Newsy

Ceny paliw na stacjach benzynowych coraz niższe. Zapowiadają się kolejne obniżki

2012-12-18  |  06:50
Mówi:Halina Pupacz
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Izba Paliw Płynnych
  • MP4

    Spadające ceny paliw cieszą kierowców, szczególnie w okresie przedświątecznych zakupów. Na niektórych stacjach za litr benzyny bezołowiowej Eurosuper 95 płacimy 5,30 zł. Średnia cena jest wyższa o 20 gr na litrze. To najniższe ceny od ośmiu miesięcy, co ma związek z kryzysem, jaki dotyka branżę paliwową.

    Średnia cena popularnej 95-tki to 5,50 zł za litr. Według analiz Biura Maklerskiego Reflex, monitorującego sytuację na rynku paliw, to o 3 gr mniej niż przed tygodniem i niemal 40 gr taniej niż w kwietniu.

    Najtaniej jest w województwach dolnośląskim i pomorskim, gdzie średnia cena ustabilizowała się na poziomie 5,39 zł. Na Dolnym Śląsku najmniej zapłacimy też tankując olej napędowy – 5,51 zł za litr, średnio o 7 gr mniej niż w pozostałych regionach Polski. 5,58 zł to najniższa cena diesla od lipca tego roku. Najdrożej było w styczniu. Za litr trzeba było wtedy zapłacić o 23 gr więcej.

     – Ceny detaliczne paliw w miarę ustabilizowały się i nie przewidujemy w najbliższym okresie, żeby nastąpiły gwałtowne wzrosty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

    Można za to spodziewać się kolejnych obniżek. Raczej w granicach kilku, a nie kilkudziesięciu groszy.

     – To już jest pewien trend i miejmy nadzieję, że nic takiego się nie zdarzy w najbliższych tygodniach, co miałoby to zmienić – dodaje prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

    Na zmianę tej tendencji mogłyby wpłynąć ewentualne podwyżki cen ropy naftowej na światowych rynkach czy osłabienie złotego. Na razie jednak nic na to nie wskazuje.

    Niska cena paliw to przede wszystkim efekt słabnącego popytu na paliwa. Z analiz przeprowadzonych przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że sprzedaż benzyny bezołowiowej w pierwszych trzech kwartałach tego roku spadła o 4 proc. Dwukrotnie większy spadek dotyczył oleju napędowego. Zwalniająca gospodarka może sprawić, że w kolejnych miesiącach zapotrzebowanie na paliwa będzie spadać szybciej, nawet w tempie dwucyfrowym. Dlatego rafinerie walcząc o klienta, obniżają ceny hurtowe paliw. W dalszej kolejności przekłada się to na niższe ceny detaliczne na stacjach benzynowych.

     – Również znaczący udział w tych staystykach ma pewnie import wewnętrzny – zwraca uwagę Halina Pupacz. – Ten legalny i nielegalny.

    Trudno dziś jednoznacznie określić wielkość szarej strefy. Szacunki POPiHN mówią, że około 7 procent oleju napędowego, znajdującego się dziś w obrocie, pochodzi z nielegalnych źródeł. Wskazują na to wyniki branży transportu samochodowego i rosnące systematycznie wielkości przewożonych ładunków. W tym roku były o ponad 5 proc. wyższe w porównaniu z rokiem ubiegłym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.