Newsy

Co piątemu Polakowi po opłaceniu rachunków nie starcza pieniędzy na codzienne życie

2014-11-20  |  06:30

22 proc. Polaków przyznaje, że ma problemy z opłaceniem rachunków. 19 procentom po dokonaniu wszystkich koniecznych opłat nie starczyło pieniędzy na codzienne życie – wynika z badania Intrum Justitia. W Europie odsetek ten jest nieco wyższy – wynosi 25 proc. Problemy finansowe dotykają najczęściej mieszkańców Europy Południowej i Wschodniej.

W ostatniej ankiecie przebadaliśmy 21 tysięcy Europejczyków, głównie młodych, pytając o to, jakie mają problemy w płatnościach, czy regulują na czas wszystkie swoje rachunki, czy uważają, że powinno się takie rachunki opłacać i jak widzą swoją przyszłość pod względem finansowym – informuje Jolanta Piasecka, dyrektor departamentu sprzedaży i marketingu Intrum Justitia.

W tym roku w „Konsumenckim raporcie płatności” 40 proc. Polaków stwierdziło, że nie ma tyle pieniędzy, by wieść godne życie. Jedna trzecia przyznaje, że często nie ma pieniędzy, by nimi obracać. Zdecydowana większość – 80 proc. – zgadza się jednak z tym, że rachunki trzeba zapłacić w terminie.

W badaniach na tle Europy jesteśmy po środku. Nie wykazujemy chęci do odkładania płatności, ale też nie regulujemy wszystkich długów na czas – mówi Piasecka.

22 proc. ankietowanych przez Intrum Justitia wskazało, że miało trudności z płaceniem rachunków na czas. 19 proc. stwierdziło, że po opłaceniu rachunków nie mieli już pieniędzy na życie.

Tutaj mamy rozwarstwienie, które wynika z różnic ekonomicznych. Północ Europy postrzega wszystko znacznie bardziej pozytywnie. Standardowo Hiszpanie, Grecy i Włosi mają spojrzenie zupełnie inne. Rzadziej regulują swoje rachunki w terminie, nie czują też takiej potrzeby – to jest po prostu kwestia mentalności – podkreśla ekspertka rynku wierzytelności.

Mieszkańcy takich krajów, jak Włochy, Grecja, Portugalia, Węgry, Polska, Czechy i Słowacja, borykają się z dużym bezrobociem i słabą dostępnością finansowania, co powoduje problemy finansowe. Problemem są również wysokie koszty, np. zakupu energii czy paliw – uważa tak 84 proc. respondentów.

Polacy jako najczęstsze przyczyny kłopotów finansowych wymieniają utratę zatrudnienia, obniżkę wynagrodzenia i ceny paliw. Za to oszczędności szukają w rozrywce, zakupach odzieżowych i żywnościowych. Jeśli już muszą pożyczać, robią to u rodziny i przyjaciół lub we własnym banku. Pozytywnie wyglądają jednak statystyki dotyczące oszczędzania. Aż 43 proc. deklaruje, że posiada oszczędności na niespodziewane wydatki, a 30 proc. odkłada stałą kwotę co miesiąc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.