Mówi: | Michał Małachowski, projektant, BuyTheWrap.com Rafał Żmuda, certyfikowany trener 3M, założyciel The Wrap Center Tomasz Turkiewicz, specjalista ds. rozwoju rynku, 3M |
Polacy coraz chętniej personalizują i zmieniają wygląd swoich aut. Hitem stało się zabezpieczanie lakieru folią ochronną
Prawie 9 na 10 kierowców przywiązuje wagę do wyglądu i estetyki swojego samochodu – wynika z sondażu SW Research „Czy pasja do motoryzacji ma płeć?” na zlecenie 3M. Mężczyźni bardziej dbają o stan lakieru, a kobiety poświęcają większą uwagę temu, aby samochód miał atrakcyjny kolor, i chętniej personalizują jego wnętrze. Coraz popularniejszą metodą, która pozwala zmienić wygląd auta, jest car wrapping, czyli oklejanie samochodu specjalną folią. Umożliwia to zabezpieczenie karoserii samochodu przed odpryskami i uszkodzeniami mechanicznymi. Takie rozwiązanie bierze pod uwagę już blisko 2/3 kierowców.
– Wygląd samochodu jest dla Polaków bardzo ważny, a właściciele aut chcą się wyróżniać. Typowe auto można odmienić, używając folii z ciekawymi nadrukami i projektami graficznymi. Wymagania klientów są w tym zakresie bardzo różne: niektórzy chcą bardzo delikatne stylizacje samochodu, inni wręcz życzą sobie mieć na nich dzieła sztuki. Mężczyźni chcą, żeby grafika auta była indywidualna, ciekawa i zwracała uwagę z dużej odległości. Z kolei kobiety zwracają większą uwagę na kolory, na to, aby grafika była dobrze dopracowana i oddawała ich styl – mówi agencji Newseria Biznes Michał Małachowski, projektant, BuyTheWrap.com.
Na wygląd i estetykę swojego samochodu zwraca uwagę 87 proc. kierowców. Tylko nieznacznie częściej są to kobiety (89 proc.) niż mężczyźni (85 proc.) – wynika z grudniowego sondażu SW Research przeprowadzonego na zlecenie 3M. Kierowcy przywiązują największą wagę do tego, żeby ich samochód był czysty (69 proc.), a lakier w jak najlepszej kondycji (62 proc.). Na jego stan zdecydowanie częściej zwracają uwagę mężczyźni (66 proc. vs 57 proc. kobiet), którzy bardziej dbają też o to, żeby samochód wyróżniał się na drodze poprzez akcesoryjne felgi i opony. Z kolei kobiety poświęcają większą uwagę temu, aby samochód miał atrakcyjny kolor (32 proc. vs 26 proc. mężczyzn) i chętniej personalizują jego wnętrze.
Niezależnie od płci jedną z głównych motywacji w dbaniu o auto jest chęć wyrażenia swojego stylu i zainteresowań (dla 21 proc. kierowców). Nie bez znaczenia jest też chęć utrzymania samochodu w jak najlepszym stanie w celu ograniczenia utraty jego wartości (17 proc.).
– Kierowcy mocno personalizują projekty folii, chcą, aby były stworzone całkowicie pod nich. W przypadku mężczyzn z reguły projekt jest groźny, agresywny, natomiast dla kobiet – słodki, w ciepłych kolorach, często z motywem kwiatowym. Co istotne, wartość samochodu, który jest fajnie wystylizowany folią, wzrasta – przekonuje Michał Małachowski.
Popularną metodą, która pozwala odświeżyć albo spersonalizować wygląd samochodu, jest car wrapping. Polega ona na oklejeniu auta specjalną folią, aplikowaną bezpośrednio na lakier, dzięki czemu w trzy–pięć dni można całkowicie zmienić jego wygląd wedle własnego projektu. W ten sposób można zmienić kolor całego samochodu albo pojedynczych elementów, bo okleić można np. tylko lusterka, dach czy maskę.
– Jest to proces odwracalny i ogranicza nas tylko wyobraźnia. Można stworzyć własną grafikę, zmienić kolor czy zaakcentować stylistykę samochodu – mówi Rafał Żmuda, założyciel The Wrap Center, certyfikowany trener 3M.
Sondaż SW Research pokazuje, że ponad połowa kierowców (51 proc.) jest zainteresowana oklejeniem swojego samochodu kolorową folią. Wśród kobiet, które się na to decydują, preferowanym kolorem są odcienie czerwieni. Mężczyźni natomiast częściej wybierają czarny – zarówno połysk, jak i mat. Obie płcie chętnie wybierają też kolor chromowanego srebra oraz wyrazisty odcień żółtego.
– Niedawno wprowadziliśmy nową serię folii do zmiany koloru samochodu serii 2080. Wyróżnia się tym, że folie błyszczące mają dodatkowo zabezpieczającą warstwę ochronną. Po zakończonej aplikacji usuwamy warstwę ochronną z folii, wtedy mamy idealny połysk bez żadnego zarysowania. Dotychczas aplikatorzy mieli z tym duży problem, ponieważ folie błyszczące podczas aplikacji bardzo często rysowały się od rakli. Teraz tego problemu już nie ma. Dodatkowo folia ta jest dużo bardziej plastyczna niż poprzednie wersje, dużo łatwiej ją układać, ma też dłuższą gwarancję, do ośmiu lat – podkreśla Tomasz Turkiewicz, specjalista ds. rozwoju rynku w 3M.
Jak wynika z sondażu SW Research, dla kierowców, którzy rozważają oklejenie samochodu specjalną folią, liczą się przede wszystkim odporność na uszkodzenia mechaniczne (41 proc.) oraz czynniki atmosferyczne (37 proc.). Kobiety częściej wskazują na cechy związane z odpornością folii, jej łatwą aplikacją oraz na możliwość umieszczenia na niej dowolnej, nawet skomplikowanej grafiki. Oprócz zmiany koloru auta car wrapping pozwala też zabezpieczyć lakier bezbarwną folią ochronną PPF (Paint Protection Film). Takim rozwiązaniem zainteresowanych jest jeszcze więcej, bo 65 proc. kierowców.
– Najważniejszą funkcją folii ochronnej PPF jest funkcja samoregeneracji. Oznacza to, że pod wpływem temperatury znikają drobne rysy, które powstają od codziennego użytkowania – mówi Rafał Żmuda. – Jest to powłoka bezbarwna, więc pozostawia oryginalny kolor auta. Elementy zabezpieczone foliami ochronnymi PPF są praktycznie niewidoczne dla oka.
– Oklejanie samochodu za pomocą folii PPF jest w tej chwili najbardziej popularną formą zabezpieczania lakieru. To folia poliuretanowa, która daje nam 100 proc. gwarancji, że na lakierze nie powstaną żadnego rodzaju odpryski i zarysowania. Można nią okleić cały samochód albo elementy najbardziej narażone na uszkodzenia, czyli front samochodu, maskę, zderzak, błotniki, krawędzie drzwi, próg załadunkowy bagażnika czy wnęki klamek samochodowych – wymienia Tomasz Turkiewicz.
Jak podkreśla, folie do car wrappingu, które pojawiają się na rynku, są coraz bardziej zaawansowane i uwzględniają rozwiązania ułatwiające ich bezproblemową aplikację.
Czeka nas druga rewolucja w elektromobilności. Wodór ma być przyszłością transportu, a Polska jest jednym z liderów tego rynku w Europie
Długoterminowy wynajem samochodów zdobywa coraz większą popularność. Przybywa rozwiązań dla klientów indywidualnych
Branża leasingowa notuje pierwsze spadki od kilku lat. Mimo spowolnienia gospodarczego w 2020 roku oczekiwane są wzrosty
2019 rok należał do SUV-ów. W najbliższych latach na rynku będą rządzić hybrydy
Nowoczesne pojazdy mogą służyć jako biuro albo restauracja. Innowacyjna platforma pozwoli je zaprojektować w świecie wirtualnym
Największy internetowy salon samochodowy świata powstał w Polsce. Pozwala porównać ponad 400 modeli aut
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-11-13: Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
- 2024-09-06: Rusza pierwszy w Polsce kierunek studiów podyplomowych dotyczący przygotowania i eksploatacji schronów. Zapotrzebowanie na takie kompetencje będzie rosło
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
- 2024-04-03: Monika Richardson: Nowy kolor włosów to nowa energia. Dzisiaj jestem ruda, ale jutro może wrócę do fioletowych
- 2024-02-09: Popyt na używane samochody przyspiesza. Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.