Newsy

Certyfikat Polska Norma poświadczający jakość produktów wraca do łask

2012-10-08  |  06:10
Mówi:Jolanta Kochańska
Funkcja:wiceprezes
Firma:Polski Komitet Normalizacyjny
  • MP4
    Rusza kampania informacyjna Polskiego Komitetu Normalizacyjnego promującą znak Polska Norma. Stosowanie tego znaku na produktach do końca 1993 roku było w Polsce
    obowiązkowe. Teraz jest to całkowicie dobrowolne. – Znak Polska Norma daje konsumentowi informację, że produkt jest zgodny z polska normą i jest poparty odpowiednim certyfikatem – mówi wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Jolanta Kochańska. 

    Polska Norma jest znakiem zastrzeżonym. Przyznawany jest zgodnie z zasadami ustalonego systemu certyfikacji.  Wyrób, proces lub usługa oznaczona takim znakiem informuje konsumenta, że jest zgodna z określoną normą lub innym dokumentem normatywnym. 
     
    – Potwierdza, że wyrób jest zgodny z polską normą i jest to poparte odpowiednim certyfikatem, wystawianym przez jednostkę certyfikującą. Znak i cała certyfikacja jest dobrowolna, czyli odbywa się to na życzenie producenta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jolanta Kochańska.

    Znak Polska Norma jest jedynym na polskim rynku, który ma prawo być traktowany jako znak konsumencki. W odróżnieniu od innych znaków Polska Norma jest nadawana produktom tylko i wyłącznie na zasadzie certyfikacji polegającej na pobieraniu próbek z rynku.

    – Producent nie dostarcza do danej komisji konkursowej próbek, które sam wybierze, tylko są to próbki pobierane z rynku. Idziemy do sklepu, pobieramy próbki i na podstawie tych standardowych próbek, które znajdują się w obrocie, określana jest zgodność z postanowieniami normy – tłumaczy wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. 

    Dziś znak Polska Norma nie jest zbyt popularny. Rzadko producenci czy usługodawcy decydują się na oznakowaniu swoich usług czy wyrobów takim znakiem. Jednak Jolanta Kochańska ma nadzieję, że to się zmieni. Między innymi dzięki specjalnej kompanii promującej ten znak, którą właśnie rozpoczął Polski Komitet Normalizacyjny.

     – Pierwszy produkt konsumencki, który nie jest związany z żywnością, ale który niedawno uzyskał znak zgodności z polską normą to jest np. farba Śnieżka, która będzie się nim posługiwała. Jest to taki produkt powszechny i myślę, że jakaś informacja do konsumentów dotrze. Faktycznie będzie to pewna promocja tego znaku, która jest potrzebna na rynku – mówi Jolanta Kochańska. 

    Zdaniem wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego stosowanie takiego znaku daje producentowi pewną przewagę na rynku. Towar oznaczony znakiem Polska Norma to towar o odpowiedniej, jakości udokumentowanej stosownym certyfikatem.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

    Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

    Transport

    37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

    Prawo

    Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.