Mówi: | Andreas Gietl |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | BASF Polska |
BASF inwestuje w innowacje w branży chemicznej. Koncern rocznie wydaje blisko 2 mld euro na prace badawczo-rozwojowe
Firma aktywnie włącza się w proces tworzenia innowacji w branży chemicznej. Tylko w ubiegłym roku na badania i rozwój przeznaczyła blisko 2 mld euro. Nad innowacjami pracuje globalnie ponad 10 tys. osób. Koncern stawia na rozwiązania, które wspierają efektywne i zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych w procesie produkcyjnym. W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę swojego istnienia.
– Dla BASF chemia jest elementem zrównoważonego rozwoju w przyszłości, a innowacje są w tym zakresie kluczowe. Uważamy, że tylko dzięki nim będziemy w stanie sprostać wyzwaniom jutra w zakresie efektywności energetycznej czy zapewnienia odpowiedniej ilości żywności. Jest wiele obszarów potencjalnego rozwoju, które pomogą sprostać tym wyzwaniom, a do tego właśnie niezbędne są innowacje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska.
Firma z roku na rok zwiększa wydatki na badania i rozwój. W ubiegłym roku przeznaczyła na ten cel ok. 2 mld euro. Dla porównania w 2012 roku było to 1,6 mld, a w 2005 – 0,8 mld euro. Ponad 10 tys. osób pracuje nad innowacjami. Przekłada się to na liczbę zgłoszonych patentów. W 2011 roku było ich ok. 1 tys., w 2013 – ponad 1,3 tys. Tym samym koncern zajmuje pierwsze miejsce w Patent Asset Index jako najbardziej innowacyjna firma w branży chemicznej na świecie. Przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań koncern chce w możliwie najbardziej efektywny sposób korzystać z zasobów naturalnych, przy jednocześnie jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne.
W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę powstania.
– Świętujemy ją na wiele sposobów. W Polsce mamy Creator Space Online, czyli platformę służącą do rozwiązywania najtrudniejszych wyzwań. Za pośrednictwem platformy ludzie mogą się dzielić swoimi pomysłami na innowacyjne rozwiązania dotyczące tego, jak sprostać wyzwaniom przyszłości. Świętujemy także z naszymi partnerami, m.in. z uniwersytetami w Warszawie i Wrocławiu, a także z naszymi pracownikami. Ważne jest dla nas to, by nie patrzeć tylko w przeszłość, lecz przede wszystkim w przyszłość – podkreśla Andreas Gietl.
Tematem przewodnim obchodów jubileuszowych w Polsce jest inteligentna energia. Światowe zapotrzebowanie na energię rośnie z dnia na dzień. Szacuje się, że do 2050 roku ludzie będą zużywać nawet trzy razy więcej energii niż obecnie. Właśnie dlatego firma wprowadza rozwiązania, które wspierają optymalizację procesów produkcyjnych. Przykładem może być tworzywo Neopor wykorzystywane w produkcji płyt izolacyjnych, które gwarantują nawet o 20 proc. większą wydajność w porównaniu z tradycyjnymi styropianami i tym samym pozwalają na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków. Ultralekkie komponenty wytwarzane z tworzywa sztucznego BASF Ultramid zastępują natomiast metalowe części samochodu, dzięki czemu zmniejszają jego ciężar i minimalizują zużycie energii.
150. rocznica to również okazja do podsumowania osiągnięć i zaangażowania społecznego firmy w kraju. Na lokalizację jubileuszu w Polsce został wybrany Wrocław. W położonej niedaleko Środzie Śląskiej funkcjonuje największy zakład produkcji katalizatorów BASF w Europie. 19 listopada we Wrocławskim Centrum Badań EIT+ podczas uroczystości rocznicowych wzięli udział m.in. przedstawiciele Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej – partnerów BASF Polska. Dwie studentki z tych uczelni – Adrianna Cytryniak i Justyna Mielnik – zostały natomiast wybrane ambasadorkami profilu edukacyjnego chemiatomy na Facebooku, który od kilku lat prowadzi firma.
– Jestem pod dużym wrażeniem rozwoju BASF Polska w ostatnich kilku latach. Zespół jest bardzo profesjonalny i z przyjemnością będę z nim pracował przez najbliższe lata – zaznacza Andreas Gietl, który stanowisko dyrektora zarządzającego BASF Polska objął w sierpniu.
Obroty grupy w Polsce przekroczyły 770 mln euro, zatrudnionych jest tu ponad 600 osób. BASF wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem Wrocławskim oraz Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską połączyli siły na rzecz promocji chemii w Polsce. Od 2010 roku BASF jest też partnerem laboratorium chemicznego dla dzieci i młodzieży w Centrum Nauki Kopernik. We wrześniu laboratorium chemiczne dla dzieci i młodzieży zostało też otwarte w Humanitarium Wrocławskiego Centrum Badań EIT+.
Czytaj także
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
- 2024-07-12: Spadł optymizm samorządów dotyczący ich możliwości rozwojowych. W 2025 roku spodziewane jest odbicie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.