Mówi: | Adrian Furgalski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
A. Furgalski: Sektor lotniczy potrzebuje kompleksowej strategii rozwoju. Pomysł powstania Centralnego Portu Lotniczego zbyt kosztowny
Polski sektor lotniczy wymaga opracowania kompleksowej strategii rozwoju – ocenia Adrian Furgalski z ZDG TOR. Powinna ona uwzględniać zarówno interesy przewoźników, lotnisk, jak i przemysłu lotniczego. Zdaniem eksperta nie powinno być w niej jednak miejsca na kosztowny pomysł powstania Centralnego Portu Lotniczego, tym bardziej że do wykorzystania jest potencjał lotniska w Modlinie.
– Największym wyzwaniem stojącym przed rynkiem lotniczym jest stworzenie całościowej strategii dla sektora lotniczego, która łączyć będzie wszystkie elementy – linie lotnicze łącznie z naszym narodowym przewoźnikiem, który dopiero co ogłosił swoją strategię, lotniska, które już są, oraz to, czy potrzebne są nam nowe, oraz przemysł lotniczy, bo o tym się mało mówi, a on staje się coraz bardziej innowacyjny i coraz ważniejszy w globalnych dostawach produktów do budowy np. samolotów Airbusa czy Boeinga – mówi agencji informacyjnej Newseria Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Według zapowiedzi rządu specjalny zespół międzyresortowy ma opracować strategię dla całego rynku lotniczego w Polsce. Wyzwań jest wiele. Jednym z nim z nich jest dynamicznie rosnący ruch. W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego do 2030 r. ta liczba się ma się podwoić.
– Strategia lotnicza musi być obok kolei i dróg wpisana w strategię transportową naszego kraju. To nie mogą być osobne strategie, bo przez to możemy niewłaściwie wydawać pieniądze. Trzeba się zastanowić, w jakim regionie jak najlepiej zapewnić dostępność, czy budując lotnisko, czy może budując je za 20 lat, a teraz koncentrując się na kolei – podkreśla Furgalski.
Na początku września PLL LOT przedstawił swoją nową strategię. Jej główne elementy to wzrost liczby pasażerów do 10 mln, odnowienie floty, zatrudnienie 400 nowych pilotów i 1000 członków personelu pokładowego, a także rozwój połączeń do Ameryki Północnej i Azji. Linia do 2020 roku ma być trwale rentowna przy 25-proc. udziale w polskim rynku. Prezes LOT-u, przedstawiając strategię, przyznał, że dynamiczny rozwój będzie możliwy, o ile powstanie Centralny Port Lotniczy. Zdaniem Adriana Furgalskiego nie jest to dobry pomysł.
– W świetle zapowiedzi strategii, która ma powstać i nad którą trwają prace, najgorszą wrzutką, która mogła się nam przytrafić, jest hasło Centralnego Portu Lotniczego (CPL), które na razie nie wynika z żadnych analiz. Te robione w ostatnich latach wskazywały, że decyzja o budowie takiego portu niesie olbrzymie konsekwencje dla wielu innych lotnisk, które musiałyby być zamknięte – mówi Adrian Furgalski.
W połowie roku przedstawiono odświeżoną koncepcję budowy CPL między Warszawą a Łodzią. Plan budowy nowego hubu był m.in. jednym z tematów rozmów w trakcie wizyt ministerialnych w Chinach, gdyż założono ze otrzymamy wsparcie od inwestorów z tego kraju. Według wstępnych założeń nowy port miałby obsługiwać do 60 mln pasażerów rocznie i kosztować według różnych szacunków nawet ok. 30 mld zł.
– Na razie mamy rozmaite daty, nie wiemy, kto ma to sfinansować. Padło hasło, że Chińczycy, ale nie wiemy, w jakiej formule. Nie wiadomo, gdzie ten port ma być zlokalizowany. Do niego trzeba jakoś dojechać, a rząd zawiesił projekt kolei dużych prędkości – stwierdza ekspert. – Polityka transportowa państwa w zakresie lotnictwa nie może być tworzona na wariackich papierach. Mam nadzieję, że nastąpi uspokojenie sytuacji i CPL w moim przekonaniu zyska mniej zwolenników.
Furgalski przyznaje, że przepustowość lotnika na stołecznym Okęciu ma swoje granice. W ubiegłym roku Lotnisko Chopina obsłużyło ponad 11 mln pasażerów. Docelowo ma odprawiać ponad 20 mln pasażerów rocznie. Ograniczone są także możliwości zwiększenia liczby startujących i lądujących codziennie samolotów. Ekspert przypomina jednak, że do wykorzystania jest jeszcze potencjał lotniska w Modlinie, którego granice przepustowości sięgają 40 mln pasażerów w ciągu roku. Rozbudowa tego portu lotniczego wiązałaby się ze znacznie niższymi kosztami.
– Łącznie z dojazdami, z drogami, które i tak będziemy budować, jest to koszt 8 mld zł – podkreśla wiceprezes ZDG TOR. – Decydując się na ściślejszą współpracę Lotniska Chopina z Modlinem, nie wpadamy w problem zamknięcia lotnisk w Łodzi, Bydgoszczy, Modlinie, także Okęcia, co miałoby miejsce w przypadku budowy CPL. Koszty likwidacji tego wszystkiego, co przecież tak niedawno wybudowaliśmy za pieniądze unijne, można oszacować na przynajmniej 5–6 mld zł.
Czytaj także
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.