Newsy

Rozpoznawalność firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią rośnie. Przodują marki kosmetyczne

2015-04-23  |  06:20
Mówi:Mirosław Luboń
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
  • MP4
  • Sprzedaż bezpośrednia w Polsce systematycznie się rozwija. Rosną nie tylko obroty firm, lecz także ich rozpoznawalność wśród klientów. Konsumenci coraz częściej potrafią sami, bez podpowiedzi, wskazać firmy działające w tej branży. Rozpoznawalne są przede wszystkich duże, międzynarodowe podmioty z branży kosmetycznej, jak Avon czy Oriflame.

    Badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej wskazują, że wzrasta świadomość klientów i rozpoznawalność firm sprzedaży bezpośredniej. Z taką formą sprzedaży miało styczność 70 proc. respondentów.

    Spontaniczna znajomość jest kilkuprocentowa, ale kiedy przedstawiamy ankietowanym listę firm, to rozpoznawalność potrafi wzrosnąć nawet do ok. 80 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB).

    Liderem skojarzeń spontanicznych, czyli bez podpowiedzi, jest firma Avon (18 proc.). Największy wzrost rozpoznawalności zanotowało zaś Oriflame (10 proc.). Kilkuprocentową rozpoznawalność notują firmy Amway (5 proc.) i Zepter (4 proc.). Przy badaniach wspomaganych, czyli z listą firm do wyboru, klienci również najczęściej wskazywali firmy kosmetyczne. Liderem jest Avon (83 proc.). Drugie miejsce zajął Oriflame (wzrost rozpoznawalności wspomaganej o 7 proc.). Zaledwie 8 proc. badanych nie znało żadnej ze wskazanych marek (spadek o 4 proc. względem 2014 roku).

    Wraz ze wzrostem rozpoznawalności poprawiają się także wyniki sprzedażowe. Branża, choć wciąż jest mniejsza niż w krajach zachodnich, co roku notuje wzrosty.

    Ubiegły rok był dla firm bardzo dobry. Wzrost obrotów wyniósł 4 proc. Oczywiście kondycja zależy od firmy, od produktu i od tego, w jakim stadium rozwoju znajduje się dana firma. Niektóre z nich miały rok płaski, a nawet zakończyły go pod kreską – zaznacza Luboń. – Wiele zależy od tego, jak firmy pracują z dystrybutorami czy konsultantkami, bo o wszystkim właściwie decydują ludzie.

    Przedsiębiorstwa skupione w PSSB odnotowały blisko 3 mld zł obrotów. Na tle Unii Europejskiej to niewiele (łącznie 23 mld euro), jednak wartość branży rośnie. W 2013 roku obroty wyniosły niecałe 2,7 mld zł. Największą popularnością w tej formie sprzedaży cieszą się kosmetyki, choć ich udział w sprzedaży maleje (z 85 proc. w 2005 roku to 68 proc. w ubiegłym roku). Coraz chętniej kupujemy natomiast ubrania i akcesoria (do 9 proc.).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Problemy społeczne

    37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

    Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

    Telekomunikacja

    Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

    Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.