Mówi: | Marek Woszczyk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PGE Polska Grupa Energetyczna SA |
PGE zapowiada walkę o segment detaliczny pomimo spadających przychodów i niskich marż
Pomimo spadku wyniku operacyjnego EBIT i przychodów segmentu detalicznego w pierwszym półroczu PGE zapowiada walkę o klientów. Choć już i tak niskie marże będą jeszcze bardziej spadać w miarę wzrostu konkurencji, spółka chce atrakcyjną ofertą pozyskiwać nowych klientów i co najmniej utrzymać wolumen sprzedaży.
‒ Kończymy przygotowania w zakresie nowej strategii handlu i to ma być nasza odpowiedź na coraz bardziej wymagające warunki rynkowe w segmencie detalicznym w każdej warstwie tego rynku – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Woszczyk, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej. ‒ Będzie tu coraz trudniej zarobić, marże będą raczej w tym segmencie erodować, ale to nie oznacza, że chcemy oddawać ten rynek. Bynajmniej, chcemy być naprawdę aktywnym sprzedawcą.
W pierwszym półroczu tego roku PGE miało w segmencie detalicznym 6,1 mld zł przychodów, co stanowiło spadek o 6 proc. rok do roku. Jeszcze bardziej spadł, i to do poziomów ujemnych, EBIT – o 518 mln zł, do -104 mln zł. Jak wyjaśniono w raporcie półrocznym spółki, głównym powodem była niska marża na sprzedaży energii elektrycznej, która odpowiadała za ponad połowę spadku zysku operacyjnego. Niska marża wynika z kolei z rosnącej konkurencji, zwłaszcza w segmencie klientów korporacyjnych oraz ze zmiany struktury sprzedaży, która spowodowała wzrost sprzedaży do klientów z niskomarżowych grup taryfowych.
Pomimo spadku przychodów wolumen sprzedaży do odbiorców finalnych wzrósł w pierwszym półroczu o 10 proc. Uwzględniając sprzedaż wewnątrz Grupy PGE, wielkość wzrosła z 17,85 TWh w pierwszym półroczu 2013 r. do 19,56 TWh w sześciu pierwszych miesiącach tego roku.
Ponieważ w segmencie hurtowym spadki przychodów były jeszcze większe (-23 proc.), segment detaliczny w pierwszym półroczu był – poza produkcją energetyki ze źródeł konwencjonalnych – najważniejszym pod względem przychodów obszarem działalności PGE. Przychody detaliczne stanowiły ponad 28 proc. wszystkich przychodów PGE. Spółka w ubiegłym roku miała 30 proc. udziału w rynku detalicznym (więcej ma tylko Tauron) i planuje dalej zwiększać ten wskaźnik.
‒ Nie zakładamy tutaj jakichś konkretnych liczb w tym obszarze. Na pewno zdobytych pozycji w tej chwili nie chcemy oddawać, a chcemy konkurować jakością obsługi klienta, jakością naszej oferty i jej atrakcyjnością. Wierzymy, że rynek będzie odpowiadał pozytywnie na zaufanego i wiarygodnego sprzedawcę, a takim chcemy być – zapowiada Woszczyk.
Prezes PGE podkreśla, że silną stroną PGE ma być właśnie jakość obsługi. Celem strategicznym jest pozycja najbardziej zaufanego sprzedawcy energii elektrycznej, co ma pozwolić na skuteczną konkurencję zarówno segmencie wielkich odbiorców korporacyjnych, jak i wśród gospodarstw domowych. Prowadzone są inicjatywy w tym kierunku, które zapewne nasilą się po opublikowaniu nowej strategii handlowej spółki.
Mimo to Marek Woszczyk przyznaje, że wśród największych graczy na rynku energii elektrycznej panuje zgoda co do tego, że marże w segmencie detalicznym będą coraz niższe.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-05-21: Przybywa ośrodków zajmujących się medycyną długowieczności. Pacjenci zyskują dostęp do najnowszych technologii medycznych
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.