Newsy

Dynamiczny rozwój infrastruktury szerokopasmowej. Napędzają go pieniądze z UE i inwestycje prywatnych operatorów

2016-09-09  |  06:50
Mówi:Patrycja Gołos
Funkcja:vicepresident corporate affairs
Firma:Liberty Global CEE, właściciel UPC Polska
  • MP4
  • Na rozbudowę sieci internetu szerokopasmowego trafi do 2020 roku 1,2 mld euro. Resort cyfryzacji zapowiada kolejne konkursy w ramach 1. osi priorytetowej programu Polska Cyfrowa. Tempo podkręcają także prywatni inwestorzy. UPC zamierza w ciągu 5 lat zwiększyć zasięg swojej infrastruktury z 3 mln do 6 mln gospodarstw. Przeznaczy na to ok. 4 mld zł. Rozbudowa sieci pociągnie za sobą wzrost popytu na usługi cyfrowe.

     Inwestycje w infrastrukturę w Polsce są w tym momencie bardzo intensywne i to wynika z kilku powodów. Po pierwsze, Polska jest beneficjentem środków unijnych, które są przeznaczone również na ten cel, a dodatkowo inwestorzy prywatni rozwijają zasięg swojej infrastruktury – mówi agencji Newseria Biznes Patrycja Gołos, vicepresident corporate affairs w Liberty Global CEE, które jest właścicielem UPC Polska.

    Według niedawno ogłoszonego planu UPC chce podwoić zasięg swojej infrastruktury. Na koniec czerwca w jej zasięgu było 3 059 300 gospodarstw domowych, o 60 tys. więcej niż w I kwartale. W ciągu kolejnych 5 lat ma być ich 6 mln. Inwestycja ta pochłonie większość z zapowiadanych na ten okres nakładów w wysokości 4 mld zł. W realizacji planów zwiększenia zasięgu UPC chce się wspierać akwizycjami. To jeden ze strategicznych celów firmy. Sprzyja temu duże rozdrobnienia rynku operatorów kablowych.

    – To są bardzo ambitne plany. Żeby je zrealizować, potrzebne są oczywiście środki finansowe. W tym obszarze wspiera nas skala inwestycji. Szczególnie w tych sektorach przemysłu, które wymagają dużych inwestycji, skala ma znaczenie. Z drugiej strony sprzyjają nam również wszystkie ułatwienia regulacyjne, znoszenie barier w procesie inwestycyjnym, ułatwianie dostępu do budynków i rozwój tej infrastruktury – wymienia przedstawicielka UPC Polska.

    Likwidacji barier i obniżeniu kosztów inwestycji ma służyć tzw. megaustawa, która weszła w życie w lipcu br. (część przepisów zacznie obowiązywać od stycznia 2017 r.). Nowelizacja przepisów rozszerza krąg podmiotów dysponujących infrastrukturą techniczną, którzy są zobowiązani do jej udostępniania firmom telekomunikacyjnym przy budowie szybkiego internetu. Dotychczas obowiązek taki miały już przedsiębiorstwa energetyczne i wodno-kanalizacyjne, a teraz dołączyli do nich zarządzający terenami kolejowymi.

    Resort cyfryzacji wprowadził też obowiązek wyposażania m.in. budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej w instalację telekomunikacyjną w momencie, kiedy jest on przebudowywany czy rozbudowywany. W nowelizacji przewidziano również obowiązek koordynacji robót budowlanych. Przedsiębiorca telekomunikacyjny może budować szybką sieć telekomunikacyjną w tym samym czasie i miejscu, co inny podmiot realizujący własną inwestycję ze środków publicznych.

    Jesteśmy zwolennikiem konkurencji infrastrukturalnej. Już teraz widzimy, że tam, gdzie inwestujemy w naszą infrastrukturę szerokopasmową, pojawiają się również inni inwestorzy, inni operatorzy, którzy zaczynają działać w tym samym obszarze. Rośnie konkurencja, również w obszarze usług dla klientów. Dzisiaj cena nie jest jedynym wyróżnikiem, klienci często szukają przede wszystkim jakości i niezawodności – wyjaśnia Patrycja Gołos w rozmowie przeprowadzonej podczas XXVI Forum w Krynicy. 

    Jak wynika z raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski” przygotowanego przez Politykę Insight na zlecenie ThinkTankCyfrowy.pl, Polska plasuje się na 28. miejscu spośród 30 badanych krajów europejskich pod względem rozwoju usług cyfrowych w sektorze prywatnym, kompetencji pracowników i jakości e-administracji. Jednocześnie jest jedną z gospodarek, które w najszybszym tempie nadrabiają zaległości.

     Popyt na usługi cyfrowe stale rośnie i widzimy pozytywne trendy. Natomiast jest jeszcze dużo do zrobienia w tym obszarze. W momencie, kiedy będziemy dysponować infrastrukturą szerokopasmową i szerokim dostępem do internetu w skali całego kraju, będziemy musieli się zmierzyć z budowaniem tego popytu. Możemy go rozwijać na wiele różnych sposobów, m.in. edukując konsumentów na temat korzyści wynikających z korzystania z internetu i z usług cyfrowych – wyjaśnia Patrycja Gołos.

    Do korzystania z internetu wiele osób może zachęcić rozbudowana oferta e-usług administracji. Na projekty tego typu z programu Polska Cyfrowa trafi blisko 1 mld euro. Trzecim obszarem, w który trzeba zainwestować, jest zwiększanie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. Jak dodaje Gołos, ważne jest także budowanie zaufania do usług cyfrowych i na to zadanie powinny zwracać uwagę wszystkie zaangażowane w ten proces strony, zarówno rząd, inwestorzy prywatni, jak i dostawcy usług.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.