Mówi: | Mariusz Mielczarek |
Funkcja: | dyrektor ds. sektora publicznego i Unii Europejskiej |
Firma: | Alstom w Polsce |
Krakowskie metro i kolej dużych prędkości będą miały szansę powstać dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu
Partnerstwo publiczno-prywatne jest szansą na powstanie krakowskiego metra i kolei dużych prędkości. W nowej unijnej perspektywie budżetowej ten instrument zyska na znaczeniu. Alstom, który realizuje tego typu projekty w innych krajach, podkreśla, że na razie dopiero rozpoczynają się analizy, ale rynek partnerstwa publiczno-prywatnego powoli będzie się rozwijał.
– Mamy nadzieję, że nowe oprzyrządowanie prawne i nowa perspektywa unijna, która otwiera furtkę dla projektów partnerstwa publiczno-prywatnego, będzie również interesująca dla naszych partnerów publicznych i takie projekty uda nam się w Polsce zrealizować. W tej chwili analizujemy rynek i potencjał poszczególnych samorządów, bo nowa perspektywa unijna też dopiero jest przed nami – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. sektora publicznego i Unii Europejskiej, Alstom w Polsce.
Projekty PPP mogą mieć szczególne znaczenie w dziedzinie transportu. Alstom realizuje takie projekty w Europie i pozą nią. Dotyczy to zarówno budowy linii tramwajowych wraz z taborem (m.in. w Reims i Dijon we Francji), jak i kolei aglomeracyjnych i metra.
Mielczarek podkreśla, że PPP może umożliwić przeprowadzenie kosztowych inwestycji transportowych w Polsce. W tym modelu mogłaby zostać zrealizowana zarówno budowa metra w Krakowie, jak i powstanie kolei dużych prędkości (KDP). PPP mogłoby przyspieszyć również instalację systemu ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) na polskich magistralach kolejowych.
– Rozważamy i analizujemy, czy byłoby to opłacalne z naszej perspektywy jako partnera prywatnego. Zobaczymy. Na pewno jest w dużych aglomeracjach kilka projektów, którymi potencjalnie jesteśmy zainteresowani, plus kolej aglomeracyjna – podkreśla Mielczarek w rozmowie podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Dodaje, że również kolej dużych prędkości mogłaby być interesująca dla prywatnych partnerów. Budowa linii stoi pod znakiem zapytania z uwagi na wysokie koszty dla budżetu państwa.
Model partnerstwa publiczno-prywatnego będzie preferowany w nowej perspektywie budżetowej UE w latach 2014–2020. Dzięki niemu budżet państwa jest w mniejszym stopniu obciążony kosztami inwestycji, a w zamian prywatny partner po ukończeniu budowy może czerpać zyski np. z biletów w komunikacji publicznej lub opłat za przejazd drogami.
Alstom już w tej chwili jest obecny w Polsce na dużą skalę. Francuska spółka w 1997 r. przejęła chorzowskie zakłady Konstalu. Obecnie produkowane są tam wagony metra typu Metropolis oraz tramwaje Citadis. Tramwaje tego typu jeżdżą m.in. w Gdańsku i Katowicach. Alstom jest także właścicielem Fiat Ferroviaria, gdzie produkowane są pociągi Pendolino, które od grudnia tego roku mają pojawić się w regularnych połączeniach na polskich torach. Podzespoły do Pendolino są również produkowane w Chorzowie.
Francuska spółka zajmuje się również produkcją turbin w fabryce w Elblągu. Jak informuje Alstom na swojej stronie internetowej, ponad 320 turbin parowych i gazowych dostarczonych do elektrowni na całym świecie zostało wyprodukowanych w Polsce. Zwłaszcza turbiny parowe trafiają głównie poza Europę. Spółka produkuje także generatory we Wrocławiu. Ogółem firma zatrudnia w Polsce ponad 3,2 tys. osób.
Czytaj także
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-27: Marta Wierzbicka: Mam różne doświadczenia z polską służbą zdrowia. Mój problem bardzo szybko udało się rozwiązać w prywatnym szpitalu
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.