Newsy

Ponad połowa Polaków wybiera w restauracjach kuchnię włoską. Produkty spożywcze z Włoch na stałe weszły także do domowego menu

2022-04-22  |  06:10
Mówi:Maciej Stróżyk, prezes zarządu, North Coast
Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce
  • MP4
  • Kuchnia włoska jest ulubioną kuchnią zagraniczną Polaków – tak uważa 48 proc. rodaków w wieku 18–44 lata badanych przez PBS na zlecenie North Coast. Ponad połowa ankietowanych w restauracjach stawia właśnie na dania z Italii, wśród których niepodzielnie króluje pizza. We włoskiej kuchni Polacy doceniają przede wszystkim prostotę i łatwość w przygotowaniu. To dlatego jest jej dużo również w codziennym menu przygotowywanym w domach. To o tyle prostsze, że w sklepach coraz łatwiej dostępne są oryginalne włoskie produkty. Wraz z rozszerzaniem asortymentu rośnie też zainteresowanie konsumentów.

    Nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie spróbowałby pizzy, spaghetti, risotto, tortellini, ravioli czy słodkiego tiramisu. Co ciekawe, im niższy wiek, tym chętniej wybierana jest właśnie kuchnia włoska. Z raportu wynika, że największy odsetek jej zwolenników znajduje się w przedziale wiekowym 18–29 lat (40 proc.) i 30–44 lata (42 proc.).

    Według przeprowadzonych przez nas badań najpopularniejszą kuchnią zagraniczną w Polsce jest kuchnia włoska. Wskazało ją aż 48 proc. Polaków. Jeśli z kolei spojrzymy na restauracje, to aż 52 proc. klientów wybiera dania kuchni włoskiej, a 70 proc. Polaków wskazuje, że produkty z tej właśnie kuchni są bardzo smaczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Maciej Stróżyk, prezes zarządu North Coast, importera i dystrybutora włoskich produktów spożywczych.

    Włosi cenią sobie tradycyjne, domowe jedzenie. Założenie jest proste – dania mają być aromatyczne, przyrządzone ze świeżych, lokalnych i sezonowych produktów. W tej kwestii nie ma żadnych kompromisów. Pomidory – koniecznie słodkie, soczyste i skąpane w gorącym słońcu, a także cebula, czosnek i oliwki stanowią podstawę niemal każdego dania z Italii. Niezbędnym uzupełnieniem potraw są także świeże zioła takie jak oregano, bazylia, tymianek, rozmaryn i estragon.

    Najbardziej popularnym daniem włoskim w Polsce, według badania, jest pizza. Ponad 70 proc. Polaków powiedziało, że pizza jest najlepszym włoskim daniem. Druga pozycja – makarony we wszystkich postaciach i formatach, z różnymi rodzajami sosów, czy na bazie pomidora, czy na bazie pesto – mówi Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.

    Okazuje się, że preferencje co do wyboru konkretnych potraw uzależnione są od miejsca ich spożywania. Wśród dań zamawianych w restauracji na pierwszym miejscu zdecydowanie króluje pizza (73 proc.), za nią zaś plasuje się spaghetti (32 proc.). Z kolei ulubionymi daniami kuchni włoskiej przygotowywanymi przez Polaków w domu są spaghetti (45 proc.), pizza (20 proc.) oraz inne rodzaje makaronów (11 proc.).

    Oprócz tego Polacy uważają, że kuchnia włoska jest łatwa w przygotowaniu, szybka, ale również zdrowa i bazuje na naturalnych składnikach – mówi Maciej Stróżyk.

    Wystarczy kilka składników wysokiej jakości i w 15 minut robimy fantastyczne danie z makaronu. W tym czasie bowiem, kiedy gotujemy makaron, równolegle robimy bardzo prosty sos. To może być najprostsze danie jak aglio olio e peperoncino albo bardziej skomplikowane jak carbonara lub makaron z owocami morza – mówi Emiliano Castagna.

    Kuchnia włoska jest dobrze zbilansowana i przywiązuje się w niej dużą wagę do jakości, a nie liczby składników. Najbardziej znane przepisy kulinarne we Włoszech przez lata powstawały w zwykłych domach, co sprawia, że można je łatwo odwzorować. Przyrządzić może je więc praktycznie każdy amator gotowania. Dlatego też Polacy tak chętnie sięgają po oryginalne produkty i właśnie w tej kuchni szukają inspiracji, jak najlepiej je wykorzystać.

    Polacy najczęściej sięgają po produkty, które kojarzą im się z Włochami. Przykładem są sery, a wśród nich w tej chwili królową jest mozzarella. Ten produkt dzisiaj możemy znaleźć nie tylko na półkach dużych sieci handlowych, ale również w małych sklepikach osiedlowych. Polacy również bardzo chętnie sięgają po włoskie wędliny, makarony, pomidory czy oliwę z oliwek. Bardzo dużą popularnością cieszą się również wina włoskie – wymienia Maciej Stróżyk.

    Raport PBS na zlecenie North Coast pokazuje, że wśród najczęściej kupowanych włoskich produktów spożywczych są: makaron (72 proc.), sosy/pesto (53 proc.), ser (50 proc.), oliwa (26 proc.), wędlina (17 proc.) i oliwki (16 proc.).

    Z roku na rok obserwujemy tendencję, że Polacy coraz bardziej stawiają jakość produktów nad ilość, dlatego bardzo chętnie sięgamy po produkty oryginalne, które bazują na tradycyjnych recepturach i pomagają wydobyć kwintesencję smaku włoskich potraw – mówi prezes North Coast, które działa na polskim rynku od 30 lat.

    Jak podkreśla, w 1992 roku firma startowała z katalogiem kilkudziesięciu podstawowych produktów, które importowała z Włoch do Polski, teraz jest ich w ofercie ponad 3 tys. Wśród nich są takie popularne marki jak Galbani, Cirio, Riso Gallo, Castelli, Cellini, Agnesi i Bertani. Te produkty trafiają zarówno do dużych sieci handlowych, małych sklepików, jak i do kanału HoReCa, czyli do barów, restauracji czy kawiarni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

    – Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

    Regionalne –

    Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

    Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

    Nauka

    Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

    Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.