Mówi: | Maciej Pyrka |
Funkcja: | country manager |
Firma: | Emirates |
Linie Emirates wspierają polskie firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wymiana handlowa z tym krajem dynamicznie rośnie
Blisko 1,3 mld dolarów wyniosła w ubiegłym roku wymiana handlowa między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. To wzrost o blisko 50 proc. względem 2013 roku. Coraz więcej polskich firm odkrywa eksportowy potencjał ZEA i jest zainteresowanych sprzedażą na tym rynku. Inicjatywy takich przedsiębiorców wspierają linie lotnicze Emirates, promując Dubaj jako centrum biznesowe.
– Sprawa dla Emirates jest oczywista. Bez biznesu nie możemy istnieć, więc jest dla nas jasne, że wsparcie naszych partnerów to jedno z kluczowych zadań, jakie mamy na rynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Pyrka, country manager Emirates.
Wsparcie dla biznesu obejmuje m.in. współpracę z lokalnymi instytucjami odpowiedzialnymi za kontakty międzynarodowe i współorganizację różnego typu wydarzeń i konferencji promujących Dubaj jako centrum biznesowe. Przykładem może być współpraca Emirates i DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing, czyli Departamentu Turystyki, Handlu i Marketingu Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Wiele działań podejmowanych jest także we współpracy przewoźnika z wydziałem gospodarczym ambasady Emiratów Arabskich w Polsce.
– Łączymy biznes również poprzez rozwój naszych połączeń. Dzięki temu biznesmeni i ludzie zainteresowani rozwojem biznesu są w stanie się przemieszczać do miejsc, którymi są potencjalnie zainteresowani. I to najbardziej potwierdza otwarte połączenie między Warszawą i Dubajem, które niedawno obchodziło swoją drugą rocznicę istnienia – mówi Pyrka.
W ciągu dwóch lat działalności w Polsce Emirates obsłużył w sumie 330 tysięcy pasażerów latających do i z Warszawy. Bezpośrednie połączenie z Dubajem jest jednym z połączeń, które przewoźnik dalej chce mocno rozwijać.
– Współpracujemy z firmami, które szukają w ZEA swoich możliwości i szans. To współpraca na poziomie czysto biznesowym – mamy specjalne oferty dla naszych klientów, np. z możliwością zastosowania specjalnych stawek, dodatkowych przywilejów, skorzystania ze specjalnych produktów, np. z usługi szofera – wymienia Pyrka.
Z danych GUS wynika, że w ubiegłym roku eksport do ZEA wyniósł ponad 1,1 mld dolarów (cała wymiana handlowa to 1,3 mld dol.) i był o blisko 50 proc. większy niż rok wcześniej. Największy udział w eksporcie miały aparaty telefoniczne (blisko 60 proc.). Na kolejnych miejscach – z niewielkim, ponad 1-proc. udziałem – znalazły się takie kategorie, jak masło kakaowe, maszyny do automatycznego przetwarzania danych czy chłodziarko-zamrażarki.
– Dubaj to miejsce, które łączy ze sobą praktycznie wszystkie branże i kanały biznesowe zarówno ze wschodu jak i zachodu, północy oraz południa, wszystko dzięki dogodnej lokalizacji geograficznej – mówi Maciej Pyrka. – Oprócz tego Dubaj jest centrum regionalnym Bliskiego Wschodu, otwiera także bramy do Afryki. To nowy, bardzo interesujący kierunek biznesowy, który również za pośrednictwem Dubaju można rozwijać.
Ambitne plany rozwoju w tamtym regionie ma polski producent obuwia firma Kazar. Pierwszy salon powstał w styczniu w Abu Zabi, kolejny – w Dubaju, a na ten rok zapowiadane jest jeszcze jedno otwarcie. Władze spółki podkreślają, że pierwsze efekty sprzedażowe są bardzo zachęcające.
– Jednym z kluczowych elementów tej współpracy jest współpraca w dziedzinie cargo. Nasz samolot latający codziennie z Warszawy do Dubaju to jedyny operujący z Polski samolot szerokokadłubowy zagranicznej linii, który oprócz 237 pasażerów zabiera odpowiednio dużą liczbę cargo. To przyczynia się do tego, że zarówno towar, jak i przedstawiciele firm w ciągu zaledwie 5,5 godziny mogą znaleźć się w Dubaj – mówi Maciej Pyrka
Czytaj także
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.