Mówi: | Dariusz Pachla |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | LPP SA |
Niemcy wydają na ubrania pięć razy więcej niż Polacy. Sąsiedni rynek atrakcyjny dla polskich marek odzieżowych
Niemiecki rynek przyciąga polskie marki odzieżowe. Firma LPP, właściciel takich marek, jak Reserved czy Mohito, w tym roku zamierza otworzyć za zachodnią granicą cztery sklepy, w kolejnych latach chce otwierać co najmniej 10 rocznie. – Statystyczny Niemiec wydaje rocznie na odzież pięć razy więcej niż statystyczny Polak. Dlatego chcemy tam bardzo wyraźnie zaistnieć – podkreślają przedstawiciele spółki.
Polska firma odzieżowa w tym roku rozpoczyna ekspansję na niemieckim rynku. Jesienią powstaną tam cztery sklepy, w kolejnych latach chce otwierać co najmniej 10 rocznie.
– Rynek niemiecki jest kilkakrotnie większy od polskiego, co czyni go bardziej atrakcyjnym. Chcemy tam bardzo wyraźnie zaistnieć – mówi agencji Newseria Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, właściciela takich marek odzieżowych, jak: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. – Pierwsze miasta, w których pojawimy się w tym roku, to Brema, Stuttgart, Hanower oraz Recklinghausen.
Równolegle do rozwoju w Europie Środkowej LPP wkracza też na inne rynki. Jesienią ma powstać pięć nowych sklepów w Chorwacji, w tym roku firma rozpocznie także działalność w Katarze.
Na koniec czerwca powierzchnia sprzedaży liczyła 674 tys. metrów kwadratowych, a pod koniec tego roku będzie to 726 tys. (na koniec 2013 roku było to 589 tys.).
– W tym roku planujemy zwiększyć powierzchnię naszych sieci handlowych łącznie o około 23 proc., czyli powstanie 138 tys. metrów kwadratowych nowych sklepów we wszystkich krajach, w których działamy oraz w nowych, czyli w Niemczech, Chorwacji i na Półwyspie Arabskim – mówi Dariusz Pachla.
Wzrost powierzchni sieci w Polsce wyniesie 45 tys. metrów kwadratowych. Nieco więcej wzrośnie na rynkach Unii Europejskich. Nowe sklepy powstają w krajach nadbałtyckich – na Litwie zadebiutowała najnowsza marka LPP, czyli Sinsay, pojawił się też nowy sklep Reserved. Na Łotwie powstały dwa nowe sklepy, zaś w Estonii – 11. Firma zakłada, że pod koniec roku łączna powierzchnia sprzedażowa w tych krajach będzie o 35 proc. wyższa niż przed rokiem. Nowe sklepy powstaną też na Słowacji (6) i w Czechach (11).
Sytuacja na wschodzie Europy wpłynęła na plany rozwojowe firmy w Rosji i na Ukrainie. W pierwszej połowie tego roku LPP zakładała wzrost powierzchni handlowych w 2014 roku o ponad 50 proc., najnowsze prognozy mówią o wzroście o 33 proc. (ze 141 tys. do 187 tys. metrów kwadratowych).
– Te kraje są dla nas bardzo ważne, ponieważ największa część przychodów spoza granic Unii pochodzi z tych właśnie rynków. Mamy zamiar się tam rozwijać, aczkolwiek biorąc pod uwagę obecną sytuację, zmniejszyliśmy nieco tempo rozwoju – wyjaśnia Pachla.
Planowana wartość nakładów na rozwój sieci sklepów to 380 mln zł. Kolejne 100 mln zostanie przeznaczone na rozbudowę centrum logistycznego.
Czytaj także
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.