Newsy

Firmy ubezpieczeniowe będą oferować polisy od ryzyka fuzji i przejęć oraz dla osób na wysokich stanowiskach

2014-10-10  |  06:30

Polski rynek ubezpieczeń się specjalizuje. Firmy brokerskie oferują coraz bardziej wyszukane polisy, kierowane do konkretnych branż lub osób pracujących w zawodach obarczonych dużym ryzykiem. Jedną z takich ofert jest polisa ubezpieczeniowa dla sektora funduszy inwestycyjnych private equity.

– To ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarówno członków zarządu, jak i samych instytucji – tłumaczy Dominik Stachiewicz, członek zarządu firmy brokerskiej Donoria. – Natomiast drugim ciekawym, jeszcze dość młodym na polskim rynku produktem są ubezpieczenia stosowane podczas transakcji fuzji i przejęć.

Są to polisy, które chronią od następstw czy zdarzeń wynikających z gwarancji pojawiających się przy tego rodzaju transakcjach. Jak zauważają analitycy PIU, w pierwszym półroczu br. najbardziej wzrosła wysokość składki z ubezpieczeń finansowych, np. kredytu, gwarancji. Do lipca br. towarzystwa zebrały z tego tytuły składki w wysokości około 1 mld zł, podczas gdy rok wcześniej – 913 mln zł.

– Takie polisy są hitem na rynku brytyjskim – mówi Dominik Stachiewicz agencji Newseria Biznes. – W Polsce wiele kancelarii prawnych doradzających w obszarze fuzji i przejęć wyraża zainteresowanie tego rodzaju produktami, również same fundusze są nimi zainteresowane.

Takie produkty są już dość powszechne w Europie Zachodniej.

– W większości krajów UE firmy ubezpieczeniowe mają ponad stuletnie tradycje – wskazuje członek zarządu firmy brokerskiej Donoria SA. – Natomiast dzięki silnej konkurencji polski rynek jest również bardzo rozwinięty. Na tle sąsiadów z Europy Środkowo-Wschodniej jest bardzo duży. Spółki tutaj działające generują wysokie przychody.

Według ostatniej analizy Polskiej Izby Ubezpieczeń w I półroczu br. zebrana przez towarzystwa składka wyniosła w sumie 27,7 mld zł i była o 7,4 proc. niższa niż w tym samym okresie 2013 roku. Firmy ubezpieczeniowe wypłaciły odszkodowania i świadczenia wartości 17,25 mld zł, czyli o 11,6 proc. niższej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wypłacane ubezpieczonym odszkodowania i świadczenia z tytułu ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej (OC) pojazdów lądowych, które wyniosły 2,88 mld zł (o 4,86 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2013 roku).

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.