Newsy

L.Witecki (GDDKiA): viaAUTO to przede wszystkim ułatwienie dla kierowców

2012-05-17  |  06:55
Mówi:Lech Witecki
Funkcja:Dyrektor
Firma:Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Od 1 czerwca kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli zatrzymywać się na bramkach, by zapłacić za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. By tak się stało, będą musieli spełnić jeden warunek – wyposażyć swój samochód w urządzenie viaAUTO.

    Pobierana dzięki viaAUTO płatność elektroniczna będzie alternatywą dla opłat pobieranych ręcznie przy wjeździe na autostradę. Przy czym wysokość opłat pozostanie bez zmian. Za przejazd odcinkami autostrad A2 i A4, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy osobówek zapłacą 10 gr/km, a motocykliści - 5 gr/km.

    Urządzenie viaAUTO, przyklejone na przedniej szybie, będzie "porozumiewało się" z czujnikami na bramkach, a opłata będzie naliczana automatycznie. Koszt urządzenia to 135 zł.

     – To małe urządzenie, które będzie dostępne dla kierowców aut osobowych, jest niezwykle wygodne. Ci, którzy nie będą chcieli czekać w kolejkach, by płacić przy bramkach, będą mogli przejechać przez nie płacąc elektronicznie. Bramka będzie się automatycznie otwierała – mówi Lech Witecki, dyrektor GDDKiA.

    Kierowca będzie mógł zdecydować, czy chce się rejestrować w systemie, czy nie. Jeśli nie, będzie mógł korzystać ze swojego konta z systemie przedpłaconym (pre-paid). Jeśli się zarejestruje, uzyska m.in. możliwość włączenia do konta kilku pojazdów albo korzystania z odroczonej płatności. Aby skorzystać z tej drugiej opcji, należy dostarczyć komplet dokumentów i wnieść gwarancję pieniężną (min. 195 zł za jeden pojazd).

     – Kierowcy, którzy przedpłacą za przejazd nie będą musieli podpisywać umów i tracić czasu na formalności. Kiedy ktoś zdecyduje się na to, żeby finansować to urządzenie dopiero po tym, jak przejedzie autostradą, tych formalności będzie musiał dokonać. Musimy w ten sposób zabezpieczyć interes Skarbu Państwa – dodaje Lech Witecki.

    Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że w kolejnych miesiącach możliwość elektronicznych opłat dla samochodów osobowych pojawi się na kolejnych oddawanych odcinkach autostrad A1, A2 i A4. Operator systemu, firma Kapsch Telematic Services, zapewnia, że zainteresowanie kierowców jest duże, szczególnie ze strony firm, które posiadają duże floty samochodów służbowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.