Mówi: | Anna Streżyńska |
Funkcja: | minister cyfryzacji |
Kończą się prace nad strategią cyberbezpieczeństwa Polski. Rząd ma ją przyjąć w październiku
W Ministerstwie Cyfryzacji dobiegają końca prace nad strategią dotyczącą cyberbezpieczeństwa kraju. Eksperci przystępują do podsumowania konsultacji i uzgadniania ostatecznej treści, a rząd zajmie się dokumentem prawdopodobnie w październiku. Na podstawie strategii powstanie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
– Prace nad strategią dotyczącą cyberbezpieczeństwa dobiegają końca. W tej chwili jesteśmy już po uzgodnieniach z najważniejszymi partnerami, którymi są organy bezpieczeństwa i porządku publicznego. W najbliższych dniach zaczynamy podsumowanie konsultacji i uzgodnienia już ostatecznej treści z innymi organami państwa, innymi respondentami, bo wśród nich jest sporo naukowców, uczelni czy przedsiębiorstw – mówi agencji Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji.
W Polsce brakuje jednolitego ustawodawstwa regulującego instytucjonalno-prawny system ochrony cyberprzestrzeni. Funkcjonują tylko przepisy regulujące wybrane kwestie bezpieczeństwa teleinformatycznego.
Po zakończeniu prac w ministerstwie i po przejściu odpowiedniej ścieżki strategia trafi pod obrady Rady Ministrów.
– Strategia będzie przyjęta przez rząd, jak sądzę, w październiku – ocenia Anna Streżyńska. – Dokument pokazuje to, co chcemy w ogóle zrobić w najbliższych wielu latach i w jaki sposób ten proces będzie angażował inne strony. Natomiast bardzo ważnym dokumentem, który powstanie w wyniku tych prac po uzgodnieniu stanowisk wszystkich zainteresowanych, będzie ustawa o cyberbezpieczeństwie.
Oba dokumenty mają wypełniać wymagania nałożone przez dyrektywę NIS w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium UE. Zakłada ona poszerzenie współpracy państw członkowskiej w kwestii cyberbezpieczeństwa.
Dyrektywa określa, jakim obowiązkom z zakresu bezpieczeństwa będą podlegać operatorzy usług kluczowych (sektory krytyczne, takie jak energetyka, transport, opieka zdrowotna i finanse) oraz dostawcy usług cyfrowych (internetowe platformy handlowe, wyszukiwarki, usługi przetwarzania w chmurze). Kraje członkowskie mają jeszcze niecałe dwa lata na wdrożenie nowych przepisów.
– Ustawa przede wszystkim będzie tworzyła system cyberbezpieczeństwa w obrocie administracyjnym i gospodarczym w Polsce. Musi ona korespondować z cyberbezpieczeństwem, również tym na potrzeby bezpieczeństwa narodowego, skupiamy się jednak na kompetencjach związanych z obrotem gospodarczym i obrotem administracyjnym, który przez wiele lat był w ogóle nietknięty: bez instytucji, bez rozwiązań, bez procedur, bez alarmowania, bez monitoringu. Zaczynamy dopiero tego typu działania – mówi minister cyfryzacji.
Pierwszym krokiem było utworzenie w lipcu br. Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa. W jego ramach działają cztery piony: badawczo-rozwojowy, operacyjny, szkoleniowy i analityczny. W pionie operacyjnym funkcjonuje zespół CERT Narodowy, który reaguje n incydenty bezpieczeństwa w sieci. NCC ma też ułatwiać wymianę informacji między instytucjami dotyczących zagrożeń w cyberprzestrzeni. Według NIK do tej pory dużą słabością był brak wymiany informacji między instytucjami zajmującymi się jej ochroną.
– Powołaliśmy NCC, piony bezpieczeństwa w podległych jednostkach, wszystko mamy w tej chwili pod kontrolą. Jest to jednak kontrola, która jeszcze nie jest uchwycona we wspólne ramy – podkreśla Anna Streżyńska.
Czytaj także
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.