Newsy

Letnie igrzyska olimpijskie napędzają paryski rynek najmu krótkoterminowego. Nawet co piąty mieszkaniec Paryża chce wynająć swoje mieszkanie na czas olimpijskich zmagań

2024-05-06  |  06:20

Podczas igrzysk olimpijskich latem 2024 roku Paryż może odwiedzić 16 mln gości. Powstanie zapotrzebowanie na 9 mln dodatkowych dób noclegowych zarówno w hotelach, jak i obiektach najmu krótkoterminowego. Jak wskazuje AirDNA, całkowita liczba ofert w Paryżu wzrosła o 45 proc. rok do roku. Może być ich jednak znacznie więcej – ubiegłoroczne badania IFOP, przytaczane przez platformę Airbnb, wskazują, że nawet co piąty mieszkaniec Paryża wynajmie swoje mieszkanie na czas igrzysk. Łączny ich zysk szacowany jest na ponad 250 mln euro.

– Według szacowań Wells Fargo w czasie igrzysk olimpijskich powstanie zapotrzebowanie na 9 mln dodatkowych dób noclegowych zarówno w hotelach, jak i w obiektach najmu krótkoterminowego. W tym okresie będzie 20 mln dób noclegowych, z czego 9 mln bezpośrednio w związku z igrzyskami – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Bram Gallagher, ekonomista AirDNA.

Paryskie Biuro Turystyczne szacuje, że między 26 lipca a 11 sierpnia podczas igrzysk olimpijskich miasto może odwiedzić 15,9 mln turystów. To spore wyzwanie dla obiektów noclegowych, ale też szansa dla rynku krótkoterminowego wynajmu. Już teraz, jak wynika z danych AirDNA, całkowita liczba oferowanych mieszkań na wynajem w Paryżu wzrosła o 45 proc. rok do roku i będzie rosła w miarę zbliżania się terminu rozpoczęcia sportowej imprezy.

– W Paryżu jest wiele hoteli dysponujących około 90 tys. pokoi, ale w mieście jest także wiele obiektów najmu krótkoterminowego. Francja jest drugim co do wielkości rynkiem najmu krótkoterminowego po USA i charakteryzuje się największą liczbą najmów krótkoterminowych na osobę spośród krajów, którymi się zajmowałem. W Paryżu jest około 90 tys. obiektów najmu krótkoterminowego – wylicza ekspert AirDNA.

Z kwietniowego raportu Deloitte’a wynika, że w 2023 roku 44 mln podróżnych skorzystało z najmu krótkoterminowego we Francji. Popyt na taki najem w Paryżu podczas igrzysk olimpijskich gwałtownie rośnie – jest wyższy o 69 proc. w porównaniu z dwoma tygodniami poprzedzającymi to wydarzenie. W hotelach w centrum Paryża liczba rezerwacji rośnie zaledwie o ok. 17 proc. W dużej mierze to efekt wysokich cen. Według raportu UFC-Que Choisir z grudnia 2023 roku średnia stawka za noc w hotelu w Paryżu w noc ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich wynosi 1033 euro. Oznacza to wzrost o 226 proc. w porównaniu ze średnią ceną pokoju dwa tygodnie wcześniej.

Coraz więcej klientów decyduje się więc na wynajem mieszkań od mieszkańców Paryża i okolic. Deloitte ocenia, że w samym regionie paryskim na Airbnb, który jest globalnym partnerem sportowego wydarzenia, pozostanie ponad pół miliona gości przez cały czas trwania igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich. To mniej więcej dwa razy więcej niż w tym samym okresie 2022 roku.

– Igrzyska olimpijskie będą się odbywać w różnych miejscach we Francji, nie tylko w Paryżu, ale także w wielu innych lokalizacjach. W tym zakresie najem krótkoterminowy będzie odgrywać istotną rolę, ponieważ na przedmieściach Paryża jest dodatkowe 80 tys. obiektów najmu krótkoterminowego, a w miastach spoza Île-de-France znajduje się ok. 40–50 tys. takich obiektów – mówi Bram Gallagher.

Rośnie przede wszystkim zainteresowanie noclegami na przedmieściach Paryża, gdzie wzrost rezerwacji sięga 154 proc. (w samym Paryżu – 69 proc.). Sportowe obiekty konkursowe zlokalizowane poza centrum miasta w połączeniu z niższymi cenami zachęcają podróżnych do wybierania pobytów podmiejskich. Obecnie najpopularniejsze miejsca to tereny znajdujące się bezpośrednio pod Paryżem: Hauts-de-Seine, Val-de-Marne i Seine-Saint-Denis.

– Paryż w okresie letnim zawsze cieszy się dużą popularnością wśród podróżnych, ale igrzyska dodatkowo pomogą w uzyskaniu większych przychodów i spowodują wzrost stawek oferowanych przez osoby prowadzące obiekty noclegowe. Obecnie stawki dostępnych lokali w ramach najmu krótkoterminowego w Paryżu kształtują się w granicach 600 euro, w przypadku przedmieść jest to 340 euro – mówi ekonomista AirDNA.

Z badania firmy IFOP wynika, że prawie 20 proc. mieszkańców regionu Île-de-France, którzy nie wynajmują jeszcze swojego zakwaterowania na Airbnb, planuje otworzyć swoje drzwi dla gości z całego świata w okresie igrzysk. Niektórzy planują pobierać znacznie wyższe stawki niż zwykle. Gospodarze osiągną w tym czasie średnio około 2 tys. euro dodatkowego dochodu, a łączne zarobki wszystkich gospodarzy sięgną 257 mln euro.

– Pojawiają się nowe rezerwacje i zapełniają się pokoje. Firma Smith Travel Research CoStar, organizacja zajmująca się hotelami, zebrała dane dotyczące poprzednich igrzysk olimpijskich i widać z nich, że generalnie noclegi zawsze są dostępne, ale ich ceny są coraz wyższe, więc wszystko zależy od tego, co rozumiemy przez godziwą cenę. Myślę jednak, że w ostatniej chwili pokoje w czasie igrzysk olimpijskich mogą być bardzo drogie, również najem krótkoterminowy w Paryżu kosztuje obecnie 600 euro, co jest dość wysoką ceną. Oczekujemy, że ta cena się utrzyma, a może nawet wzrośnie bliżej terminu – mówi Bram Gallagher.

Tendencja wzrostowa wraz z upływem czasu już jest widoczna. Średnie ceny już zarezerwowanych noclegów w lokalizacjach olimpijskich są o 7 proc. wyższe niż w tygodniach poprzedzających zainteresowanie. Natomiast w przypadku jeszcze dostępnych obiektów różnica w cenie wynosi 46 proc. 

Airbnb wskazuje również na inne korzyści z organizacji igrzysk olimpijskich dla francuskiej gospodarki. Szacuje się, że goście w tym okresie wydadzą 447 mln euro. Wpływ tych wydatków będzie odczuwalny m.in. w handlu (122 mln euro), sektorze rolno-spożywczym (82 mln) czy transporcie (54 mln) i przyczyni się do powstania 7,3 tys. miejsc pracy w roku igrzysk, szczególnie w gastronomii.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.