Newsy

KGHM chce utrzymać pozycję lidera w produkcji srebra

2013-12-04  |  06:40
Mówi:Roman Grzelczak
Funkcja:dyrektor oddziału
Firma:KGHM Polska Miedź SA, Oddział Huta Miedzi „Głogów"
  • MP4
  • Srebro oraz inne surowce towarzyszące rudzie miedzi to coraz ważniejsze źródło przychodów KGHM Polska Miedź. Huta Miedzi „Głogów” produkuje ok. 900 kg złota oraz kilkadziesiąt kilogramów koncentratu palladowo-platynowego, a także 600 tys. ton kwasu siarkowego. KGHM inwestuje w nowe technologie, które poprawią wydajność wydobycia. 

     – Niektóre rudy czy metale mają to do siebie, że występują razem z innymi, i tak jest w przypadku miedzi, dlatego tak dużo uwagi poświęcamy metalom szlachetnym i staramy się zamknąć ich obieg wewnątrz KGHM.  Jednocześnie nie ustajemy w poszukiwaniu innych technologii – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Roman Grzelczak, dyrektor Huty Miedzy „Głogów”, oddziału KGHM Polska Miedź S.A. – 1273 tony srebra  to wynik produkcji srebra za 2012 rok. To nam daje po raz kolejny  pierwsze miejsce wśród światowych producentów srebra. Wydział Metali Szlachetnych, który w tym roku obchodzi dwudziestolecie, produkuje także około 900 kg  złota i kilkadziesiąt kilogramów produkcji koncentratu palladowo-platynowego. Produktem ubocznym w tej technologii jest również selen, którego produkujemy około 70 ton rocznie – wymienia. 

    Grzelczak zapowiada, że dzięki nowym technologiom możliwości odzysku innych metali z wydobywanych rud wzrosną. To ważna pozycja w przychodach koncernu zajmującego się przede wszystkim wydobyciem miedzi –  ponad 20 proc. przychodów KGHM  pochodzi ze srebra.

    Z tego powodu KGHM rozwija współpracę z naukowcami w zakresie badań laboratoryjnych. Koncern bezpośrednio angażuje się także w badania i rozwój, a wartość tych projektów przekracza 200 mln zł. Powstają również konsorcja z uczelniami, których celem jest poprawa odzysków energetycznych z wydobycia, zwiększenie automatyzacji, bezzałogowe wydobycie oraz inne innowacje. 

     – To są wszystko ogromne przedsięwzięcia, bardzo innowacyjne technologicznie. KGHM chce być firmą innowacyjną, bo wiemy, że to daje możliwość uzyskania przewagi rynkowej – podkreśla Grzelczak. – Bardzo szczelnie próbujemy zamknąć całe bogactwo występujących w bilansie metali w ramach technologii stosowanych w Hucie, tak żeby mieć większe możliwości konkurowania. Bardzo istotne jest, żeby z rud umieć pozyskiwać  inne metale, dlatego że one dają dodatkową premię do przychodów i również do oceny rentowności działalności Huty.

    Poza srebrem, złotem, koncentratem palladowo-platynowym i niklem w głogowskiej hucie produkowany jest również ołów – nawet 30 tys. ton rocznie. Jego przetwarzanie i oczyszczanie odbywa się w Legnicy. Produkowany jest także siarczan niklu oraz ren. KGHM należy do czołowych producentów tego metalu na świecie.

    Bardzo istotnym produktem ubocznym powstającym w procesie wydobycia jest kwas siarkowy. Choć polskie złoża miedzi zawierają stosunkowo mało siarki – nawet trzykrotnie mniej niż złoża zagraniczne – to KGHM rocznie produkuje 600 tys. ton wysokiej jakości kwasu siarkowego. 

     – U nas przelicznik ilości wyprodukowanej miedzi do ilości wyprodukowanego kwasu jest 1:1, natomiast w innego typu koncentratach, to jest 1:3, czyli 3 tony kwasu siarkowego na tonę miedzi – zauważa Grzelczak.

    By poprawić wyniki sprzedaży kwasu siarkowego, KGHM wybudował nowoczesną bazę przeładunkową w porcie Szczecin. Umożliwia ona załadunek chemikaliowców o wyporności nawet 20-30 tys. ton. 

     – Część sprzedawana jest cysternami kolejowymi, część cysternami samochodowymi. Odbiorcy to przede wszystkim przemysł chemiczny w Polsce, również przemysł nawozowy, ale mamy także odbiorców w Ameryce Północnej, w Europie, w Ameryce Południowej – mówi Grzelczak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.