Mówi: | dr Magdalena Śniegulska |
Funkcja: | psycholog dziecięca |
Psychologowie apelują do rodziców przed Dniem Dziecka: dajmy dzieciom zapragnąć jakiejś zabawki. Nie kupujmy im wszystkiego
Przed nami Dzień Dziecka, czyli coroczna gorączka zakupów. Dorośli nie szczędzą pieniędzy na prezenty dla swoich pociech, ale specjaliści przestrzegają przed nadmiernymi zakupami. – Rodzic, który zaspokaja wszystkie potrzeby konsumpcyjne nie jest synonimem dobrego rodzica – podkreśla dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięca.
– Taki rodzic nie daje dziecku możliwości, po pierwsze, wglądu w siebie, zobaczenia czego ono naprawdę potrzebuje, a po drugie, tego uczucia pożądania czegoś bardzo mocno – wyjaśnia dr Śniegulska.
Skutery, laptopy, gry komputerowe, ubrania – to najczęściej kupowane i wręczane prezenty z okazji Dnia Dziecka. Rodzice kupują za dużo, często bardzo drogie rzeczy, dbając – w ich mniemaniu – o to, by ich dziecku niczego nie brakowało.
– Często obserwujemy, że zachowania rodziców są związane z realizacją ich własnych potrzeb – mówi psycholog. – Często mają głębokie przekonanie, że muszą dostarczyć dziecku określonej ilości dóbr, a szczególnie wtedy, kiedy ich sytuacja ekonomiczna na to pozwala.
Jak podkreśla, jest to związane również z tym, w jakich czasach wychowywali się dzisiejsi rodzice, kiedy niewiele rzeczy można było znaleźć na sklepowych półkach. Zdaniem ekspertki, często próbują oni odgadnąć potrzeby dziecka, zanim ono to zrobi samodzielnie.
– Bardzo ważnym elementem, wpływającym na późniejszy sukces rozwojowy dziecka jest zdolność do odraczania przyjemności. Żeby w sobie to wyrobić, trzeba najpierw takiego odroczenia doświadczać – mówi dr Śniegulska. – Większość badań pokazuje, że takie dzieci lepiej radzą sobie w szkole, są lepiej postrzegani przez nauczycieli, łatwiej nawiązują relacje interpersonalne.
Psycholog apeluje, żeby nie odbierać dzieciom takich doświadczeń, dając im wszystko, czego chcą od razu.
– Często opowiadam rodzicom i proszę, żeby przypomnieli sobie ten miły stan, kiedy wreszcie pojawiało się coś, na co tak bardzo czekali, a co było odroczone – mówi dr Magdalena Śniegulska.
Jej zdaniem, kupowanie dzieciom prezentów czy wymarzonych zabawek powinno być połączone z nagradzaniem, zachęcaniem ich do działania czy wspieraniem w trudnych chwilach.
– Dobrze jest kształtować naszą interakcję wychowawczą, w której my doceniamy wysiłki dziecka i wtedy ono pracuje na nagrodę – mówi specjalistka. – To może być także w obszarze różnych trudności, których dziecko doświadcza, przeżywa, wtedy dobrze jest zauważyć, że rzeczywiście się stara.
Można też przy okazji próbować nauczyć nasze dziecko oszczędności i np. zaproponować mu, że połowę środków na zakup upragnionej zabawki dają rodzice, na drugą połowę dziecko samo zbiera do skarbonki.
– To jest bardzo dobra lekcja, bo po pierwsze wprowadzamy pieniądz, pokazujemy dziecku, że to nie jest dobro, które bierze się ze ściany, i że nie jest nieograniczone – mówi psycholog.
Większym wyzwaniem dla rodzica jest sytuacja, kiedy dziecko jest w takim wieku, kiedy akceptacja grupy rówieśników staje się dla niego bardzo ważna. I temu podporządkowuje swoje potrzeby, związane m.in. z posiadaniem określonych zabawek, ubrań czy gadżetów.
– Z jednej strony warto jest trochę nad tą grupą pracować, czyli ustalić pewne reguły i zasady, np. jakie przybory przynosimy do szkoły, albo ustalić maksymalną wysokość kieszonkowego, żeby trochę tę grupę zunifikować i by wszyscy czuli się w miarę dobrze w tej sytuacji – radzi dr Śniegulska. – Z drugiej strony musimy tak rozmawiać z naszym dzieckiem, by ono dostrzegło, że może w danym obszarze są jakieś braki, ale w innym jest ono wyjątkowe.

Wymarzony prezent na Dzień Dziecka to głównie elektronika
Czytaj także
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-07-14: Lil Masti: Dużo się dzieje w moim życiu. Napędza mnie miłość do córki i jako matka kwitnę
- 2025-07-07: Kończy się 90-dniowe moratorium na cła nałożone przez Donalda Trumpa. Negocjacje UE–USA na razie bez porozumienia
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-07-17: Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.