Newsy

Lubawa spodziewa się nowych kontraktów w ramach planu modernizacji sił zbrojnych

2014-06-03  |  06:20

Lubawa liczy na nowe kontrakty związane z programem modernizacji polskich sił zbrojnych pomimo przegranej w przetargu na hełmy dla spadochroniarzy. Jako spółka strategiczna dla bezpieczeństwa kraju korzysta na przetargowym kryterium polonizacji, czyli transferu technologii i produkcji sprzętu w Polsce, i rozszerza ofertę. Dzięki współpracy z holenderskim koncernem Ten Cate zaoferuje elementy balistyczne do samolotów, śmigłowców i okrętów. Drugim kluczowym dla Lubawy obszarem działalności jest rozwój współpracy z przedsiębiorcami. 

Stawiamy nacisk na bardzo intensywny udział w trwającym programie modernizacji sił zbrojnych – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Kubica, prezes zarządu Lubawa SA. – Czy przełoży się to na sprzedaż w kolejnym kwartale? Moja odpowiedź brzmi ,,nie’’, ponieważ w tej branży tak szybko to nie działa. Prowadzimy dziś działania zarówno krótkoterminowe, czyli aktywne uczestnictwo w sprzedaży i promocji naszych produktów na rynkach krajowych i zagranicznych, jak i działania długofalowe.

Kubica podkreśla, że Lubawa zamierza uczestniczyć w programie modernizacji sił zbrojnych w wielu obszarach. Spółka liczyła na sprzedaż hełmów bojowych dla spadochroniarzy, ale pod koniec maja zwycięzcą przetargu została spółka MASKPOL. Lubawa oferuje także stroje pirotechniczne zabezpieczające przed wybuchami, osłony pirotechniczne oraz pojemniki na amunicję. Lubawa chce także zwiększyć obecność w sektorze balistyki dla pojazdów, okrętów, samolotów i śmigłowców. Skorzysta na porozumieniu podpisanym z holenderskim koncernem Ten Cate, który specjalizuje się m.in. w tego typu elementach.

To jest koncern, który notuje obroty roczne na poziomie blisko miliarda euro, jest jednym z liderów w tym segmencie rynku na świecie, posiada wiele fabryk w Europie i Stanach Zjednoczonych i wybrał Lubawę jako swojego partnera w Europie Środkowo-Wschodniej. To do naszych zakładów będzie następował teraz transfer technologii z koncernu Ten Cate i polonizacja tych systemów w celu złożenia oferty naszym odbiorcom na terenie kraju – zapowiada Kubica.

Z kolei dzięki współpracy z czeskim partnerem Lubawa opracowała nowe fotele antywybuchowe. Jak podkreśla Kubica, oferta spółki wykracza poza tradycyjne obszary namiotów i kamizelek balistycznych. Dodaje, że nowe produkty odpowiadają potrzebom polskiego wojska. Na przykład systemy balistyczne dla śmigłowców są powiązane z trwającą procedurą wyboru 70 śmigłowców wielozadaniowych.

Kubica ma nadzieję, że w trwającym do 2022 r. planie modernizacji technicznej sił zbrojnych Lubawa odegra poważną rolę z uwagi na kryterium polonizacji. Daje to spółce, wpisanej na listę firm strategicznych dla bezpieczeństwa państwa, przewagę nad zagranicznymi konkurentami.

– Myślę, że mamy duże szanse na to, żeby w kolejnym kwartale, przynajmniej w obszarze podpisanych kontraktów, poprawić naszą pozycję pod względem przychodów – ocenia Kubica. Dodaje: – Sytuacja się nieco skomplikowała jeżeli chodzi o rynek zamówień publicznych w Polsce, ponieważ te zamówienia proceduje się według nowych przepisów, które zakładają dwuetapowy proces uczestnictwa w postępowaniu. To powoduje wydłużenie postępowania o co najmniej dwa miesiące.

Lubawa zainteresowana jest też współpracą z przedsiębiorcami. Rozwój relacji business to business to kolejny strategiczny cel koncernu.  Zainteresowaniem cieszą się m.in. osłony na amunicję. Lubawa dostarcza już także składniki paliwowe oraz pływaki do śmigłowców produkowanych przez lubelskie zakłady Agusty Westland.

Kubica dodaje, że dzięki współpracy z takimi koncernami, jak Sikorsky, Boeing czy Airbus, z którymi spółka prowadzi rozmowy, Lubawa może uniezależnić się od zamówień z resortów obrony i spraw wewnętrznych. Przypomina, że w ramach grupy wiele spółek notuje dobre wyniki w zupełnie innych sektorach.

W przypadku Litex Promo te produkty to nośniki reklamy zewnętrznej  jest stały progres i myślę, że będzie utrzymany w kolejnych okresach. Jeżeli chodzi o spółkę Miranda, produkty to tkaniny, dzianiny techniczne, rozwija się współpraca z siecią Ikea. Rozwijamy również relacje z partnerami z przemysłu automotive – wylicza Kubica.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.