Mówi: | Olivier Michalon |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. sprzedaży na Europę i Azję |
Firma: | Eurocopter |
MON kupi 70 nowych helikopterów
Doświadczenie zdobyte przy dostawie 23 śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ułatwia Eurocopterowi rywalizację o kontrakt na helikoptery dla polskiego wojska. Należąca do europejskiego koncernu EADS spółka podkreśla, że śmigłowce te dobrze wypełniają swoje zadania.
– Zdobyliśmy dzięki temu doświadczenie z instytucją podległą rządowi, bo LPR do takich należy, w procesie wymiany floty starych, poradzieckich śmigłowców na nowe, zachodnie maszyny. Wierzymy, że ta wiedza i doświadczenie stawiają nas w lepszej sytuacji, bo wiemy, w jaki sposób proces tego typu należy wykonać – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Olivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.
Teraz, zdaniem Michalona, producentowi łatwiej starać się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.
MON chce zamówić łącznie 70 śmigłowców, z czego najwięcej – 48 maszyn – trafi do Wojsk Lądowych. Pozostałe znajdą się w Marynarce Wojennej (w wersji przystosowanej do zwalczania okrętów podwodnych oraz ratowniczej) oraz do Sił Powietrznych. Poza Eurocopterem w postępowaniu udział bierze amerykański Sikorsky oraz włosko-brytyjska Agusta Westland.
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zamówiło łącznie 23 śmigłowce Eurocopter EC135, które zastąpiły zaprojektowane w ZSRR Mi-2. Pierwszy europejski śmigłowiec rozpoczął służbę w Polsce pod koniec 2009 r., a wymiana zakończyła się w 2011 r.
– Ostatnio LPR odnotował stutysięczne lądowanie na śmigłowcach EC135 – zwraca uwagę Michalon. – Ten helikopter został zaprojektowany przez specjalistów od ratownictwa medycznego. Dzięki niemu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest najbardziej nowoczesną jednostką tego typu w całej Europie.
Michalon podkreśla, że dostawa EC135 dla LPR-u to kontrakt korzystny dla obydwu stron. Model jest najnowocześniejszym śmigłowcem zaprojektowanym do celów ratownictwa medycznego. Już w 2011 r. na całym świecie latało ponad 1000 śmigłowców tego typu – nie tylko w wersji medycznej. Michalon podkreśla, że jedną z zalet EC135 jest ich mniejszy rozmiar.
– Z punktu widzenia lotniczego pogotowia ratunkowego i innych służb ratunkowych, które są wyposażone w śmigłowce, mniejsze gabaryty są zaletą, ponieważ śmigłowiec, który potrzebuje mniej miejsca na lądowanie, jest w stanie dotrzeć do miejsc, w których większe maszyny nie wylądują – zauważa Michalon.
Równocześnie podkreśla, że w EC135 jest wystarczająco dużo przestrzeni, by umożliwić sprawne prowadzenie akcji ratunkowej.
Czytaj także
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.