Mówi: | dr Łukasz Gębski |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Instytut Analiz Rynkowych |
Instytut Analiz Rynkowych: Konsumenci potrzebują firm pożyczkowych
Firmy pożyczkowe zwykle nie mają najlepszej prasy. Bywają oskarżane o lichwę, wpędzanie klientów w spiralę długów, wykorzystywanie nieświadomości klientów. Jednak, jak podkreśla dr Łukasz Gębski z Instytutu Analiz Rynkowych, to w większości stereotypy, a sektor często jako jedyny umożliwia im regulację pilnych płatności.
– W wielu przypadkach sektor pożyczkowy jest jedynym miejscem, który jest w stanie odpowiedzieć na pilne potrzeby pewnej grupy konsumentów – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Gębski, dyrektor Instytutu Analiz Rynkowych. – Przy wszystkich zastrzeżeniach do metod działania, to jest to sektor pełniący bardzo ważną społeczną rolę dla większości klientów. Przy czym musi być kontrolowany i transparentny – mówi.
Popyt na szybkie pożyczki jest duży, a pożyczkodawcy pożądani na rynku. Dlatego eksperci przestrzegają przed zbytnim przeregulowaniem rynku. Ministerstwo Finansów przedstawiło właśnie poprawiony projekt założeń do nowej ustawy regulującej branżę.
– Ponad 10 procent osób deklaruje, że miały kontakt z sektorem pożyczkowym. Przede wszystkim interesują się pożyczkami krótkoterminowymi, chwilówkami zaspokajającymi pilne potrzeby. Poszukują środków na nagłe wydatki, na przeżycie kilku dni w razie opóźnienia wypłaty. Znacznie mniej jest osób pożyczających spontanicznie, pod wpływem impulsu chcących zrealizować swoje zachcianki – wyjaśnia ekspert.
Planowane regulacje w zasadzie spotkały się ze zrozumieniem branży, wątpliwości wywołuje kwestia nałożenia limitów kosztów pożyczki. Resort proponuje m.in. nałożenie na firmy limitów kosztów pozaodsetkowych w wysokości połowy wartości pożyczki.
– Firmy działające w sektorze pożyczkowym chcą budzić większe zaufanie wśród swoich klientów. I nie ma potrzeby wymyślać nowych rozwiązań w zakresie ograniczeń limitów. Kwestie kosztu pieniądza reguluje istniejąca ustawa antylichwiarska, która określa poziom maksymalnych odsetek – uważa szef Instytut Analiz Rynkowych.
Dla całego sektora najważniejsza dzisiaj jest transparentność działania. Chodzi przede wszystkim o przejrzystość umów i edukację ekonomiczną klientów, którzy powinni zachować ostrożność i rozwagę podejmując decyzję o zaciągnięciu pożyczki. Wszystko razem spowoduje, że będą mogli bezpiecznie i komfortowo korzystać z oferty rynkowej.
Dziś nie wiadomo dokładnie, ile spółek oferuje pożyczki, szacunki mówią o kilku lub nawet kilkunastu tysiącach podmiotów.
– W tak ogromnej masie zawsze znajdą się czarne owce psujące reputację sektora, dlatego mówi się o wielu skargach klientów. Myślę, że w kanale internetowym i wśród największych firm nie ma zjawisk patologicznych – podsumowuje Łukasz Gębski.
Czytaj także
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.