Mówi: | Craig Smith |
Firma: | EuropaProperty |
Przybywa inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce. W pierwszej połowie roku aktywność inwestorów wzrosła 2,5-krotnie
Rośnie zainteresowanie nieruchomościami komercyjnymi w Polsce. Po rekordowym 2015 roku wciąż utrzymuje się dynamiczny rozwój. Całkowity wolumen inwestycji w nieruchomości komercyjne w pierwszej połowie 2016 roku przekroczył 2 mld euro, co oznacza 2,5-krotny wzrost aktywności inwestorów. Perspektywy na najbliższe lata są równie dobre, nie tylko dla Polski, lecz także dla całego regionu, który na tle zawirowań na Zachodzie wydaje się stabilny i bezpieczny.
– Inwestorzy koncentrują się na trzech segmentach rynku nieruchomości komercyjnych: największym są biura, za nimi powierzchnie handlowe i magazyny. Trzecie miejsce magazynów nie wynika z mniejszego zainteresowania, tylko z niższych cen. Jednocześnie ten sektor bardzo dynamicznie rośnie, w dużej mierze dzięki e-commerce. Biura z kolei zawdzięczają swój rozwój najemcom z branży centrów usług wspólnych i outsourcingu – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Craig Smith, założyciel i wydawca EuropaProperty.
Z raportu „Poland Investment MarketView H1 2016” przygotowanym przez ekspertów CBRE wynika, że ten rok na rynku powierzchni nieruchomości komercyjnych może być jeszcze lepszy niż rekordowy 2015 rok. Całkowity wolumen inwestycji w nieruchomości komercyjne w pierwszej połowie 2016 roku przekroczył 2 mld euro, co oznacza 2,5-krotny wzrost aktywności inwestorów. Największy udział (48 proc.) w całkowitym wolumenie inwestycyjnym odnotował sektor handlowy (1 mld euro). Sektor biurowy z wynikiem na poziomie 0,8 mld euro zyskał 40 proc. udziału. Najmniej transakcji dotyczyło obiektów magazynowych (0,25 mld euro, 12 proc. udział).
– Mówiąc o perspektywach dla regionu, mamy dwa podejścia wśród inwestorów. Część z nich twierdzi, że mamy do czynienia z dużą niestabilnością. To jednak opinia mniejszości. Większość inwestorów uważa, że na tle brexitu i innych zawirowań w Europie Zachodniej, region środkowo-wschodni wypada znacznie lepiej. Moim zdaniem perspektywy na najbliższe 18 miesięcy są bardzo dobre dla polskiego, czeskiego, węgierskiego, a w szczególności rumuńskiego rynku – ocenia Smith.
Dane firmy doradczej JLL wskazują, że wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych na rynkach nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej (bez Rosji) w I półroczu 2016 roku sięgnęła ok. 5,1 mld euro. To wynik o blisko 70 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2015 roku i najlepsze pierwsze półrocze od 2007 roku. Łączna wartość transakcji w regionie na koniec roku może przekroczyć 10 mld euro.
Europa Środkowo-Wschodnia, zwłaszcza Polska, dzięki rosnącym gospodarkom i niskim cenom nieruchomości pozostaje stabilnym celem inwestycji nieruchomościowych.
– Jeśli są możliwości zarobienia na rynku nieruchomości komercyjnych, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał je wykorzystać. Oczywiście, pozostają kwestie polityczne związane z podatkami i regulacjami prawnymi. Pomijając je jednak, Polskę i region czeka świetlana przyszłość – przekonuje założyciel EuropaProperty.
Podczas spotkania EuropaProperty dla liderów branży inwestycji nieruchomościowych aktywnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jakie odbyło się 27 października w Warszawie, Smith podkreślił duże zainteresowanie inwestycjami w ekologiczne budownictwo. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego wynika, że pod koniec lutego tego roku w kraju istniało 328 certyfikowanych obiektów. To ponad 30-proc. wzrost względem 2015 roku (wtedy było ich 249).
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-08: Budownictwo modułowe coraz popularniejsze w samorządach. Teraz rozwój sektora jest napędzany przez KPO
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.