Mówi: | Jarosław Szanajca |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Dom Development |
Bogaci ruszyli na zakupy mieszkań – coraz lepiej sprzedają się te większe i bardziej komfortowe
Przybywa kupujących mieszkania za gotówkę. Wśród tych, którzy decydują się na zakup, najczęściej wybierane są mieszkania droższe, o wyższym standardzie. Dom Development przewiduje, że ceny już nie będą spadać i uda się utrzymać obecne wyniki sprzedaży.
– Na zakupy ruszyli klienci gotówkowi, klienci, którzy maja pieniądze i ci, którzy jak się okazało zrozumieli, że w tej chwili warto po prostu kupić mieszkanie, jeżeli się
ma ten zamiar i jeżeli się ma środki finansowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Szanajca, prezes Dom Development.
Jego firma nadal sprzedaje mieszkania zarówno małe, jak i duże, ale coraz częściej klienci interesują się mieszkaniami o większych metrażach, na które w okresie kryzysowym w ogóle nie było chętnych.
– Przyszedł czas na sprzedaż mieszkań nieco droższych, myślę, że ceny nie powinny już spaść, a powoli klienci odwracają się od mieszkań za małych, takich super kompaktowych, skrojonych na miarę kryzysową. W tej chwili zaczynają już szukać mieszkań większych, znowu bardziej komfortowych – wyjaśnia Jarosław Szanajca.
Dom Development utrzymuje dobre wyniki sprzedaży.
– Rynek jest trudny, ale mimo trudnego rynku udało nam się utrzymać wysoką sprzedaż, która nawet nam nieco wzrosła w stosunku do czwartego kwartału 2012 roku – mówi Szanajca. Jak zapewnia, ten poziom sprzedaży nie jest tylko skutkiem walki cenowej. – Oczywiście, nie żyjemy na wyspie i walka cenowa wynikająca z dużej nadpodaży też nas nie omija, ale staramy się bronić naszych marż.
Marża będzie spadać
Marża uzyskana przez spółkę w pierwszym kwartale (na przekazanych, oddanych, sprzedanych mieszkaniach) wyniosła 25,4 proc. Zdaniem prezesa Szanajcy to był bardzo dobry wynik.
– Osiągnęliśmy ją dzięki dobrze wcelowanej w rynek ofercie. Według analityków firmy w następnych kwartałach ta marża będzie jednak niższa – mówi szef Dom Development.
Firma liczy jednak na kontynuację dobrej sprzedaży w kolejnych miesiącach. W pierwszym kwartale spółka sprzedała 339 mieszkań. To najlepszy wynik na rynku mieszkaniowym.
– Tak kroimy, projektujemy naszą politykę cenową, żeby sprzedawać właśnie około 120 mieszkań miesięcznie – wyjaśnia prezes firmy. Spółka utrzymuje w ten sposób
marżę, nie obniża cen zbyt drastycznie, ale i nie sprzedaje za dużo mieszkań, bo to wymagałoby obniżek cenowych.
„Wrocław to inna planeta”
Firma ma w planach utrzymanie pozycji lidera wśród deweloperów na polskim rynku. Aby to osiągnąć będzie musiała wprowadzać do sprzedaży 2-3 projekty kwartalnie. Największym, sztandarowym projektem Dom Development będzie tzw. Żoliborz Artystyczny. To duży projekt w prestiżowej dzielnicy Warszawy, który łącznie obejmie 1700 mieszkań. W pierwszym etapie, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w najbliższym czasie będzie ponad 200 apartamentów. W ofercie spółki znajdą się też mieszkania już realizowanych wieloetapowych osiedli. W dalszych planach jest też ekspansja na inne, lokalne rynki.
– Wrocław dopiero poznajemy. Obecnie mamy tam jeden projekt sprzedaży i dwa w przygotowaniu. Zupełnie inna planeta i rynek, musimy go poznać – mówi prezes
firmy. – To są projekty średniego, popularnego właściwie segmentu, stosunkowo niedrogie, nieduże. Ich zaletą ma być dogodna lokalizacja inwestycji oraz dobra
komunikacja z centrum miasta i z lotniskiem.
Deweloper myśli też o nowych inwestycjach w Krakowie, Poznaniu i Trójmieście. Nie będzie to jednak szybka ekspansja – jak mówi Szanajca, jeżeli firma się na nią zdecyduje to najwcześniej w przyszłym roku.
Czytaj także
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2025-01-29: Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/robot-homa-appliances-pwuyhvjglhg-unsplash,w_274,_small.jpg)
Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
Instytucje unijne szukają pomysłów na to, jak odbudowywać konkurencyjność europejskiego przemysłu. Wśród kluczowych działań eksperci wymieniają m.in. uproszczenie regulacji oraz większe inwestycje w cyfryzację i zielone technologie. Na tych założeniach opiera się opublikowany niedawno Kompas Konkurencyjności, czyli jedna z pierwszych inicjatyw nowej KE, który ma wyznaczyć strategiczne kierunki działań na nadchodzące lata. Niedługo Komisja zaprezentuje też kolejną inicjatywę – Clean Industrial Deal, mającą wspierać europejskie firmy w osiąganiu neutralności klimatycznej bez osłabiania ich pozycji na globalnym rynku.
Prawo
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
![](https://www.newseria.pl/files/11111/msp-ustawa-rzecznik-foto,w_133,_small.jpg)
W resorcie rozwoju trwają prace nad nowelizacją ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska, która piastuje to stanowisko od połowy 2024 roku, podkreśla, że rzecznikowi potrzebna jest inicjatywa ustawodawcza, a nie tylko możliwość opiniowania procedowanych ustaw. Chciałaby także zajmować się prawami rolników oraz mediacjami między przedsiębiorcami.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.