Mówi: | Bogdan Kucharski |
Funkcja: | Dyrektor BP Europa SE, oddział w Polsce |
BP wchodzi na rynek paliw lotniczych w Polsce. Brytyjski koncern odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank
Air BP – pion paliw lotniczych koncernu BP – odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank i utworzy z polską firmą spółkę joint-venture. LOTOS – Air BP Polska będzie działać na lotniskach w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Dzięki silniejszej konkurencji paliwo lotnicze może potanieć, co zwiększy szansę na przyciągnięcie do Polski nowych przewoźników.
– Potencjał Polski w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich i towarowych jest o wiele większy niż obecnie. Do tej pory nie był on w pełni realizowany m.in. ze względu na to, że w zakresie sprzedaży paliw lotniczych rynek de facto był objęty monopolem. Jestem przekonany, że właśnie firma LOTOS – Air BP Polska ten monopol złamie, co spowoduje, że na większą skalę linie lotnicze zaczną tankować w Polsce i korzystać z obsługi polskich portów lotniczych – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bogdan Kucharski, dyrektor generalny BP Europa SE, Oddział w Polsce.
LOTOS Tank to należąca do tej pory w całości do LOTOS-u spółka, która działała na lotniskach w Warszawie i Gdańsku. Wkrótce rozpocznie działalność w Krakowie, a jako dostawca paliwa funkcjonuje również w Rzeszowie i Wrocławiu, gdzie lotniska same zajmują się tankowaniem samolotów.
Spółka Air BP ma ponad 600 placówek w 45 krajach i codziennie dostarcza ilość paliwa wystarczającą do zatankowania niemal 9 tys. lotów.
Rynek paliwa lotniczego w Polsce jest zdominowany przez należący w 100 proc. do PKN Orlen Petrolot. Spółka ta, w której udziały do grudnia ubiegłego roku miał PLL LOT, jest obecna na wszystkich polskich lotniskach obsługujących regularne linie lotnicze, z wyjątkiem Rzeszowa i Zielonej Góry.
Dyrektor generalny BP w Polsce zapowiada, że LOTOS – Air BP Polska podważy tę dominację, co korzystnie wpłynie na ceny paliwa i rozwój rynku lotniczego.
– Dotychczasowa pozycja firmy, która była de facto monopolistą na rynku, nie kreowała żadnej zachęty dla obniżenia cen. Teraz na rynku będzie funkcjonować prawdziwa konkurencja. Jestem przekonany, że linie lotnicze na tym skorzystają, a przez to skorzystamy wszyscy jako klienci linii lotniczych – mówi Kucharski.
Jego zdaniem, dzięki utworzeniu spółki joint venture z LOTOS-em, który działa już na rynku paliw lotniczych, BP może skuteczniej wejść na ten rynek. Kucharski podkreśla, że to nie pierwsza przymiarka koncernu do wejścia na polskie lotniska, jednak teraz jest według niego optymalny moment.
– Uznaliśmy, że to jest dobry moment na wejście na polski rynek. Co prawda, próbowaliśmy już kilka razy, ale po pierwsze, trudno było złamać monopol, po drugie, rynek jeszcze wtedy nie realizował w pełni swojego potencjału. Widzimy, że od kilku lat przewozy lotnicze w Polsce systematycznie rosną, pojawia się tu coraz więcej linii lotniczych. I uważamy, że to jest dobry moment, żeby zacząć w tym rynku partycypować – podsumowuje dyrektor polskiego oddziału BP.
Na porozumienie LOTOS Tank i Air BP musi się jeszcze zgodzić UOKiK. Spółki oczekują, że nastąpi to w ciągu 6-8 tygodni.
Polskie lotniska to atrakcyjny rynek dla dostawców usług i towarów dla linii lotniczych, bo liczba połączeń i pasażerów co roku rośnie. W 2012 r. w Polsce odprawiono niemal 24,5 mln pasażerów, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W porównaniu do 2010 r. wzrost wyniósł niemal 20 proc.
Czytaj także
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.