vision 2019. Badanie pokazuje, że sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w nią inwestować ok. 60 proc. dużych firm w Polsce i na świecie. Na kolejnych miejscach plasują się rozwiązania internetu rzeczy, blockchain, rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja.
Według 94 proc. spośród 6 672 przebadanych firm z 27 krajów tempo wdrażania innowacji w biznesie przyspieszyło w ostatnich 3 latach. W Polsce ten odsetek jest nawet wyższy i sięga 97 proc.
– Wchodzimy w erę postcyfrową, która jednak nie oznacza, że technologie cyfrowe przestają być istotne, one po prostu stają się coraz bardziej powszechne, tak jak elektryczność. Firmy muszą się wyróżnić za pomocą innych elementów. Nadrzędnym celem inwestycji w innowacje będzie stworzenie dodatkowej wartości dla klientów i zapewnienie im spersonalizowanych doświadczeń on-demand – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Autorzy raportu Technology Vision 2019 podkreślają, że w erze postcyfrowej innowacyjność organizacji będzie się przejawiać głównie w tym, jak wpływa na świat i czy jest w stanie w odpowiednim momencie dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do klientów. Przykładem jest SpeedFactory, czyli współpraca Adidasa z Siemensem, która ma umożliwić dostarczanie klientom obuwia dopasowanego do ich indywidualnych preferencji w ciągu kilku godzin, albo branża ubezpieczeniowa, która eksperymentuje z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, aby maksymalnie skrócić i uprościć proces likwidacji szkód komunikacyjnych.
Według badania Accenture to właśnie sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w projektach transformacyjnych. W tym roku zamierza w nią inwestować 63 proc. firm globalnie i 60 proc. polskich przedsiębiorstw.
– Na drugim miejscu znalazły się technologie internetu rzeczy, oparte o wszelkiego rodzaju czujniki, na które wskazało blisko 60 proc. respondentów globalnie. W Polsce cieszą się one mniejszym zainteresowaniem, inwestycje w IoT planuje ok. 30 proc. przebadanych firm z naszego kraju. Na kolejnym miejscu – z 49 proc. wskazań globalnie i niespełna 40 proc. w Polsce – znalazł się blockchain, czyli technologia rejestrów rozproszonych – mówi Jacek Borek.
W pierwszej piątce technologii, w które zamierzają w najbliższym czasie inwestować firmy, uplasowały się jeszcze rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja. Wymienione technologie posłużą firmom nie tylko do budowania relacji z klientami, lecz także do wewnętrznej transformacji, w tym zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz lepszego wykorzystania potencjału pracowników.
Raport Accenture Technology Vision 2019 wskazuje pięć trendów, które zdominują inwestycje technologiczne firm w nadchodzących 3 latach.
– Pierwszy to „DARQ Power”, czyli połączenie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i komputerów kwantowych. To trend zupełnie nowy, o którym wcześniej nie rozmawialiśmy. Wykorzystanie tych czterech technologii pozwoli stworzyć zupełnie nową ofertę dla klientów – mówi Jacek Borek.
Trend drugi został nazwany „Cyfrowy klient” i polega na budowaniu relacji z klientami w oparciu o personalizację i zaufanie. Zdaniem 83 proc. menadżerów zarówno w Polsce, jak i na świecie zrozumienie tego, z jakich technologii korzystają dzisiaj ich klienci, pomoże im wyjść naprzeciw niezaspokojonym dotąd potrzebom, tworzyć spersonalizowane oferty i budować ich lojalność.
– Trend trzeci nazwaliśmy „Człowiek+ w pracy”. Dotyczy on wykorzystania technologii w środowisku pracy zarówno na etapie poszukiwania i przyciągania pracowników, jak i w zakresie zmiany i utrzymania atrakcyjności miejsca pracy. Raport pokazuje ogromną potrzebę wdrożenia narzędzi szkoleniowych, które pozwolą uatrakcyjnić i dynamicznie zmieniać środowisko pracy w firmach – mówi dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Czwarty trend to „Bezpieczne ekosystemy”. Autorzy raportu podkreślają, że ekosystemy budują przewagę konkurencyjną firm, ale wystawiają je także na większe cyberryzyko. Z badania wynika, że tylko 29 proc. kadry zarządzającej (w Polsce – 39 proc.) ma pewność, że ich partnerzy w ramach ekosystemów robią wszystko, aby spełniać najbardziej rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa.
Ostatnim trendem jest „Rynek chwili”, czyli identyfikowanie i spełnianie potrzeb klienta tu i teraz, dostarczanie im produktów i usług od ręki dzięki wykorzystaniu technologii i wiedzy o cyfrowych zachowaniach konsumentów.
– Jest to trend odpowiadający w szczególności na zapotrzebowanie młodego pokolenia, które jest coraz bardziej aktywne na rynku i ma ogromne oczekiwania względem spersonalizowanej oferty, dostępnej poprzez kanały, które są dla nich w danym momencie najbardziej dogodne – mówi Jacek Borek.
Czytaj także
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.