Mówi: | Paweł Halwa |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Kancelaria Schoenherr |
Dyrektywa o rachunkach płatniczych przyniesie korzyści klientom. Łatwiej będzie porównać ofertę banków i przenieść konto
Dyrektywa o rachunkach płatniczych (PAD) spowoduje, że łatwiej będzie założyć rachunki za granicą i porównywać oferty poszczególnych banków. Dostawcy usług będą mieli obowiązek umożliwić klientom łatwe przeniesienie rachunku. Zdaniem ekspertów na zmianach zyskają konsumenci, natomiast banki będą musiały się liczyć z dodatkowymi kosztami. Nowe przepisy powinny wejść w życie w połowie września br.
Przepisy dyrektywy PAD zawierają regulacje, które mają ułatwić konsumentom korzystanie z usług płatniczych. Z założenia ma to zmniejszyć wykluczenie finansowe. W Polsce – jak wynika z uzasadnienia do polskiej ustawy – poziom ubankowienia systematycznie wzrasta, ale wciąż jest niższy niż w rozwiniętych państwach członkowskich UE.
Przede wszystkim klienci będą mogli szybciej porównać ofertę poszczególnych banków i innych dostawców usług płatniczych. W każdym z krajów Unii Europejskiej ma powstać strona internetowa, dzięki której będzie można porównać opłaty pobierane przez banki za prowadzenie rachunków. Przed zawarciem umowy dostawca usług płatniczych będzie też zobowiązany przesłać dodatkowy dokument opłat i co najmniej raz w roku szczegółowe zestawienie wszystkich pobranych opłat.
– Dyrektywa o rachunkach płatniczych ma ułatwić konsumentom wybór dostawcy usług oraz zwiększyć konkurencyjność na rynku – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Paweł Halwa, partner zarządzający w Kancelarii Schoenherr. – Coraz częściej korzystamy z płatności w innej formie niż gotówkowa, dlatego posiadanie rachunku jest rzeczą fundamentalną dla każdego z uczestników obrotu.
Przepisy nakładają też na dostawców usług obowiązek umożliwienia klientom przeniesienia rachunków pomiędzy rachunkami płatniczymi prowadzonymi w tej samej walucie przez banki, które znajdują się na terenie tego samego państwa. Taką możliwość klienci w Polsce mają od 2010 roku. jak wynika z danych Związku Banków Polskich, rocznie dokonywano ok. 12–17 tys. takich operacji. W 2015 roku takich przeniesień było blisko 37 tys. W prawie wszystkich przypadkach klienci zgłaszali chęć zamknięcia dotychczasowego rachunku, a w 95,5 proc. przypadków przenoszono całość dostępnego salda. Klienci stają się bardziej mobilni, bo banki prześcigają się w promocjach rachunków płatniczych. Przepisy, które wdrożą dyrektywę na polskim rynku, powinny jeszcze ten proces zintensyfikować.
– Będzie określony czas, w którym bank będzie musiał to zrobić. Jeżeli ktoś zdecyduje się przenieść wszystkie swoje polecenia zapłaty czy stałe zlecenia, banki będą musiały tak zorganizować swoją działalność, żeby umożliwić konsumentom bezproblemowe przeniesienie rachunku razem ze wszystkimi dodatkowymi usługami, które się z nim wiążą – wskazuje Halwa.
Klienci będą mieli także łatwiejszy dostęp do rachunków w instytucjach zagranicznych, które nie mają siedziby w danym kraju. Dzięki wprowadzonym przez dyrektywę zmianom ma powstać bardziej konkurencyjny rynek, na którym przede wszystkim zyskają klienci.
Ułatwienie w przenoszeniu rachunków może natomiast wiązać się z dodatkowymi kosztami dla dostawców usług.
– Już teraz banki są pod presją kosztów. Widzimy, że już w tym roku, część z nich zdecydowała się zwiększyć koszty prowadzenia rachunków – zaznacza radca prawny.
Wprowadzenie podatku bankowego i konieczność ponoszenia wyższych opłat do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego sprawiły, że ograniczane są bezpłatne usługi. Część banków podwyższa opłaty za karty, wypłaty z bankomatów, a w przypadku przedsiębiorców również za przelewy internetowe. Spada też oprocentowanie lokat.
Nowe regulacje nakładają dodatkowe obowiązki na banki, jednak zdaniem Halwy powinny one zdążyć do wejścia w życie przepisów.
– Dyrektywa PAD wymaga implementacji i powinna wejść w życie do 18 września – wskazuje Paweł Halwa. – Banki to profesjonalni dostawcy usług, dotychczas zawsze byli przygotowani do nowych przepisów i nie mam raczej obaw, że podobnie będzie i teraz.
Czytaj także
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-03-14: Zielona rewolucja w budownictwie staje się faktem. Nowa dyrektywa to szansa na czyste powietrze i niższe rachunki
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-21: Uzgodniono szczegóły dyrektywy ds. jakości powietrza. Nowe normy zaczną obowiązywać w 2030 roku
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-01: Rośnie popularność rynku usług na żądanie. W tym roku największy popyt może być w obszarze budownictwa i organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.