Newsy

Sprzedaż lodów wrosła. Producenci są zadowoleni z sezonu letniego

2014-09-24  |  06:35

Z roku na rok sprzedaż lodów w Polsce rośnie. W zeszłym roku wyniosła ponad 133 mln litrów, w tym prognozy mówią o wzroście o ponad 3 mln – wynika z danych Euromonitor International. Producenci lodów nie przejmują się zakończonym właśnie sezonem, bo Polacy coraz chętniej sięgają po lody również zimą.

Jak wynika z informacji portalu branżowego ilody.com.pl, statystyczny Polak zjada rocznie ponad 4 litry lodów. Zdecydowana większość produkcji lodów jest konsumowana w ciągu czterech wiosennych i letnich miesięcy – od maja do sierpnia.

W tym roku Polacy zjedli trochę więcej lodów niż w ubiegłych latach, bo lato było bardzo piękne, a piękna pogoda i słońce bardzo sprzyjają sprzedaży lodów. Zresztą zimą niezbyt było zimno, w związku z tym nawet w miesiącach zimowych lody się sprzedawały – mówi agencji informacyjnej Newseria Elżbieta Grycan z firmy Grycan – Lody od Pokoleń.

Prognozy Euromonitor International, na które powołuje się portal ilody.com.pl, mówią, że w tym roku sprzedaż lodów w sklepach sięgnie 127,1 mln litrów, natomiast w gastronomii osiągnie wielkość 9,8 mln litrów (łącznie 136,9 mln litrów). W ubiegłym roku łączna sprzedaż wyniosła 133,5 mln litrów (odpowiednio 124,2 mln i 9,3 mln litrów w sklepach i gastronomii).

Zimą może mniej sprzedajemy lodów, ale mamy w naszej ofercie w lodziarniach zarówno ciasta, jak i kawę, soki, desery, więc to, co lubimy jadać zimą. Ale nie mogę narzekać, zimą też jadamy lody, bo w zaciszu domowym, w cieple, przy kominku lub przy bliskiej osobie lody też nam smakują. Sezon dla nas się nie kończy – zapewnia Elżbieta Grycan.

Jak podkreśla, dla firmy najważniejszy jest rynek krajowy. Świadczy o tym zarówno rosnąca sprzedaż produktów, jak i liczba otwieranych lodziarni – obecnie jest ich 130.

Jesteśmy już liderami segmentu premium w lodach familijnych, a zbliżamy się do tego, by zostać liderem całego polskiego rynku lodów familijnych – mówi Grycan.

Do ekspansji zagranicznej Grycanowie podchodzą z rozwagą.

Otrzymujemy bardzo dużo ofert z różnych miejsc, i to bardzo czasami egzotycznych jak choćby Madagaskar. Do wszystkich podchodzimy z rozwagą, ponieważ musimy się do tego dobrze przygotować. Chodzi tu zarówno o uwarunkowania prawne, obyczajowe, jak i o to, żebyśmy byli przygotowani, jeżeli chodzi o struktury, które miałyby się tym zajmować. Jak najbardziej pracujemy nad rozwijaniem eksportu, ale to wszystko musi się odbywać rozważnie – mówi Elżbieta Grycan.

Grycan rozwija sieć lodziarni w Czechach. Pierwszy lokal powstał tam w roku 2013 pod szyldem Grycan Ice Cream Cafe. Lodziarnie firmy znajdują się w Centrum Handlowym Černý Most w Pradze, CH HARFA w Pradze oraz sklepie IKEA w Ostrawie. Grycan sprzedaje też swoje produkty czeskim sieciom detalicznym.

W czeskich lodziarniach przyrost procentowy jest dwucyfrowy. Myślę jednak, że przyszłość to jest sprzedaż lodów w pojemnikach półlitrowych i litrowych. To jest łatwiejsze w organizacji, bo otwieranie lodziarni w każdym kraju to duże wyzwanie – trzeba dokładnie poznać wszystkie przepisy zarówno sanitarne, jak i prawne oraz wszelkiego rodzaju uwarunkowania. Nie wykluczamy tego absolutnie, bo to jeszcze może mieć miejsce – zapowiada Elżbieta Grycan.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.