Mówi: | Robert Świerzyński |
Funkcja: | Wiceprezes Zarządu |
Firma: | Energa-Operator S.A. |
Inteligentne liczniki nie obniżą rachunków za prąd, ale ułatwią lokalizowanie awarii
Automatyzacja sieci i wymiana liczników - to zadania operatora na najbliższy czas. W pierwszej połowie roku Energa zamontuje 109 tys. inteligentnych liczników za ok. 32 mln zł. Urządzenia umożliwiają pomiar energii w czasie rzeczywistym oraz szybszą lokalizację awarii.
- W tej chwili budujemy podstawowe rozwiązania związane z tworzeniem inteligentnej sieci elektroenergetycznej. Z jednej strony automatyzujemy tę sieć, z drugiej strony montujemy tzw. inteligentne liczniki - mówi Robert Świerzyński, wiceprezes Energa-Operatora.
Spółka rozpoczęła wymianę ok. 500 tys. swoich liczników w grudniu ubiegłego roku. Do tej pory spółka zamontowała ok. 30 tys. liczników dla klientów indywidualnych i kilkanaście tysięcy dla odbiorców biznesowych. W planach jest ok. 109 tys. urządzeń jeszcze w tej połowie roku, głównie dla klientów w Drawsku Pomorskim, Kaliszu i na Helu.
- Ten proces będziemy kontynuowali, aż obejmiemy tym rozwiązaniem 100 proc. naszych klientów. Ważną cechą tego licznika jest to, że mierzy zużycie energii elektrycznej w czasie rzeczywistym. Klient nie będzie skazany na prognozy, tylko będzie przez nas rozliczany z rzeczywistego zużycia energii - podkreśla Robert Świerzyński.
Dzięki nowym licznikom taniej nie będzie, ale klient będzie mógł kontrolować ilość zużytej energii i nią zarządzać. A to może go skłonić do oszczędności.
- Jest to również poprawa jakości dostaw energii. Inteligentne oprogramowanie umożliwia nam lokalizację awarii oraz szybsze i skuteczniejsze działanie w przypadku jej wystąpienia - zapewnia prezes Energa-Operator.
Zgodnie z nowym projektem prawa energetycznego Ministerstwa Gospodarki do 2020 roku wszystkie mierniki energii mają zostać zastąpione inteligentnymi licznikami. Koszt tej inwestycji może sięgnąć nawet 10 mld zł. Wymianę urządzeń prowadzą już również inni operatorzy: Enea, PGE i Tauron.
Czytaj także
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-13: Dostęp do nowoczesnych terapii onkologicznych się poprawia. Nadal jednak problemem są duże nierówności między regionami
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
- 2023-11-29: Samorządy aktywnie inwestują w zielone ciepłownictwo. Na takie projekty jest coraz więcej środków publicznych
- 2023-11-22: Polacy coraz rzadziej jadają posiłki poza domem. 11 proc. restauratorów obawia się konieczności zamknięcia swojego lokalu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.