Newsy

Polacy coraz częściej kupują akcje globalnych spółek. Platformy inwestycyjne notują rekordowe wzrosty zainteresowania

2021-08-12  |  06:30

Niskie stopy procentowe, widmo gospodarczej recesji, wzrost wykorzystania technologii cyfrowych i zamknięcie w domach podczas pandemii, które dało ludziom więcej czasu na podnoszenie swoich umiejętności inwestycyjnych, jak i wiedzy o rynkach finansowych – to czynniki, które w ubiegłym roku zachęciły rekordową liczbę inwestorów indywidualnych do wejścia na rynki kapitałowe. Globalna platforma inwestycyjna eToro w całym 2020 roku zyskała 5,2 mln nowych użytkowników, a w I kwartale br. dołączyły już kolejne 3 mln. Udział w tym wzroście mieli również drobni inwestorzy z Polski, entuzjastycznie nastawieni do technologii w finansach i coraz bardziej zaangażowani w światowe rynki finansowe.

COVID-19 i kolejne lockdowny zachęciły rekordową liczbę inwestorów indywidualnych do wejścia na rynki za pośrednictwem aplikacji i internetowych platform inwestycyjnych.

Inwestorzy byli w ubiegłym roku bardziej zaangażowani po tym, jak pandemia zmusiła ich do pozostania w domach. Zmusiło ich to też do korzystania z większej liczby rozwiązań cyfrowych, np. żeby zamówić jedzenie do domu, brać udział w kursach online czy pracować. Ten wzrost cyfryzacji sprawił, że wielu z nich czuło się komfortowo, korzystając po raz pierwszy z aplikacji inwestycyjnych – mówi agencji Newseria Biznes Gil Shapira, dyrektor inwestycyjny eToro. – Zamknięci w domach, wielu z nich miało okazję zastanowić się nad swoją przyszłością i rozważyć różne alternatywy, poczytać o rynkach kapitałowych. Zwiększenie się liczby relacji medialnych dotyczących pakietów pomocy i zmienności rynkowej spowodowało, że rynki stały się przedmiotem zainteresowania osób, które wcześniej nie śledziły ich tak uważnie. Zobaczyliśmy, że wiele osób zainwestowało w spółki, z których usług korzystało intensywniej w trakcie lockdownu, takie jak Netflix, Alibaba, Microsoft, Amazon czy Tesla.

Działająca od 14 lat platforma eToro umożliwia swoim użytkownikom handel i transakcje na globalnych rynkach wybranymi przez nich aktywami, od akcji i towarów po kryptowaluty. Kluczowe wskaźniki efektywności w I kwartale, opublikowane w czerwcu, potwierdzają wciąż rosnącą liczbę indywidualnych inwestorów na rynkach kapitałowych. W pierwszych trzech miesiącach tego roku platforma zyskała aż 3,1 mln nowych użytkowników (wobec 5,2 mln w całym 2020 roku).

– Rozpoczynaliśmy ubiegły rok z bazą ok. 12 mln zarejestrowanych użytkowników na świecie. W trakcie lockdownu więcej ludzi postanowiło zainwestować przez platformy inwestycyjne, więc zakończyliśmy rok, mając już ok. 17 mln zarejestrowanych użytkowników. Tylko w 2020 roku do platformy dołączyło więc 5 mln nowych użytkowników, a w tym roku doszły już kolejne 3 mln w I kwartale, między innymi polscy inwestorzy, klienci z innych krajów Europy, Australii i Ameryki. Prognozujemy, że inwestorzy indywidualni będą coraz bardziej zaangażowani, odgrywając w nadchodzących latach coraz większą rolę na rynku – mówi Gil Shapira.

W I kwartale br. liczba transakcji na platformie przekroczyła 210 mln, rosnąc aż o 233 proc. w porównaniu z I kwartałem ub.r. Ten wzrost był napędzany głównie silnym popytem detalicznym na akcje i kryptowaluty.

– Hossa kryptowalut pod koniec 2020 i na początku 2021 roku podkreśliła również rosnący trend w kierunku dywersyfikacji kryptoaktywów w portfelach inwestorów indywidualnych, niektóre altcoiny dodatkowo zyskały na popularności. W tym roku eToro dodało więc do platformy siedem nowych kryptowalut, żeby wesprzeć ten popyt na większą dywersyfikację, i planujemy dodać ich więcej – zapowiedział ostatnio w komunikacie spółki współzałożyciel i dyrektor generalny eToro, Yoni Assia.

Co istotne, udział w ostatnich wzrostach mają również inwestorzy z Polski, choć w globalnej skali nadal stanowią oni tylko około 1 proc. wszystkich zarejestrowanych użytkowników eToro. Polacy są jednak entuzjastycznie nastawieni do technologii w sektorze finansowym, a – jak pokazało ogólnoeuropejskie badanie przeprowadzone w końcówce ubiegłego roku przez eToro i Centre for Economics and Business Research – ponad 80 proc. chce większej cyfryzacji w finansach. Dlatego ich aktywność na rynku kapitałowym będzie zapewne coraz większa, zwłaszcza wobec niskiej bazy (według ubiegłorocznej ankiety IPSOS dla eToro ok. 60 proc. Polaków nie ma jeszcze żadnej inwestycji).

– Polacy są – i myślę, że w przyszłości również będą – ważną częścią napływu nowych użytkowników. Z naszych własnych badań wynika, że Polacy chcieliby bardziej angażować się w rozwiązania cyfrowe związane z usługami finansowymi – mówi Gil Shapira.

Jak wskazuje, z każdym rokiem rośnie też świadomość polskich inwestorów na rynkach kapitałowych, którzy są coraz mniej przywiązani do akcji lokalnych i coraz bardziej otwarci na inwestowanie w globalne spółki.

– Obserwujemy zbieg zdarzeń – podkreśla dyrektor inwestycyjny eToro. – Doświadczamy niskiego lub ujemnego oprocentowania, ludzie w trakcie lockdownu mieli więcej czasu na podnoszenie swoich kwalifikacji, rynki finansowe były częściej przedmiotem analiz w prasie ze względu na pakiety pomocowe i niestabilność, a ludzie coraz bardziej oswajają się z cyfrowymi rozwiązaniami. Spowodowało to wzrost inwestowania indywidualnego, jako że ludzie myślą bardziej innowacyjnie, rozważają więcej rozwiązań i wybierają te bardziej zaawansowane, poszukując też alternatyw dla własnych rynków kapitałowych. Dotyczy to również Polski.

Jak wskazuje, inwestowanie poprzez aplikacje i internetowe platformy to dziś głównie domena pokolenia milenialsów, które lepiej orientuje się w cyfrowych narzędziach i mediach. Pokolenie to jest też bardziej skłonne do aktywnego pomnażania swoich oszczędności przy użyciu inwestycji długoterminowych.

– To pokolenie wkroczyło w świat, w którym od 2008 roku panują bardzo niskie stopy procentowe. Dlatego postanowili się mocniej zaangażować, poczytać trochę o inwestycjach, skonsultować się z innymi inwestorami – mówi Gil Shapira. – Jesteśmy przekonani, że to dopiero początek. Pokolenie milenialsów coraz bardziej angażuje się w rynki kapitałowe, pozostawiając w tyle poprzednie, które bardziej skupiało się na tradycyjnych formach inwestycji. Natomiast kolejna generacja Z też będzie już częścią tego nowego trendu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.