Mówi: | Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska |
Ruszają prace nad standardami reklamy usług i produktów finansowych. Przekaz musi być przede wszystkim zrozumiały dla klienta
Aktualizacja 2015-12-01 10:10
Organizacje i firmy z branży finansowej utworzyły grupę roboczą, która ma się zająć opracowaniem nowych standardów w reklamie. To o tyle istotne, że sprzedawane produkty i usługi finansowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich wybór przez konsumenta często ma przełożenie na jego przyszłość. Pierwszą firmą sektora finansowego, która włączyła się w te prace i poddała swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy, jest Provident Polska.
– Wprowadzenie standardów w reklamie usług finansowych jest istotne, ponieważ, po pierwsze, są one niezwykle ważne dla konsumentów i mają znaczenie dla jego przyszłości. To nie jest jednorazowy zakup produktu żywnościowego czy nawet samochodu, ale wybór usługi finansowej, który wpływa na wiele lat życia konsumenta po jednokrotnej decyzji – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy.
Druga kwestia to coraz większy stopień skomplikowania dostępnych na rynku produktów i usług. Zasady, na jakich działają, często są niezrozumiałe dla przeciętnego klienta. Reklama jest często pierwszym kontaktem klienta z danym produktem, dlatego powinna być prosta w odbiorze. Tym bardziej że branża finansowa jest mocno reprezentowana w blokach reklamowych w różnych mediach – według Instytutu Monitorowania Mediów tylko w II kwartale 2015 roku na promocję firmy z tego sektora przeznaczyły 437 mln zł.
– Największym problemem nie jest nawet zła czy nieuczciwa reklama, choć oczywiście takie przypadki się zdarzają, ale niezrozumiały przekaz. Obywatel bardzo często w ogóle nie rozumie, jak działają produkty finansowe. Mamy wymóg prawny, żeby w komunikacie podawano RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, ale większość obywateli nie rozumie, co to znaczy. Nie ważne, czy napiszemy skrót, czy jego rozwinięcie – mówi Jacek Barankiewicz.
RRSO jest kluczowe przy wyborze produktu finansowego, bo decyduje o koszcie, jaki się z nim wiąże. Jak podkreśla Barankiewicz, trzeba po pierwsze edukować Polaków z zakresu finansów, ale z drugiej strony warto odpowiednio podchodzić do sposobu reklamowania tych usług i produktów. Nie chodzi o zwiększanie ilości podawanych informacji, bo może to utrudnić zrozumienie. Rada Reklamy wraz z firmą Provident Polska proponuje więc stworzenie kompleksowego standardu reklamy instytucji finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy. Do prac nad nowymi zasadami zachęca samych zainteresowanych, czyli firmy z branży finansowej.
– Najpierw zawsze należy dać szansę samoregulacji, ponieważ nikt tak dobrze nie wie, jak regulować reklamę, jak ci, którzy tę reklamę robią – wyjaśnia prezes Rady Reklamy. – Samoregulacja to zasady, które dana branża przyjmuje jako obowiązujące dla siebie w odniesieniu do reklamy, żeby mogła ona być oceniana jako reklama przyzwoita, etyczna. Z punktu widzenia konsumenta jest to reklama mówiąca prawdę, a więc niewprowadzająca w błąd, niestrasząca i nieodwołująca się do złych emocji.
W ramach Kodeksu Etyki Reklamy od kilku lat funkcjonują zapisy dotyczące reklamy piwa, a także żywności skierowanej do dzieci. Provident Polska jest pierwszą firmą finansową, która została sygnatariuszem Kodeksu i tym samym poddaje swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy.
– Etyczne podejście do biznesu i rzetelne informowanie klientów o naszym produkcie jest jedną z podstawowych wartości, którą się kierujemy w biznesie. Dlatego chcemy razem z Radą Reklamy stworzyć kodeks najlepszych praktyk przy tworzeniu przekazów reklamowych – mówi Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska. – Ten przekaz przede wszystkim powinien być rzetelny, informować klienta w sposób jasny, precyzyjny o produkcie. To leży w interesie obu stron, zarówno klienta, jak i firmy.
Jak podkreśla, odpowiedni przekaz reklamowy to pierwszy krok w edukowaniu klientów w zakresie odpowiedzialnego pożyczania. Na tym jednak zadanie firmy pożyczkowej się nie kończy.
– Potrzebna jest jeszcze rzetelna ocena zdolności kredytowej klienta w naszym przypadku, taki pogłębiony wywiad z klientem, zrozumienie jego potrzeb, ale też możliwości. Przy naszym bardzo indywidualnym podejściu do każdego klienta jesteśmy pewni, że tę funkcję spełniamy – zapewnia Szerling. – Druga sprawa to wspieranie naszych klientów w zarządzaniu tymi produktami – jak radzić sobie z tym, żeby regularnie spłacać i jaki produkt wybrać.
Pierwsze posiedzenie grupy roboczej, która będzie zajmować się opracowywaniem standardów reklamy finansowej, odbyło się 25 listopada.
Czytaj także
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-03-17: UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-07-01: Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.