Newsy

Reklamy marek odzieżowych pod ostrzałem krytyków. Źle dobrane kampanie bardziej szkodzą, niż pomagają

2017-04-12  |  06:30

Aktualizacja 17:13

W ubiegłym miesiącu głośno było o kilku spektakularnych wpadkach reklamowych największych marek. Jedną z nich była kampania sieci Reserved. Neutralny film, w którym dziewczyna z USA szuka poznanego na koncercie Polaka, sprawił, że w akcję poszukiwawczą zaangażowało się wielu użytkowników mediów społecznościowych. Kiedy okazało się, że to część kampanii Reserved, internauci poczuli się oszukani, a o samej kampanii mówiono raczej neutralnie i negatywnie. Podobny wydźwięk miała wpadka sieci Zara, która zachęcała kobiety do pokochania kształtów, pokazując na zdjęciach bardzo szczupłe modelki.

 W marcu było głośno o akcji reklamowej marki Reserved „Polski chłopak”. Na początku ukazało się wideo z Amerykanką szukającą chłopaka o imieniu Wojtek, proszącą o pomoc w odnalezieniu swojej miłości, którą poznała na koncercie – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Baran, redaktorka portalu PRoto.pl. – Wideo stało się szybko viralem [filmem „wirusowym” przesyłanym dobrowolnie przez internautów  – red.]. Później wyszło, że była to tylko część kampanii marketingowej. Część odbiorców poczuła się oszukana.

W zamieszczonym 17 marca na YouTube filmie młoda, atrakcyjna dziewczyna Dee Dee opowiedziała swoją historię. Będąc na koncercie w okolicach Nowego Orleanu, poznała chłopaka. Przez całą imprezę rozmawiali ze sobą, ale w końcu pogubili się w tłumie. Kobieta nie miała żadnego numeru telefonu, adresu, e-maila, a zapamiętała tylko, że nazywa się Wojtek i pochodzi z Warszawy. Filmik kończył się apelem o pomoc w odnalezieniu chłopaka i prośbą o udostępnianie nagrania.

Na ten apel zareagowało wielu internautów, którzy poczuli się oszukani, gdy dowiedzieli się, że udostępniali reklamę. Przyniosło to odwrotny skutek do zamierzonego. Jak wynika z opracowania Instytutu Monitorowania Mediów, w dyskusji na temat kampanii wśród internautów przeważały komentarze o charakterze neutralnym (ok. 60 proc.), natomiast negatywne stanowiły 38 proc. wszystkich wzmianek.

– W ubiegłym miesiącu Reserved miało jeszcze jeden problem wizerunkowy. Musiało się zmierzyć z zarzutem o plagiat – przypomina Małgorzata Baran. –Polska marka Local Heroes oskarżyła sieciówkę o skopiowanie pomysłu i wprowadzenie do sprzedaży takich samych przypinek.

Reserved poinformowało, że ugoda z właścicielkami marki Local Heroes została zawarta. Przedstawiciele LPP przeprosili za wprowadzenie do sprzedaży łudząco podobnych akcesoriów i zawarli porozumienie w zakresie zadośćuczynienia finansowego. Zakwestionowane modele zostały wycofane ze sprzedaży.

Kłopoty wizerunkowe miała w marcu także hiszpańska sieć sklepów Zara w związku z kampanią, która zachęcała kobiety, by pokochały swoje kształty. Problem w tym, że wybrane przez sieć hasło zostało umieszczone na plakacie z wizerunkami kobiet znacznie szczuplejszych niż przeciętne.

To bardzo oburzyło internautów – ocenia Małgorzata Baran. – Z kolei marka Calvin Klein musiała wycofać jeden z billboardów promujących bieliznę najnowszej kolekcji, bo modelka, mimo że miała ukończone 18 lat, wyglądała zbyt młodo.

Marzec to także miesiąc spektakularnego sukcesu polskiej marki Etui Bags, producenta torebek z naturalnej skóry.

 Podczas obchodów Dnia św. Patryka i w czasie spotkania z prezydentem Francji z torebką tej firmy pokazała się sama Kate Middleton – wyjaśnia Małgorzata Baran. – Od czasu, gdy media obiegły zdjęcia księżnej z tym produktem, firma otrzymuje od klientów bardzo dużo zapytań.

Z powodu wysokiej skuteczności media społecznościowe są coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem marketingowym. Według ostatniego badania polskiego internetu prowadzonego cyklicznie przez Gemius/PBI liczba krajowych użytkowników sieci w lutym br. wyniosła 27,5 mln. Facebook ma ponad 22,6 mln użytkowników i 4,5 mln odsłon, a YouTube odpowiednio 19,8 mln oraz 1,2 mln. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.