Newsy

PKP dysponuje 100 tys. nieruchomości. Lokalizacje przy węzłach komunikacyjnych w dużych i mniejszych miastach atrakcyjne dla inwestorów

2015-10-28  |  06:50
Mówi:Maciej Król
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Xcity Investment
  • MP4
  • Grunty i nieruchomości zlokalizowane w pobliżu dworców kolejowych  i innych węzłów komunikacyjnych cieszą się dużym zainteresowaniem inwestorów. Tym bardziej że zwykle są to bardzo atrakcyjne lokalizacje w centrach miast. Coraz częściej inwestorzy łączą funkcję biurowe lub handlowe z komunikacyjnymi, dlatego posiadane przez PKP tereny cieszą się zainteresowaniem deweloperów. Spółka Xcity Investment, która zajmuje się projektami deweloperskimi PKP, chce ich zrealizować ponad 40 do 2018 roku.

    Z mojej perspektywy dla większości inwestycji jest jeden klucz, zresztą parafrazując angielskie sformułowanie, czyli lokalizacją. Ona jest najważniejsza dla projektu i my ją zapewniamy – mówi agencji Newseria Maciej Król, prezes zarządu Xcity Investment.

    PKP SA jest właściciele, 100 tys. nieruchomości w Polsce. Wśród nich są nie tylko dworce i tereny przy liniach kolejowych, lecz także atrakcyjne lokalizacje w centrach miast. Xcity Investment, która z ramienia PKP odpowiada za projekty deweloperskie i współpracę z inwestorami, chce wykorzystać potencjał tych terenów.

    Są to bardzo różne miejsca, różne miasta, zarówno mniejsze, jak i większe. Kluczową kwestią jest wykorzystanie potencjału wynikającego m.in. z lokalizacji w pobliżu stacji kolejowych – mówi Król.

    Potencjał ten starają się wykorzystywać deweloperzy z wszystkich segmentów rynku nieruchomości. Takich terenów w centrach miast poszukują deweloperzy na powierzchnie biurowe i handlowe. Jak podkreślają przedstawiciele Polskiej Rady Centrów Handlowych, dworce kolejowe, autobusowe czy stacje metra stanowią skupiska dużej grupy potencjalnych klientów, dlatego coraz częściej centra handlowe będą powstawać w pobliżu takich węzłów komunikacyjnych. Przykłady takich inwestycji są m.in. w Katowicach, Krakowie czy Warszawie.

    Jak podkreśla Maciej Król, lokalizacja decyduje o zainteresowaniu inwestorów, nawet jeśli dany rynek jest już nasycony.

    To  bardzo konkurencyjny, trudny rynek, w szczególności przy obecnej koniunkturze, jakkolwiek równocześnie posiadający bardzo duży potencjał. Na rynku biurowym mamy przesyt projektów biurowych i nadpodaż powierzchni. Z drugiej strony jest ta tendencja z całą pewnością w dłuższej perspektywie się odwróci. Mamy też do czynienia z sytuacją, w której w wielu miastach, w szczególności większych, jest już pewne nasycenie powierzchniami handlowymi – mówi Król.

    Xcity Investment – powołana na początku 2015 roku – realizuje dziś siedem projektów, a kolejne są na etapie rokowań. Inwestycje, nad którymi pracuje – o łącznej powierzchni ponad 400 ha, będą prowadzone zarówno w dużych miastach, jak Warszawa i Katowice, jak i w mniejszych – Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Bielsko-Białą czy Skarżysko-Kamienna. Spółka analizuje ponad 100 kolejnych potencjalnych lokalizacji.

    Nie mamy sytuacji, w której możemy zastosować jeden konkretny model zabudowy nieruchomości, kopiować go z miasta do miasta, każdorazowo wymaga to szczegółowej analizy – tłumaczy Maciej Król.

    Sposób realizacji danego projektu zależy w głównej mierze od inwestora. Jak podkreśla Król, rolą spółki Xcity Investment jest stworzenie odpowiednich możliwości, które uczynią konkretne przedsięwzięcie wykonalnym.

    I to, co jest też bardzo istotne w całym schemacie, to współpraca z władzami lokalnymi, które w dużym stopniu determinują sposób wykorzystania danej nieruchomości – dodaje Król.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.