Mówi: | dr Maciej Nowicki |
Funkcja: | prezes Fundacji Watch Health Care |
Przez pieczątki na receptach "nie zamieniać leku" pacjenci mogą przepłacać
Część lekarzy stosuje na receptach pieczątkę „nie zamieniać", co dla farmaceutów jest wiążące, aby nie zamieniać leku na inny. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma, farmaceuci mogą zaproponować pacjentowi tańszy zamiennik. Eksperci podkreślają, że lekarz może stosować taką pieczątkę tylko wówczas, jeżeli wymaga tego stan pacjenta. Problem w tym, że takie pieczątki lekarze często dostają właśnie od firm.
– Ustawa refundacyjna nie definiuje, jak powinien wyglądać zapis „nie zamieniać" na recepcie, czy w formie pieczątki, czy w formie wydruku komputerowego, z którym coraz częściej spotykają się pacjenci. To na pewno jest do zaakceptowania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Maciej Nowicki, prezes Fundacji Watch Health Care. – Pytanie, czy lekarz rzeczywiście jest przekonany do tego, że dany produkt leczniczy nie powinien być zamieniony
Ustawa refundacyjna nakłada na farmaceutów obowiązek zaproponowania pacjentowi tańszego zamiennika leku. Takie obowiązek przestaje jednak obowiązywać, jeśli na recepcie widnieje napis „nie zamieniać". Lekarz może go dodać, jeśli stan pacjenta wymaga stosowania określonego leku.
– Chodzi o to, by lekarz był przekonany, że ten, a nie inny produkt leczniczy powinien być wydany pacjentowi – podkreśla dr Nowicki. – Musimy wiedzieć, że jeśli jest to lek refundowany, to do pewnego poziomu limitu jest finansowany przez NFZ, a powyżej tego limitu pacjent ponosi już koszty z własnej kieszeni.
Z tego względu uniemożliwienie zakupu tańszego zamiennika powoduje, że pacjenci płacą za leki więcej niż by mogli.
– Są rzeczywiście sytuacje, kiedy pacjent, być może nieświadomy, będzie musiał dopłacić większą kwotę. Na pewno sytuacja wymaga większej kontroli przez samych lekarzy – stwierdza dr Nowicki.
Tym bardziej, że napis „nie zamieniać" widnieje często na pieczątkach z nazwą leku i dawkowaniem, które lekarze dostają od firm farmaceutycznych. Ekspert uważa, że są wątpliwości co do kwalifikacji prawnej pieczątek.
– Prawo farmaceutyczne reguluje warunki działań marketingowych i reklamowych firm farmaceutycznych, w jaki sposób powinna wyglądać wizyta, jakie informacje powinny być zostawione lekarzowi. Natomiast ustawa refundacyjna dokładnie definiuje, jak materiały reklamowe powinny wyglądać, przez ile lat powinny być przechowywane w firmie. To jest pytanie do prawników, czy tego typu pieczątki nie należałoby rozważać jako materiał reklamowy – podsumowuje prezes Fundacji Watch Health Care.
Czytaj także
- 2025-03-21: Joanna Liszowska: Mam nadzieję, że nigdy nie będę świadkiem wypadku. Bałabym się udzielać pomocy, bo to niebywała odpowiedzialność
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-07: Nowoczesne formy podania leków pozwalają uniknąć hospitalizacji. To duże ułatwienie dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
- 2024-11-21: Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2023-12-07: W gabinetach lekarskich coraz więcej przypadków COVID-19 i grypy typu B. Polacy często jednak leczą się sami, niekoniecznie prawidłowo
- 2023-08-25: Będzie więcej szczepień w aptekach. Lekarze i farmaceuci apelują o nowe rozwiązania przed nadchodzącym sezonem infekcyjnym
- 2022-09-27: Od września w aptekach można się zaszczepić przeciwko grypie. Dzięki temu spodziewany jest wzrost poziomu wyszczepienia [DEPESZA]
- 2022-07-22: Od dziś osoby w wieku 60+ i z obniżoną odpornością mogą się szczepić kolejną dawką przeciw COVID-19. Farmaceuci gotowi, by pomóc w kolejnej kampanii szczepień
- 2022-06-09: Lekarze apelują o przygotowanie strategii epidemicznej na jesień. Priorytetami szczepienia i dostęp do leku na COVID-19
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.