Newsy

Reklamy marek odzieżowych pod ostrzałem krytyków. Źle dobrane kampanie bardziej szkodzą, niż pomagają

2017-04-12  |  06:30

Aktualizacja 17:13

W ubiegłym miesiącu głośno było o kilku spektakularnych wpadkach reklamowych największych marek. Jedną z nich była kampania sieci Reserved. Neutralny film, w którym dziewczyna z USA szuka poznanego na koncercie Polaka, sprawił, że w akcję poszukiwawczą zaangażowało się wielu użytkowników mediów społecznościowych. Kiedy okazało się, że to część kampanii Reserved, internauci poczuli się oszukani, a o samej kampanii mówiono raczej neutralnie i negatywnie. Podobny wydźwięk miała wpadka sieci Zara, która zachęcała kobiety do pokochania kształtów, pokazując na zdjęciach bardzo szczupłe modelki.

 W marcu było głośno o akcji reklamowej marki Reserved „Polski chłopak”. Na początku ukazało się wideo z Amerykanką szukającą chłopaka o imieniu Wojtek, proszącą o pomoc w odnalezieniu swojej miłości, którą poznała na koncercie – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Baran, redaktorka portalu PRoto.pl. – Wideo stało się szybko viralem [filmem „wirusowym” przesyłanym dobrowolnie przez internautów  – red.]. Później wyszło, że była to tylko część kampanii marketingowej. Część odbiorców poczuła się oszukana.

W zamieszczonym 17 marca na YouTube filmie młoda, atrakcyjna dziewczyna Dee Dee opowiedziała swoją historię. Będąc na koncercie w okolicach Nowego Orleanu, poznała chłopaka. Przez całą imprezę rozmawiali ze sobą, ale w końcu pogubili się w tłumie. Kobieta nie miała żadnego numeru telefonu, adresu, e-maila, a zapamiętała tylko, że nazywa się Wojtek i pochodzi z Warszawy. Filmik kończył się apelem o pomoc w odnalezieniu chłopaka i prośbą o udostępnianie nagrania.

Na ten apel zareagowało wielu internautów, którzy poczuli się oszukani, gdy dowiedzieli się, że udostępniali reklamę. Przyniosło to odwrotny skutek do zamierzonego. Jak wynika z opracowania Instytutu Monitorowania Mediów, w dyskusji na temat kampanii wśród internautów przeważały komentarze o charakterze neutralnym (ok. 60 proc.), natomiast negatywne stanowiły 38 proc. wszystkich wzmianek.

– W ubiegłym miesiącu Reserved miało jeszcze jeden problem wizerunkowy. Musiało się zmierzyć z zarzutem o plagiat – przypomina Małgorzata Baran. –Polska marka Local Heroes oskarżyła sieciówkę o skopiowanie pomysłu i wprowadzenie do sprzedaży takich samych przypinek.

Reserved poinformowało, że ugoda z właścicielkami marki Local Heroes została zawarta. Przedstawiciele LPP przeprosili za wprowadzenie do sprzedaży łudząco podobnych akcesoriów i zawarli porozumienie w zakresie zadośćuczynienia finansowego. Zakwestionowane modele zostały wycofane ze sprzedaży.

Kłopoty wizerunkowe miała w marcu także hiszpańska sieć sklepów Zara w związku z kampanią, która zachęcała kobiety, by pokochały swoje kształty. Problem w tym, że wybrane przez sieć hasło zostało umieszczone na plakacie z wizerunkami kobiet znacznie szczuplejszych niż przeciętne.

To bardzo oburzyło internautów – ocenia Małgorzata Baran. – Z kolei marka Calvin Klein musiała wycofać jeden z billboardów promujących bieliznę najnowszej kolekcji, bo modelka, mimo że miała ukończone 18 lat, wyglądała zbyt młodo.

Marzec to także miesiąc spektakularnego sukcesu polskiej marki Etui Bags, producenta torebek z naturalnej skóry.

 Podczas obchodów Dnia św. Patryka i w czasie spotkania z prezydentem Francji z torebką tej firmy pokazała się sama Kate Middleton – wyjaśnia Małgorzata Baran. – Od czasu, gdy media obiegły zdjęcia księżnej z tym produktem, firma otrzymuje od klientów bardzo dużo zapytań.

Z powodu wysokiej skuteczności media społecznościowe są coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem marketingowym. Według ostatniego badania polskiego internetu prowadzonego cyklicznie przez Gemius/PBI liczba krajowych użytkowników sieci w lutym br. wyniosła 27,5 mln. Facebook ma ponad 22,6 mln użytkowników i 4,5 mln odsłon, a YouTube odpowiednio 19,8 mln oraz 1,2 mln. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.