Newsy

Rozpoznawalność firm zajmujących się sprzedażą bezpośrednią rośnie. Przodują marki kosmetyczne

2015-04-23  |  06:20
Mówi:Mirosław Luboń
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
  • MP4
  • Sprzedaż bezpośrednia w Polsce systematycznie się rozwija. Rosną nie tylko obroty firm, lecz także ich rozpoznawalność wśród klientów. Konsumenci coraz częściej potrafią sami, bez podpowiedzi, wskazać firmy działające w tej branży. Rozpoznawalne są przede wszystkich duże, międzynarodowe podmioty z branży kosmetycznej, jak Avon czy Oriflame.

    Badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej wskazują, że wzrasta świadomość klientów i rozpoznawalność firm sprzedaży bezpośredniej. Z taką formą sprzedaży miało styczność 70 proc. respondentów.

    Spontaniczna znajomość jest kilkuprocentowa, ale kiedy przedstawiamy ankietowanym listę firm, to rozpoznawalność potrafi wzrosnąć nawet do ok. 80 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB).

    Liderem skojarzeń spontanicznych, czyli bez podpowiedzi, jest firma Avon (18 proc.). Największy wzrost rozpoznawalności zanotowało zaś Oriflame (10 proc.). Kilkuprocentową rozpoznawalność notują firmy Amway (5 proc.) i Zepter (4 proc.). Przy badaniach wspomaganych, czyli z listą firm do wyboru, klienci również najczęściej wskazywali firmy kosmetyczne. Liderem jest Avon (83 proc.). Drugie miejsce zajął Oriflame (wzrost rozpoznawalności wspomaganej o 7 proc.). Zaledwie 8 proc. badanych nie znało żadnej ze wskazanych marek (spadek o 4 proc. względem 2014 roku).

    Wraz ze wzrostem rozpoznawalności poprawiają się także wyniki sprzedażowe. Branża, choć wciąż jest mniejsza niż w krajach zachodnich, co roku notuje wzrosty.

    Ubiegły rok był dla firm bardzo dobry. Wzrost obrotów wyniósł 4 proc. Oczywiście kondycja zależy od firmy, od produktu i od tego, w jakim stadium rozwoju znajduje się dana firma. Niektóre z nich miały rok płaski, a nawet zakończyły go pod kreską – zaznacza Luboń. – Wiele zależy od tego, jak firmy pracują z dystrybutorami czy konsultantkami, bo o wszystkim właściwie decydują ludzie.

    Przedsiębiorstwa skupione w PSSB odnotowały blisko 3 mld zł obrotów. Na tle Unii Europejskiej to niewiele (łącznie 23 mld euro), jednak wartość branży rośnie. W 2013 roku obroty wyniosły niecałe 2,7 mld zł. Największą popularnością w tej formie sprzedaży cieszą się kosmetyki, choć ich udział w sprzedaży maleje (z 85 proc. w 2005 roku to 68 proc. w ubiegłym roku). Coraz chętniej kupujemy natomiast ubrania i akcesoria (do 9 proc.).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.