Mówi: | Karolina Dorywalska, dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu, PARP Karol Demski, kierownik, Departament Komunikacji i Marketingu, PARP |
60 proc. Polaków uważa się za przygotowanych do prowadzenia własnego biznesu. Szukają jednak możliwości zwiększania swoich kompetencji
Chociaż blisko dwie trzecie Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, nie przekłada się to na intencje przedsiębiorcze, które z roku na rok słabną – wynika z raportu PARP „Global Entrepreneurship Monitor”. Dla wielu barierą jest strach przed porażką i niewiara we własne umiejętności, ale też obawa przed biurokracją i zmieniającymi się przepisami, które stanowią duże wyzwanie dla firm, szczególnie z sektora MŚP. Dlatego tak duże jest ich zainteresowanie wszelkiego rodzaju inicjatywami edukacyjnymi. Aby wesprzeć przedsiębiorców PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, już po raz kolejny zorganizowali cykl wideokonferencji zatytułowanych „Idea rozwoju Twojego biznesu”. Ich celem jest przybliżenie przedsiębiorcom najbardziej aktualnych tematów związanych z prowadzeniem firmy, w tym nowych rozwiązań i regulacji prawnych.
– Na infolinię PARP dzwoni ok. 100 tys. przedsiębiorców rocznie. Rozmawiamy m.in. o tym, co oferują fundusze europejskie, ale również o tym, jakie aspekty są istotne w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Na tej podstawie – wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii – przygotowaliśmy cykl konferencji online #idearozwojubiznesu, skierowanych do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Dorywalska, dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
„Idea rozwoju Twojego biznesu” to cykl 10 konferencji informacyjno-edukacyjnych, które odbywają się online na stronie internetowej parp.gov.pl w listopadzie i grudniu. Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą się z nich dowiedzieć m.in., jakie narzędzia sprzyjają rozwojowi cyfryzacji, zielonej transformacji i innowacyjności firmy, a także poznać najnowsze regulacje prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej.
– Mówimy o tym, co jest ważne dla przedsiębiorców, czyli np. jak prowadzić prostą spółkę akcyjną albo jak przekazać firmę swoim następcom – mówi Karolina Dorywalska. – Ważnymi tematami poruszanymi podczas tego cyklu spotkań z pewnością będzie też planowana nowelizacja ustawy o CEIDG oraz zamówienia publiczne dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Kolejne spotkanie z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu” odbędzie się w czwartek 24 listopada br., o godzinie 10. Będzie poświęcone usługom z zakresu transformacji cyfrowej dla przedsiębiorców oraz Europejskim Hubom Innowacji Cyfrowych, czyli nowo powstającym ośrodkom współfinansowanym przez Komisję Europejską, których rolą będzie pomoc w zwiększaniu konkurencyjności firm poprzez wsparcie ich w procesie cyfryzacji. EHIC mają umożliwić rozwój przede wszystkim małym i średnim firmom.
Wśród poruszanych tematów będą m.in. granty na nowe projekty inwestycyjne, zamówienia publiczne dla MŚP oraz dyrektywa Omnibus, czyli nowe przepisy dla e-handlu. Z perspektywy MŚP, które borykają się w tej chwili z dużymi podwyżkami rachunków za energię, szczególnie interesująca może być też konferencja poświęcona efektywności energetycznej i jej roli w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności. Wydarzenie odbędzie się 1 grudnia br. i wezmą w nim udział eksperci, m.in. z Politechniki Warszawskiej, Stowarzyszenia Fala Renowacji oraz firmy Danfoss.
– W naszym cyklu biorą udział zarówno eksperci z rynku, jak i osoby, które bezpośrednio odpowiadają za tworzenie nowych przepisów prawa dla polskich firm. Między innymi dlatego cieszą się one tak dużą popularnością – każdą z naszych wideokonferencji ogląda ponad pół tysiąca osób – mówi Karol Demski, kierownik w Departamencie Komunikacji i Marketingu w PARP.
Udział w konferencjach z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu” jest dla przedsiębiorców bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Kolejne takie wydarzenia będą się odbywać dwa razy w tygodniu, Szczegółowy harmonogram wraz z tematami kolejnych spotkań jest dostępny na stronie PARP. Tam można również obejrzeć zapis wszystkich wcześniejszych wideokonferencji, ponieważ tegoroczna edycja cyklu jest już trzecią z kolei.
– Poprzednie dwie edycje cieszyły się olbrzymią popularnością, co pokazuje, jak wielkie znaczenie mają takie inicjatywy edukacyjne dla firm – mówi Karol Demski.
Tegoroczny raport z badania przedsiębiorczości „Global Entrepreneurship Monitor”, opublikowany przez PARP, pokazuje, że obawy przedsiębiorców co do swoich kompetencji mogą hamować proces powstawania nowych firm. Przykładowo 66 proc. grupy osób będących na wczesnym etapie prowadzenia działalności wskazało, że przed założeniem start-upu Polaków powstrzymuje brak umiejętności związanych z organizacją i zarządzaniem firmą, niezbędnych do rozpoczęcia działalności. To wzrost o 13 pkt proc. względem roku 2019. Taki sam odsetek uważa, że decyduje o tym brak wiary we własne umiejętności, z kolei 63 proc. wskazało na brak wiedzy branżowej i specjalistycznej niezbędnej do rozpoczęcia działalności (wzrost wskazań o 8 pkt proc.). Te odpowiedzi padały tylko nieznacznie rzadziej niż brak kapitału czy brak pomysłu na biznes.
Z drugiej strony w ubiegłym roku 60 proc. Polaków było przekonanych, że dysponują wystarczającą wiedzą i umiejętnościami do prowadzenia firmy. Co ciekawe, ten odsetek był zdecydowanie wyższy niż w latach poprzedzających pandemię (50 proc. w 2019 roku i 47 proc. w 2018 roku) oraz wyższy niż europejska średnia (50 proc.). Nieznacznie (o 2 pkt proc.) wzrósł za to odsetek osób, które choć widzą szanse biznesowe, obawiają się porażki. W ubiegłym roku 43 proc. dorosłych Polaków przyznawało, że to właśnie ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca ich do założenia firmy.
W 2021 roku tylko 3 proc. osób niezaangażowanych w prowadzenie działalności gospodarczej odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy planuje w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. W poprzednich dwóch latach było to odpowiednio 5 proc. i 6 proc. Wynik dla Polski jest znacznie niższy od średniej dla Europy, która wynosi 13 proc. Jednocześnie 64 proc. Polaków uważało, że założenie firmy w naszym kraju jest proste (w 2019 roku było to 90 proc.).
Czytaj także
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-24: Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.