Mówi: | Patrycja Gołos |
Funkcja: | vicepresident corporate affairs |
Firma: | Liberty Global CEE, właściciel UPC Polska |
Dynamiczny rozwój infrastruktury szerokopasmowej. Napędzają go pieniądze z UE i inwestycje prywatnych operatorów
Na rozbudowę sieci internetu szerokopasmowego trafi do 2020 roku 1,2 mld euro. Resort cyfryzacji zapowiada kolejne konkursy w ramach 1. osi priorytetowej programu Polska Cyfrowa. Tempo podkręcają także prywatni inwestorzy. UPC zamierza w ciągu 5 lat zwiększyć zasięg swojej infrastruktury z 3 mln do 6 mln gospodarstw. Przeznaczy na to ok. 4 mld zł. Rozbudowa sieci pociągnie za sobą wzrost popytu na usługi cyfrowe.
– Inwestycje w infrastrukturę w Polsce są w tym momencie bardzo intensywne i to wynika z kilku powodów. Po pierwsze, Polska jest beneficjentem środków unijnych, które są przeznaczone również na ten cel, a dodatkowo inwestorzy prywatni rozwijają zasięg swojej infrastruktury – mówi agencji Newseria Biznes Patrycja Gołos, vicepresident corporate affairs w Liberty Global CEE, które jest właścicielem UPC Polska.
Według niedawno ogłoszonego planu UPC chce podwoić zasięg swojej infrastruktury. Na koniec czerwca w jej zasięgu było 3 059 300 gospodarstw domowych, o 60 tys. więcej niż w I kwartale. W ciągu kolejnych 5 lat ma być ich 6 mln. Inwestycja ta pochłonie większość z zapowiadanych na ten okres nakładów w wysokości 4 mld zł. W realizacji planów zwiększenia zasięgu UPC chce się wspierać akwizycjami. To jeden ze strategicznych celów firmy. Sprzyja temu duże rozdrobnienia rynku operatorów kablowych.
– To są bardzo ambitne plany. Żeby je zrealizować, potrzebne są oczywiście środki finansowe. W tym obszarze wspiera nas skala inwestycji. Szczególnie w tych sektorach przemysłu, które wymagają dużych inwestycji, skala ma znaczenie. Z drugiej strony sprzyjają nam również wszystkie ułatwienia regulacyjne, znoszenie barier w procesie inwestycyjnym, ułatwianie dostępu do budynków i rozwój tej infrastruktury – wymienia przedstawicielka UPC Polska.
Likwidacji barier i obniżeniu kosztów inwestycji ma służyć tzw. megaustawa, która weszła w życie w lipcu br. (część przepisów zacznie obowiązywać od stycznia 2017 r.). Nowelizacja przepisów rozszerza krąg podmiotów dysponujących infrastrukturą techniczną, którzy są zobowiązani do jej udostępniania firmom telekomunikacyjnym przy budowie szybkiego internetu. Dotychczas obowiązek taki miały już przedsiębiorstwa energetyczne i wodno-kanalizacyjne, a teraz dołączyli do nich zarządzający terenami kolejowymi.
Resort cyfryzacji wprowadził też obowiązek wyposażania m.in. budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku użyteczności publicznej w instalację telekomunikacyjną w momencie, kiedy jest on przebudowywany czy rozbudowywany. W nowelizacji przewidziano również obowiązek koordynacji robót budowlanych. Przedsiębiorca telekomunikacyjny może budować szybką sieć telekomunikacyjną w tym samym czasie i miejscu, co inny podmiot realizujący własną inwestycję ze środków publicznych.
– Jesteśmy zwolennikiem konkurencji infrastrukturalnej. Już teraz widzimy, że tam, gdzie inwestujemy w naszą infrastrukturę szerokopasmową, pojawiają się również inni inwestorzy, inni operatorzy, którzy zaczynają działać w tym samym obszarze. Rośnie konkurencja, również w obszarze usług dla klientów. Dzisiaj cena nie jest jedynym wyróżnikiem, klienci często szukają przede wszystkim jakości i niezawodności – wyjaśnia Patrycja Gołos w rozmowie przeprowadzonej podczas XXVI Forum w Krynicy.
Jak wynika z raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski” przygotowanego przez Politykę Insight na zlecenie ThinkTankCyfrowy.pl, Polska plasuje się na 28. miejscu spośród 30 badanych krajów europejskich pod względem rozwoju usług cyfrowych w sektorze prywatnym, kompetencji pracowników i jakości e-administracji. Jednocześnie jest jedną z gospodarek, które w najszybszym tempie nadrabiają zaległości.
– Popyt na usługi cyfrowe stale rośnie i widzimy pozytywne trendy. Natomiast jest jeszcze dużo do zrobienia w tym obszarze. W momencie, kiedy będziemy dysponować infrastrukturą szerokopasmową i szerokim dostępem do internetu w skali całego kraju, będziemy musieli się zmierzyć z budowaniem tego popytu. Możemy go rozwijać na wiele różnych sposobów, m.in. edukując konsumentów na temat korzyści wynikających z korzystania z internetu i z usług cyfrowych – wyjaśnia Patrycja Gołos.
Do korzystania z internetu wiele osób może zachęcić rozbudowana oferta e-usług administracji. Na projekty tego typu z programu Polska Cyfrowa trafi blisko 1 mld euro. Trzecim obszarem, w który trzeba zainwestować, jest zwiększanie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. Jak dodaje Gołos, ważne jest także budowanie zaufania do usług cyfrowych i na to zadanie powinny zwracać uwagę wszystkie zaangażowane w ten proces strony, zarówno rząd, inwestorzy prywatni, jak i dostawcy usług.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.