Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Kapsch przekonuje strażaków do bezpłatnego przyjęcia urządzeń viaAUTO
Wjazd na autostradę A4 dla służb ratowniczych ma być łatwiejszy dzięki urządzeniom viaAUTO, które automatycznie otwierają bramki. Operator systemu na A4 przekazał służbom w Katowicach, Opolu i Wrocławiu 500 takich urządzeń. Dziś przekonuje strażaków z Opola, którzy wczoraj odmówili przyjęcia viaAUTO, żeby również korzystali z proponowanego urządzenia.
- Trwa kolejne spotkanie. Mam nadzieję, że dziś po tym spotkaniu strażacy zdecydują się korzystać z rozwiązań, które są z powodzeniem stosowane w większości krajów - mówi Krzysztof Gorzkowski, przedstawiciel Kapsch Telematic Services. - Myślę, że odmowa przyjęcia urządzeń była spowodowana obawą i niewiedzą jak funkcjonuje system.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami operator systemu poboru opłat wyposażył służby ratownicze pracujące na autostradzie A4 w urządzenia viaAUTO. Na własny koszt przekazał 500 takich urządzeń.
- Jestem przekonany, że również strażacy zauważą, że dzięki temu urządzeniu bez straty czasu będą mogli wjeżdżać na autostradę, kiedy nie ma korka. Jeśli będzie korek obowiązuje procedura przejazdu pasem technicznym - wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski.
O obowiązujących procedurach Kapsch jeszcze raz będzie informował służby ratownicze.
- Szkolimy pracowników, będziemy ich szkolić powtórnie. Procedury, które teraz wdrażamy i cykl kolejnych szkoleń, które prowadzimy, pozwolą na to, żeby tego typu sytuacje nie powtórzyły się w przyszłości - zapewnia przedstawiciel firmy.
Aby to zadziałało potrzebne jest przekazanie informacji do wszystkich pracowników i kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Zdaniem Krzysztofa Gorzkowskiego taka komunikacja zawiodła w przypadku sobotniego incydentu, ponieważ kierowca nie otrzymał informacji od swoich przełożonych jakie procedury obowiązują przy wjeździe i wyjeździe z autostrady.
- 29 maja w Opolu odbyło się spotkanie z 43 przedstawicielami służb ratowniczych, na którym poinstruowaliśmy o tym, jak wyglądają procedury wjazdu i zjazdu samochodów ratunkowych na A4. Wśród nich był również przedstawiciel firmy Falck. Możliwe, że zabrakło czasu, by ta informacja zdążyła dotrzeć do wszystkich kierowców karetek ratownictwa i stąd powstał ten problem. Jestem pewny, że taki incydent się już nie powtórzy - zapewnia Gorzkowski.
Opłaty na odcinku A4 między Gliwicami a Wrocławiem zostały wprowadzone w ubiegły piątek. Operator systemu ma nadzieję, że z czasem służby ratownicze i pracownicy punktów poboru opłat przyzwyczają się do nowych procedur. Identyczne z powodzeniem obowiązują m.in. na autostradzie A2 oraz w innych europejskich krajach.
Czytaj także
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-07: Lewitujący robot pomoże walczyć z pożarami w trudno dostępnych miejscach. Strumień wody nie tylko służy gaszeniu ognia, ale i napędza robota [DEPESZA]
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-12-14: Miniaturowe roboty mogą czerpać energię z otoczenia. Wyeliminowanie baterii pozwala na zmniejszenie rozmiaru urządzenia i wydłużenie żywotności
- 2023-10-25: Czworonożne roboty będą uczestniczyć w akcjach ratowniczych. Dotrą w trudno dostępne miejsca czy na tereny skażone
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.