Mówi: | Dorota Dąbrowski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Amerykańska Izba Handlowa w Polsce |
Coraz lepsze perspektywy dla polskich inwestycji w USA. Na razie Polacy zainwestowali tam 6,3 mld zł
Polskie firmy wchodzą szerzej na amerykański rynek. Działa ich tam już ponad 40, a wartość inwestycji przekroczyła 6,3 mld zł. Chłonny rynek dla produktów innowacyjnych oznacza, że perspektywy inwestycyjne są coraz lepsze. Polska jest też największym odbiorcą amerykańskich inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Ich wartość sięga ponad 90 mld zł. Porozumienie o wolnym handlu między USA i UE może je dodatkowo przyspieszyć.
Wartość polskich inwestycji w USA jest stosunkowo niewielka, jednak od kilku lat można zaobserwować stały wzrost. Jak wynika z raportu KPMG i Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham) „25 lat polsko-amerykańskich relacji gospodarczych”, polskie firmy zainwestowały w USA 6,3 mld zł, a ich liczba na tamtejszym rynku wzrosła do 40.
– Są to przede wszystkim firmy z branży IT oraz takie marki, jak Inglot, Com.40 czy Korona (producent świec), czyli różnego rodzaju inwestycje. To przeważnie bardzo dojrzałe firmy, mające coś innowacyjnego do zaproponowania, które znajdują swoje miejsce właśnie na amerykańskim rynku – przyznaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dorota Dąbrowski, dyrektor zarządzający w Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce.
Jak podkreśla ekspertka, Stany Zjednoczone są chłonnym rynkiem jeśli chodzi o produkty innowacyjne, dzięki temu firmy mają większą możliwość rozwoju. Na wejście do USA decydują się zwłaszcza firmy z branży IT. Z badań Forrester Research wynika, że rynek IT rośnie tam w siłę. Szacuje się, że wartość rynku i wydatki technologiczne osiągną wartość 1,3 bln dolarów (wzrost o ponad 5 proc. względem 2013). Będą także rosnąć wydatki firm na oprogramowania i urządzenia. Rynek amerykański jest też korzystny dla branży medycznej, trwają prace nad innowacjami w diagnostyce medycznej.
– Perspektywy na kolejne lata są nieograniczone. Ameryka jest trendsetterem, więc polskie firmy mogą się tam odnaleźć. Widać już pionierów, którym się powodzi i którzy ustawiają sposoby działania. Za nimi pojawią się następni – ocenia Dąbrowski.
Także firmy amerykańskie chętnie inwestują w Polsce. W całej Europie w 2012 roku USA zainwestowało 2,5 bln dolarów, do Europy Środkowo-Wschodniej trafiło 29 mld dolarów, z czego niemal połowa (14 mld) do Polski. Stabilna sytuacja gospodarcza w Polsce stwarza amerykańskim firmom dogodne warunki. Szacuje się, że łączna wartość inwestycji (także pośrednich) wynosi 91 mld zł. Oznacza to, że Stany są jednym z największych inwestorów zagranicznych (Niemcy – 110 mld zł, Holandia – 107 mld i Francja – 90 mld zł).
– 66 proc. firm amerykańskich to reinwestycje. To dowód na to, że dobrze im się tu inwestuje. Przede wszystkim mowa o klasycznych inwestycjach w fabryki oraz usługi i centra usługowe – mówi Dorota Dąbrowski.
Sytuację może jeszcze poprawić Transatlantyckie Partnerstwo w zakresie Handlu i Inwestycji. Eksperci podkreślają, że zyskają na nim obie strony. Umowa ma zliberalizować handel między krajami Unii Europejskiej i USA, co pozwoli na większe obroty handlowe.
Jak wynika z raportu KPMG i AmCham, USA są najważniejszym pozaeuropejskim rynkiem zbytu polskich towarów. W 2013 roku Polska wyeksportowała do Stanów Zjednoczonych produkty o wartości 4,5 mld dolarów, głównie maszyny, urządzenia mechaniczne, paliwa mineralne i smary. Amerykański eksport do Polski wyniósł 5,5 mld dolarów (importujemy maszyny, urządzenia, statki powietrzne i ich części). USA jest drugim po Chinach dostawcą towarów do Polski spoza Europy.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-08: Katarzyna Ankudowicz: Jestem zdruzgotana i przerażona, że Donald Trump został prezydentem. On przecież się chwali, że Putin to jego najlepszy kumpel
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-11-04: Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.